Två paddlare på Svalbard anfölls av isbjörn

Hej,

Kom precis hem från Svalbard häromnatten och var ute på en enveckaspaddling med en annan grupp samtidigt som Ludvig och Sebastian förolyckades. Vår grupp fick en del information per satellittelefon av den lokala turproducent som har hjälpt Sebastian och Ludvig med viss logistik.

Svalbardposten - den lokala tidningen - skriver följande:

http://svalbardposten.no/nyheter/hadde-snublebluss
http://www.svalbardposten.no/nyheter/isbjørnen-kom-inn-i-teltet
http://www.svalbardposten.no/nyheter/skutt-flere-ganger

Via våra guider fick vi följande berättelse, som alltså kan ha felaktigheter:

"I och med att de bara var två körde de med larmtrådar runt lägret. Dessa ska dock ha klickat eller inte haft avsedd effekt och de vaknade upp av att björnen var inne i tältet och rumsterade om. Björnen tog sedan tag i Sebastians axel, kastade ut honom flera meter ur tältet, sprang efter och bet honom i nacken och sprang/drog iväg med honom hängande i käften ca 40 meter. Det vapen som Sebastian hade vid tillfället gick sönder när han kastades ut ur tältet. Vid det laget hade Ludvig fått tag i sitt vapen men fick inget bra skottläge, eftersom björnen stod på bakbenen med Sebastian hängande i käften. Men till slut lyckades han hitta en skottvinkel och sköt honom."

Återigen, detta är andrahandsuppgifter, så värdera dem med omdöme.

I vår egen grupp satt vi i rullande skift hela nätterna, då vår guide anser att detta är säkare än larmtrådar, då man ser björnen på längre håll. Vi själva såg ingen björn, men däremot ganska färska björnspår.

/Mats

Hej,

Kom precis hem från Svalbard häromnatten och var ute på en enveckaspaddling med en annan grupp samtidigt som Ludvig och Sebastian förolyckades. Vår grupp fick en del information per satellittelefon av den lokala turproducent som har hjälpt Sebastian och Ludvig med viss logistik.

Svalbardposten - den lokala tidningen - skriver följande:

http://svalbardposten.no/nyheter/hadde-snublebluss
http://www.svalbardposten.no/nyheter/isbjørnen-kom-inn-i-teltet
http://www.svalbardposten.no/nyheter/skutt-flere-ganger

Via våra guider fick vi följande berättelse, som alltså kan ha felaktigheter:

"I och med att de bara var två körde de med larmtrådar runt lägret. Dessa ska dock ha klickat eller inte haft avsedd effekt och de vaknade upp av att björnen var inne i tältet och rumsterade om. Björnen tog sedan tag i Sebastians axel, kastade ut honom flera meter ur tältet, sprang efter och bet honom i nacken och sprang/drog iväg med honom hängande i käften ca 40 meter. Det vapen som Sebastian hade vid tillfället gick sönder när han kastades ut ur tältet. Vid det laget hade Ludvig fått tag i sitt vapen men fick inget bra skottläge, eftersom björnen stod på bakbenen med Sebastian hängande i käften. Men till slut lyckades han hitta en skottvinkel och sköt honom."

Återigen, detta är andrahandsuppgifter, så värdera dem med omdöme.

I vår egen grupp satt vi i rullande skift hela nätterna, då vår guide anser att detta är säkare än larmtrådar, då man ser björnen på längre håll. Vi själva såg ingen björn, men däremot ganska färska björnspår.

/Mats

Du skriver "förolyckades"?

I tidningsartiklarna du länkar till framgår att ena paddlaren är fysiskt oskadad och den andra har "moderate" skador och har opererats.

Har det hänt något mer senare?

Hej,

Nej, nej - slarvigt ordval av mig bara.

Ingenting mer har hänt än det som skrivs i Svalbardposten - vilket förstås är illa nog. Och det är ju ett smått under att björnen inte bröt nacken av killen under angreppet...

/Mats

Jag var på Svalbard i april/maj i år på en veckas guidad topptursskidåkning. Vi var en guide och två gäster. Guiden bodde i eget tält och vi två andra i ett annat tält. Guiden hade både signalpistol och gevär, vi hade ingenting att mota björn med i vårt tält. Båda tälten var innanför samma larmminering. Andra natten blåste det rejält och min tältkompis vaknade av att det smällde. Jag hörde inget men blev väckt av henne.

Vi lyssnade och väntade en minut eller så på att antingen guiden eller den förmodade björnen skulle göra något. Vi ropade till slut på guiden. Inget hände, bara vinden som lät och överröstade det mesta. Vi såg inget genom ventilationshålen. Eftersom det inte kändes som att det var läge att somna om så drog jag på mig byxorna och gick ut. Ingen björn. Gick och väckte guiden som laddade om mineringen. Somnade om. Nån dag senare hade vi på morgonen färska björnspår nån km från tältet, som tur var mot vindriktningen.

Kändes ju sådär säkert när guiden inte ens vaknade. Troligen är det i allafall säkrare än att ha en hoper beväpnade turister i tält. Förra gången på Svalbard för 2 år sedan gick det att gå på egen tur och att hyra bössa utan att ens visa legitimation. Nu har de ändrat reglerna och man måste kunna visa att man har nån form av vapenvana eller licens för att kunna hyra vapen.

Skidåkningen var otroligt bra. Eftersom det är extremt ovanligt på Svalbard med puder som ligger kvar och inte blåser bort hade vi väldigt stor tur. Nästa gång får det bli utan guide och med vapen i tältet.

Larmminering

Hade jag sovit i tält i isbjörnstrakter (vilket jag innerligt hoppas jag får gör någon gång) så skulle jag försöka få tag på försvarets Larmmina 2B (http://www.soldf.com/larmmina2b.html) den visslar och lyser, skulle tro att de flesta djur inte tycker den är så behaglig. Tyvär är den klassad som vapen så den är nog inte helt lätt att köpa :)

Det var såna vi använde för det mesta vill jag minnas och jag har sett hur folk fortsätter att sova fast en sådan larmmina går av ca 5 meter från tältet. Fast både ljud och ljus är det som är mest effektivt mot björn vad gäller larm.

Reglerna på Svalbard om hur turisterna får röra sig beväpnade med eller utan guide verkar ändra sig fram och tillbaka. Hoppas dock att de aldrig tar bort reglerna om vem som får hyra vapen och inte, det fanns inte när jag bodde där och jag kan lugnt påstå att man var mycket mer rädd för gröngölingar och turister med vapen än isbjörn.

Hej,

När jag var uppe nu så fick man bara hyra vapen om man kunde påvisa vapenvana - och det känns ju sunt. Ingen av oss i kajakgruppen hade någon sådan och guidens organisation hade dessutom som strikt policy att enbart guiden skulle vara beväpnad.

På nattvakterna hade vi signalpistol, vilket enl. uppgift skrämmer bort isbjörnen i 99 fall av 100.

/Mats

När jag jobbade en kort tid i Churchill i Kanada var proceduren att en isbjörn som kom in till stan sövdes, togs till fängelset, vägdes o mättes o lite sånt, fick ett nummer med sprayfärg på kroppen och flögs ut med helikopter ett bra stycke från bebodda trakter.

Kom nalle tebax i närtid var det godnatt för den nallen.

Jag var nyligen i en del av Illinois och där hade de haft problem med nyfikna björnar. Där var proceduren ungefär den samma som den du beskriver men björnarna fick mest bara en chans sedan var det kört.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Matte83 Paddlare räddad på ö. Paddling allmänt 62
ew Paddlare på vintern ... Paddling allmänt 16
MajaEve Surfski/motionskajak liten och lätt paddlare? Paddling allmänt 2
eyck Intressant liten vattenjet för paddlare Paddling allmänt 12
Neonz Havskajak köpråd 'lång paddlare' Paddling allmänt 23
Ballderrot Kajaktips till köpsugen 2 meter lång paddlare... Paddling allmänt 15
rvqrat Paddlare till Åre Extreme Challenge sökes (akut) Paddling allmänt 1
Mikael Svartsö Köp av kajak för förstagångs paddlare? Paddling allmänt 5
MFDN Välja kajak för mindre paddlare? Paddling allmänt 36
JohanC Sökes: Storbystade paddlare Paddling allmänt 11
lejnad Erfarna paddlare - se hit! Paddling allmänt 5
snowhound Små kajaker till "stora" paddlare? Paddling allmänt 8
Paddla.se Antal paddlare i Sverige? Paddling allmänt 27
annagundemark Söker dig paddlare, som paddlar kajaken "Crunch", norröver Paddling allmänt 0
Elkie Blå Band-paddlare försvunnen....! Paddling allmänt 43
NorthernLight Hjälp välja kajak för liten paddlare Paddling allmänt 34
osterake försvunnen paddlare Paddling allmänt 1
Rindmyr Kajak för långa paddlare!? Paddling allmänt 22
Erik Barkefors Olika typer av paddlare Paddling allmänt 30
petski Inte så kul för en paddlare Paddling allmänt 1
Janneos HBB paddlare 2007 Paddling allmänt 1
Mike C Frågor till HBB paddlare Paddling allmänt 10
Brune 2st HBB paddlare framme Paddling allmänt 0
Rogerj paddlare kring Westervik! Paddling allmänt 0
Rogerj paddlare i härnösands trakten. Paddling allmänt 0
toblotron Bra matrecept för paddlare? Paddling allmänt 0
kajakmicke paddlare = miljöbelastning? Paddling allmänt 22
flajjer Avgift för paddlare Paddling allmänt 40
Öbacka Shorts och tröjor för paddlare Paddling allmänt 7
mattias_altin Efterlysning Feathercraft-paddlare Paddling allmänt 0
PS-VKF Tre lyckliga HBB-paddlare har nått Haparanda Paddling allmänt 2
kajakmicke paddlare druknade Paddling allmänt 7
bombom Paddlare sökes - för ÅEC Paddling allmänt 1
Forest Svår kajak eller dålig paddlare? Paddling allmänt 5
Kalle E Udda paddling, och paddlare Paddling allmänt 3
S/Y Norden Sveriges snabbaste paddlare Paddling allmänt 10
articat Paddlare för USA och freden Paddling allmänt 57
Fischer Träffa andra paddlare irl! Paddling allmänt 2
Stadan Paddlare = bajsare? Paddling allmänt 21
tomas77 Paddlare sökes Paddling allmänt 1
SES Kamera för paddlare Paddling allmänt 11
Fischer Bok om HBB av HBB-paddlare Paddling allmänt 0
Klubb / Paddlare i Gävle Paddling allmänt 1
Snödrivan Fransig kant på neoprenhalsmuff Paddling allmänt 3
IsP Förslag på 2-3 dagars paddeltur i södra halvan av Sverige Paddling allmänt 10
Ut i skogen Aktuell farbarhet på Långhundraleden? Paddling allmänt 5
Mirek_Z Förslag på en kajaktur runt skären. Paddling allmänt 7
ogren.johan Funderar på en Thomasson kajak Paddling allmänt 9
ata_dree Reparera och måla kanadensare, tips på material? Paddling allmänt 8
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg