två sommarsovsäckar istället för en vintersovsäck?

Har svårt att få tag på en ordentlig vintersovsäck.
Skall skida lite i jämtlandsfjällen runt påsk och jag funderar på om man kan slå ihop två lite svalare sovsäckar till en varmare.
Det handlar om en sovsäck med komforttemp -5 grader och en sommarsäck runt +5 grader komfort. Är dessa två ihop tillräckligt för att sova hyfsat gott i tält? Har förstått att en sovpåse i flies inuti en sovsäck kan förbättra komforten med runt 10 grader.
Genom att göra som jag tänkt borde jag i alla fall hamna på en uppskattad komfort runt 10-15 minus i runda slängar, kan jag tycka.

Är medveten att det där med komfort inte är helt precist, säg att jag vill klara mig utan fysiska skador och med hopp om åtminstone lite sömn. Vad tror ni?

Skall tälta i anslutning till stugorna så skiter det sig kan man alltid gå in...

Kan nog funka...

Jag tror nog att lösningen med två sommar säckar kan funka om man inte är allt för frusen av sig. Själv så använder jag vintertid min sommarsäck med en komforttemp. på -5 plus ett sovsäcksöverdrag i ngt tex-mex material, det har funkat bra i tält än så länge... Lägsta ute temp i mark nivå har legat på -35 - -40 grader, just då var det lite kallt fast mest om ansiktet.

Skulle det bli för kallt så kan man ju alltid lägga en jacka (och kanske ett par termobrallor om man har det med sig) över säcken. Sen skrev du att du skulle tälta vid stugor så då kan man ju lungt testa två-säcks-konceptet utan att riskera mer än att behöva hosta upp lite kulor till STF.

/Jesper

Materialkombination

Halloj.

Visst funkar det att använda två svalare säckar för att få en varmare. Det finns (eller fanns) åtminstone två sovsäckar att köpa som bygger just på detta koncept, som exempelvis Caravan Carry-Combi.

Men det finns två saker man bör kolla upp / fundera på.

1: Storleken på säckarna och personen i fråga. Trångt lika med kallt.

2: Vilken / vilka isoleringsmaterial sovsäckarna har. Till exempel bör man definitivt inte lägga en relativt sett tung syntetsäck ovanpå en dunsäck. Då kommer man bara att trycka ihop dunet så det inte gör någon nytta.

/ Stefan

Tanken är klockren men praktiken är svårare. Alltså att bedöma hur mycket varmare kombinationen blir.

Isoleringsförmågan beror alltid på isolatorernas förmåga att hålla luft. Kopplingen till tjockleken är tydlig.

Det finns många variabler som gör det hela lite knepigt. Det som är svårast är att bedöma är hur loftet i sovsäckarna påverkas av att man drar dem utanpå varandra och sedan kryper in i det hela.

I det bästa fallet så är den yttre säcken så mycket större och så lätt att den inte komprimerar den inre säckens loft alls. Då blir 1+1=2.

I det sämsta fallet så komprimerar den yttre säcken den inre säckens loft så mycket att skillnaden mota att bara använda en väl-loftad säck blir försumbar. Då blir 1+1=1.

Till detta får du addera kläder inuti säckarna, som antingen kan hålla dig varmare eller bidra till att komprimera loftet i sovsäckarna så att det istället blir kallare.

En tung syntetsäck riskerar, som det påpekats, att komprimera loftet på en underliggande dunsäck på ett negativt sätt. Å andra sidan tål syntet fukt bättre, så är man ute länge under vintertid och har daggpunkten liggande i syntetsäcken istället för i dunsäcken så klarar man att hålla loftet och värmen i kombinationen under längre tid.

Mitt tips är att prova hemma på köksgolvet och ha någon kompis som utifrån försöker bedöma om det finns svaga punkter där din kropp komprimerar loftet. Man kan också försöka mäta lofttjockleken.

I slutändan så är det naturligtvis bara genom att pröva som man verkligen får veta.

Jörgen

Passformen har som ovan nämnt betydelse, och att precis räkna ut resulterande komforttemperatur är säkert svårt (omöjligt).

Men jag tycker det låter som en bra idé, och om det inte visar sig att säckarn verkligen är trång och passar dåligt ihop så går det säkert jättebra.

(Har för mig att Carry Comby var en syntet/dunkombination förresten?)

Som Polarhunden påpekade så har ju klädsel och annat stor betydelse. Liggunderlag kan ju vara bra att ha, av en typ som ger lite marginal.

Du lär inte frysa ihjäl, särskilt inte om du har dunjacka och lite annat att bre över dig om det blir oförutsett kyligt. Jag har tältat i ca -10 med sommarsäck och lite bråte (kläder) över mig, som man ändå haft med. Inga problem...

Jag har svårt att begripa hur 2*6 cm isolering skulle komprimeras mer än 1*12 cm isolering. Jag har en sovsäck (syntet) som jag vet ger mig en natts ostörd sömn ner till ca -6 grader. Den sovsäcken kombinerade jag med ett rusta sovtäcke, som duger ner till +10 med lite tur. Sovtäcket stoppade jag ner i sovsäcken. I den kombinationen sov jag ostört i -17, -18 nånting. Kan ha varit kallare men det var den avläsningen jag gjorde innan jag la igen locken. Ska väl tilläggas att sovsäcken är ganska rymlig, så det var inte frågan om att jag låg där som ett lindebarn.

lapetter; sa:
Jag har svårt att begripa hur 2*6 cm isolering skulle komprimeras mer än 1*12 cm isolering. Jag har en sovsäck (syntet) som jag vet ger mig en natts ostörd sömn ner till ca -6 grader. Den sovsäcken kombinerade jag med ett rusta sovtäcke, som duger ner till +10 med lite tur. Sovtäcket stoppade jag ner i sovsäcken. I den kombinationen sov jag ostört i -17, -18 nånting. Kan ha varit kallare men det var den avläsningen jag gjorde innan jag la igen locken. Ska väl tilläggas att sovsäcken är ganska rymlig, så det var inte frågan om att jag låg där som ett lindebarn.

Håller med, den enda skillnaden lär vara vikten på innertyget på yttersäcken och jag tror inte att den har praktisk betydelse. Jag har åtminstone aldrig märkt detta med de olika kombinationer av inner- och yttersäckar som jag har legat i (inkl en ganska tung kombo med innersäck dun och (tung) yttersäck av syntet).

Det största problemet är nog om yttersäcken är för trång, då kan fyllningen tryckas ihop med köldbryggor som resultat.

Har själv övernattat i en hobbex-sovsäck förstärkt med en gammal helsport som yttersäck. Med lite extra kläder liggande runt hals och ansikte gick det bra, trots att det blev minus 20 under natten.

//J

joru; sa:
Håller med, den enda skillnaden lär vara vikten på innertyget på yttersäcken och jag tror inte att den har praktisk betydelse. Jag har åtminstone aldrig märkt detta med de olika kombinationer av inner- och yttersäckar som jag har legat i (inkl en ganska tung kombo med innersäck dun och (tung) yttersäck av syntet).
//J

Dunet är ju mer och lättare att komprimera än syntet matrialet vilket skulle innebära att loftet i dunet trycks ihop mer av det tunga syntet matrialet och därmed inte används till sin fulla potential.
Det är nog det han pratar om.

har du två dunsäckar så borde det bli detsamma samma med två syntet.
hur mycket det påverkar i jämförelse med hur mycket det påverkar att de inte är avpassade för varandra det går ju inte att avgöra här.

Sovsäck 2000 inom försvaret är ju en sådan här lösning (två syntet sovsäckar den ena i den andra).
en +5 och en -17 som tillsammans blir -40

ta med ordentliga liggunderlag. Det kan bli rejält kallt annars.

/Torbjörn

Carry Combi

Hej jag äger två stycken Caravan Carry Combi,
den inre är en dunsäck, som funkar till runt nollan
ensam, den yttre är en tunn syntetsäck, hollowfiber eller nåt tror jag att materialet heter. Jag tror att det funkar hur bra som helst med två sommarsäckar. Mina Carrycombi väger 2550g / styck. Innersäckarna ca 1200g.

lapetter; sa:
Jag har svårt att begripa hur 2*6 cm isolering skulle komprimeras mer än 1*12 cm isolering.

Egentyngd, bland annat.

Om du lägger de två 6 cm bredvid varandra så kommer de upptill att vara helt obelastade, och ju längre ner i isoleringen du kommer desto mer ihoptryckt är den av isoleringen som ligger ovanpå.

Lägger du nu de två på varandra så kommer isoleringen längst ner att bli ihoptryckt av ungefär dubbelt så mycket tyngd som när den låg utan något annat överst.

Sen handlar det ju också om hur bra säckarna passar ihop, och framförallt hur mycket utrymme som finns inuti den yttre säcken.

hobbes; sa:
joru; sa:
//J

Dunet är ju mer och lättare att komprimera än syntet matrialet vilket skulle innebära att loftet i dunet trycks ihop mer av det tunga syntet matrialet och därmed inte används till sin fulla potential.
Det är nog det han pratar om.

/Torbjörn

Men jag har aldrig märkt att det skulle vara så när jag har använt dunsäck som innersäck. Det finns också många sovsäckssystem på marknaden som är konstruerade på just detta sätt, med dunsäck innerst. Det är en utmärkt lösning erfarenhetsmässigt.

//J

Jag har provat med försvarets gamla dunsovsäck tillsammans med en mer modern sommarsovsäck i syntet och den kombinationen har funkat bra hittills. Mycket för att dunsäcken är rätt stor och syntetsäcken något mindre.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg