Två punkter kända, hur få fram mellanliggande?

Referenslinje

jonasolof; sa:
Hur gör man detta?

Antag att vi känner till koordinaterna för en rak injes ( t ex en fastighetsgräns) ändpunkter. Hur får man fram mellanliggande koordinater, säg för tiondelar av sträckan? Sträckans orientering är inte känd, den är i vart fall inte parallell med latitud eller longitud. Koordinatsystem antas vara Rikets Nät.

Den praktiska användningen kan vara att man på telefon ber Lantmäteriet om uppgifter angående en fastighets hörnpunkter enligt fastighetskartan. Dock kan man knappast begära att få även en fördelning av mellanliggande, i handlingarna icke utsatta punkter.

Själv skulle jag knappa in hörnkoordinaterna i kontrollenheten och sedan skapa en referenslinje mellan dessa två gränspunkter. Sedan syns det aktuella avståndet till referenslinjen. Då är det bara att ställa mätkäppen exakt på referenslinjen, så befinner du dig exakt på fastighetsgränsen :).

/MätNiklas http://www.matniklas.se

Tack för alla svar! Det enkla linjära/trigonometriska sambandet kan också jag lista ut om jag dunkar huvudet i väggen tillräckligt länge. Jag fick ett par email i frågan också att vänliga själar som inte ville chikanera mig:)

Den enklaste lösningen är att lägga in dem i ett excel spread sheet med lämplig delning. Då är det det linjära sambandet som gäller.

Men egentligen var det den kartografiskt korrekta lösningen jag var ute efter - om det nu funnes en hanterbar sådan. Från en oss allom bekant städse välbevågen källa som ej skall yppas just nu fick jag mig tillsänt ett program som löser alla upptänkliga problem i anslutning den av mig framlagda frågeställningen på ett förnämligt sätt oavsett avståndet mellan ändpunkterna. Programmet kommer att i lätt förändrad skepnad förhoppningsvis göras allmänt tillgängligt vad det lider.

För övrigt hade jag inga punkter... Inlägget var en uppföljning till min uppmaning till en annan frågeställare att ta reda på koordinaterna till en fastighetsgräns via Lm istället för att trassla med elektroniska kartor, ny programvara osv. Kunde han få hörnkoordinaterna via telefon sluppe han besöket på LM om han kunde räkna ut koordinater utmed gränslinjen själv.

Mätniklas: Jag håller med, man behöver egentligen inga mellanliggande punkter, det räcker med en kurslinje=referenslinje mellan två waypoints. I många GPSmottagare finns dessutom en tillämpning för att se avvikelse i tvärsled från angiven kurs. Så det är bara att tuta och köra. Men frågan hur man får fram mellanliggande punkter på en referenslinje är intressant ändå.
[Ändrat av jonasolof 2005-12-16 kl 21:31]

Beträffande min tidigare fråga så var ju min tanke att felet i min GPS kanske var ett (temporärt) absolutfel, men att jag genom att utgå från en känd position skulle kunna kalibrera, och sedan hitta de överiga positionerna.

Jag hoppades att felet var konstant under förutsättning att jag hade signal från samma satelliter (om jag nu kan hålla koll på det).

Jag vet alltså inte vad felet beror på, men antar att det inte är konstant då, eller?

[Ändrat av Mezzner 2005-12-16 kl 22:54]

Re: Re: Re: Praktiskt verklighet

niking; sa:
Tja Per, du får tänka på skalfaktorn här. Det gamla rikets nät (RT 90 2,5 gon V) har skalfaktor 1,0000 så här funkar din modell bra.

Tyvärr har det nya riktets nät (SWEREF 99 TM) skalfaktorn 0,9996 vilket komplicerar det hela en smula (speciellt vid längre avstånd, där felem kan bli besvärande stora).

/MätNiklas http://www.matniklas.se

Tror inte jag skulle våga anlita MätNiklas. Orsaken till att UTM (och därmed Sweref99 TM) har skalfaktorn 0,9996 är att man vill minimera skalfelen. I en TM-projektion växer skalan när man avlägsnar sig från medelmeridanen. Rikets nät är skalenligt på medelmeridianen men har ett fel som blir större ju mer man avlägsnar sig från denna. UTM har ett negativt fel på 0,4 promille på medelmeridanen. På ett visst avstånd på ömse sidor om denna är det skalenligt och sedan blir felet positivt. I genomsnitt blir alltså felet mindre än i Rikets nät. Vad som är bäst i det enskilda fallet beror förstås på var man är. Hur som helst så är nog felet försumbart i förhållande till de instrument som amatörer vanligen använder.

Mezzner; sa:
Beträffande min tidigare fråga så var ju min tanke att felet i min GPS kanske var ett (temporärt) absolutfel, men att jag genom att utgå från en känd position skulle kunna kalibrera, och sedan hitta de överiga positionerna.

Jag hoppades att felet var konstant under förutsättning att jag hade signal från samma satelliter (om jag nu kan hålla koll på det).

Jag vet alltså inte vad felet beror på, men antar att det inte är konstant då, eller?

[Ändrat av Mezzner 2005-12-16 kl 22:54]

Här finns formler angående detta:
http://users.erols.com/dlwilson/gps.html

Kan du använda EGNOS slipper du åtminstone en del av jonosfärbrytningsfelet. Det är väl dock tveksamt om de återstående felkällorna har en predilektion åt ett visst håll även om mätningarna utförs i en följd under begränsad tid.

Med din Garminmottagare skulle du kunna använda post processing med Rinex för att bestämma utgångspunktens läge. Fast frågan är sedan hur du hittar en annan punkt i terrängen ugående från koordinater.

Man kan tydligen konstatera att jag hade fel i mitt antagandet (eller förhoppning) och då blir det ju nästan lättare att triangulera istället från kända punkter... :)

Geodetiska linjen

Som jonasolof antydde i ett tidigare inlägg, så finns det numera ett enkelt freeware-program för beräkning av bl.a. mellanliggande punkter på ett kartografiskt/geodetiskt korrekt sätt.

En första version av programmet GeoPos kan laddas hem via länken

http://www.djuvfeldt.se/eget/htm/download.htm

Dokumentationen som medföljer programmet beskriver ganska väl programmets möjligheter och begränsningar.

Jag tar gärna emot tips på hur programmet kan bli bättre.

/torbjörn

Ny version

Det har inte kommit särskilt många tips på förbättringar (inte en enda faktiskt).

Nåväl, jag hade behov av litet extra funktionalitet för egen del och rustade programmet litet.

Den nya versionen (1.2 beta) kan laddas hem från samma ställe:

http://www.djuvfeldt.se/eget/htm/download.htm

Fritt att använda för den som vill.

/torbjörn

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg