Två skadade på Storfallsglaciären

Storglaciären skulle det vara men självaste internättet lade av pga åska så jag kunde inte ändra.

Björlings glaciär gick vi över för två veckor sen och där fanns inga sprickor man kunde ramla ner i åtminstone inte där Östra leden går.

De sprickor man ser är oftast inte dom man ramlar ner i. Dom man ramlar ner i är snöbryggor som inte håller.

Som jag förstått det har olyckan hänt i Pallinskorridor, som är en brant smal snöränna strax till vänster (väster) om Halspasset påväg upp mot Kebnekaises nordtopp. Långt från någon av normallederna (östra och västra) uppför Kebnekaises sydtopp.

Där vill jag också placera den, men Aftonbladet har en skiss med planerad färdväg. Och såvitt jag kan se av den skissen så går de upp från Björlings glaciär. Jag antar att de har fel i skissen då de flesta verkar överens om att det var Pallins korridor

http://gfx.aftonbladet-cdn.se/multimedia/archive/01248/kebnekaise_1248873w.jpg

avslutad210712

Gäst
De sprickor man ser är oftast inte dom man ramlar ner i. Dom man ramlar ner i är snöbryggor som inte håller.

Ja det vore nästan konstigt om man ramlar ner i en spricka som man ser.

Tror dock fortfarande inte att det är några större sprickor där man går över Björlings glaciär på Östra leden. Vet inte om sånt ändras mycket från år till år så ingen skall gå över där och säga att jag sagt det men jag kommer dock att traska över där i fortsättningen utan större betänkligheter.

Där vill jag också placera den, men Aftonbladet har en skiss med planerad färdväg. Och såvitt jag kan se av den skissen så går de upp från Björlings glaciär. Jag antar att de har fel i skissen då de flesta verkar överens om att det var Pallins korridor

Ja leden på bilden är inte Pallins korridor, utan mer direktleden (som jag nu tappat namnet på och som mer följer kammen) upp till nordtoppen. Pallins korridor ligger längre öster ut (höger på bilden).

Vad gäller Björlings glaciär och sprickor, så kan du alltid räkna med sprickor. Det finns ingen "sprickfri" glaciär. På östra leden till sydtoppen går man dock inte rakt över Björlings glaciär, utan mer i kanten. Framför allt bildas sprickor där glaciären svänger åt något håll. Säkrast är det alltså där glaciären är platt. Dock finns det också lömska glaciärbrunnar, hål skapade av vatten/stenar, vilka kan dyka upp i princip var som helst.

Ja, det där ser väl mer ut som Nygrens led? Det är absolut Björlings glaciär på bilden och inte Storglaciären.
Pallins korridor ligger ju på andra sidan.

Otäckt

Det som har hänt är definitivt otäckt och skrämmande. Men jag håller med tidigare inlägg, vandrar man i detta landskap, på detta höjder så ska man nog vara medveten om risken. Jag kan tänka mig att stenras även kan förekomma på östra leden?

Vi ska upp på Keb i början av september och funderar på vilken led vi ska ta. Så klart går vi med guide om vi bestämmer oss för östra leden men en totalförsäkring om att inget kan hända är det ju inte.

Dessa olyckor påminner en om respekten man ska ha för fjällen.

avslutad210712

Gäst
Skall Ni gå östra leden så tänk på att ha sele och viaferrataslinga så Ni kan säkra Er i wiren som finns där. Om Ni går så sent som i spetember så misstänker jag att Ni måste ha någon form av stegjärn eftersom Björlings glaciär troligen är barsmält och hal då och den lutar lite grann även om Ni går där leden går och då lär Ni bli bambi på isen. Misstänker att uppgången från glaciären upp mot bergssidan är lite otrevlig att gå om den är barsmält.

http://album.baskeri.net/Vandring/20100710/slides/A7002067.htm

Skall Ni gå östra leden så tänk på att ha sele och viaferrataslinga så Ni kan säkra Er i wiren som finns där. Om Ni går så sent som i spetember så misstänker jag att Ni måste ha någon form av stegjärn eftersom Björlings glaciär troligen är barsmält och hal då och den lutar lite grann även om Ni går där leden går och då lär Ni bli bambi på isen. Misstänker att uppgången från glaciären upp mot bergssidan är lite otrevlig att gå om den är barsmält.

http://album.baskeri.net/Vandring/20100710/slides/A7002067.htm

Där var det en massa fina bilder från Kebnekaise!
Tack för det!

östra

Det som har hänt är definitivt otäckt och skrämmande. Men jag håller med tidigare inlägg, vandrar man i detta landskap, på detta höjder så ska man nog vara medveten om risken. Jag kan tänka mig att stenras även kan förekomma på östra leden?

Vi ska upp på Keb i början av september och funderar på vilken led vi ska ta. Så klart går vi med guide om vi bestämmer oss för östra leden men en totalförsäkring om att inget kan hända är det ju inte.

Dessa olyckor påminner en om respekten man ska ha för fjällen.

Rekommenderar Östra leden, klart värt det=) Jag va väldigt nöjd med den rutten. Knepiga är bara att man kan boka de toppturerna först på plats samma dag som ni ska gå(ifall ni använder er av fjällstationen dvs), så det gäller att vara uppe i tid och på plats (samt att vara stfmedlem då detta är ett krav.)

Rekommenderar Östra leden, klart värt det=) Jag va väldigt nöjd med den rutten. Knepiga är bara att man kan boka de toppturerna först på plats samma dag som ni ska gå(ifall ni använder er av fjällstationen dvs), så det gäller att vara uppe i tid och på plats (samt att vara stfmedlem då detta är ett krav.)

Anmälan _senast_ dagen innan!

"I och med anmälan förbinder man sig även att närvara vid ett obligatoriskt förmöte kvällen innan turen kl 20.00. På mötet delar guiden/guiderna ut och provar in säkerhetsutrustningen samt går igenom turens detaljer. Denna förinformation är en bra mental uppladdning för den kommande dagen men även viktig för att turen skall kunna genomföras på ett säkert sätt. Om man uteblir från denna träff betraktas därför er plats som förverkad och ni får tyvärr INTE följa med på toppturen."

http://www.svenskaturistforeningen....ation/Se--Gora/Toppturen-sommar-2009-0906111/

kebn

Anmälan _senast_ dagen innan!

"I och med anmälan förbinder man sig även att närvara vid ett obligatoriskt förmöte kvällen innan turen kl 20.00. På mötet delar guiden/guiderna ut och provar in säkerhetsutrustningen samt går igenom turens detaljer. Denna förinformation är en bra mental uppladdning för den kommande dagen men även viktig för att turen skall kunna genomföras på ett säkert sätt. Om man uteblir från denna träff betraktas därför er plats som förverkad och ni får tyvärr INTE följa med på toppturen."

http://www.svenskaturistforeningen....ation/Se--Gora/Toppturen-sommar-2009-0906111/

Ahh, så kanske det var. Vi hamnade som en miss i system och fick en egen Guide. Så jag deltog aldrig på mötet.

Inte kul och inte klokt.

Det som hände uppe på storglaciären är beklagligt och mycket tragiskt. Jag var 2 km därifrån när det hände och låg i mitt tält och lyssnade på stenslag hela morgonen. Stenar stora som kylskåp exploderade loss från bergväggarna runt omkring mig lite då och då.

Det var så frekvent att jag valde att slå upp tältet på en plats jag bedömde ligga på behörigt avstånd från fallinjerna på omkringliggande berg. Flera dagar av varmt väder och sen en ordentligt kall natt gjorde inte saken bättre. Allt ovanför 1700m var fruset den natten och direkt solen började värma så började det hagla stenar från väggarna.

Inte en bra dag att klättra på en plats som Pallins korridor i mina ögon. Hoppas att operatörer som dessa finska cowboys inte underminerar allmänhetens rätt att vistas i bergen.
Hur svårt ska det vara att hitta en certifierad bergsguide att lura med på en dylik kurs?
Kunskap räddar liv , det är inte svårare än så.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KLAGER En dog och fyra skadade när liften rasade i Abisko Fjällvandring 1
GenomsnittligSarekLängtare Vandring på Bårddejiegna/Pårtejekna? Fjällvandring 15
veni Vandra på Lofoten Fjällvandring 12
Maalla Sitojaure-Skierffe-Sitojaure, görbart på en dag? Fjällvandring 6
Annero90 Aktuell status på jojoleden Fjällvandring 2
seasteel Förslag på tältplats/vandring i Finnmark? Fjällvandring 0
Mr.H Vikt på tält Fjällvandring 33
kurax Tips på tält för turer med hund och barn Fjällvandring 1
Slitzer Vad är detta föremål som står på en fjälltopp? Fjällvandring 15
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 5
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 11
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
ErikaJT 2-3 dagarstur på Vestlandet? Fjällvandring 6
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
ulfbn Grundstens På Fjälltur i epub-format? Fjällvandring 1
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Wishmazter Snöläget på Cievrralahku/Tjeuralaku? Fjällvandring 5
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
anderstegnell Feedback på planerad nybörjartur i Jämtland. Fjällvandring 10
ntnhln Tältplatser på Boalnotjåhkkå (Vájsáluokta). Fjällvandring 1
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
Esko747 Högre upplösning i lantmäteriets karta på nätet Fjällvandring 32
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäck Fjällvandring 0
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäcken Fjällvandring 5
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Ljung_dalen Norge på Tvärs Fjällvandring 4
Tom_S Var sälja en bokning på fjällstation? Fjällvandring 11

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg