Två Kebne-frågor

Hej!
Har nån fråga om min ev. Kebnetur i månadsskiftet aug/sep.

Vill upp på sydtoppen och tänker då på västra leden. Östra leden har väl guidade turer, men de kostar ju pengar och sen tycker jag det känns mer häftigt att "klara det själv". Förutom att jag kanske bör kunna karta och kompass och ha bra varma grejer med mig, ska väl inte problemen bli alltför stora för två som inte är experter, men har sunt förnuft och lite vana? Vid dåligt väder går man väl inte upp antar jag=)

Måste man över en glaciär, eller är det bara nordtoppens vandring som har en sån bit? Över en glaciär så funkar väl inte endast kängorna?

Kommer att läsa in mig mer innan den ev. blir av. Men gillar att fråga...=)

Då måste inte gå över någon glaciär om du går västra leden. Men då missar du också toppen på Keb: den består av en glaciär. Det är de sista 10-20 höjdmetrarna du missar om du undviker glaciären.

Å andra sidan behöver du inte vara så rädd för den, de allra flesta som tar sig upp där har vanliga kängor/stövlar. Och skulle du vilja ha stegjärn kan du hyra dem på stationen.

Du kan gå östra leden själv, om du vill. Det är dock något som personalen på stationen brukar avråda från, med tanke på att den går över en mycket större glaciär, som dessutom har sprickor. Om du har kunskap, utrustning och kunnigt resesällskap är det dock inget hinder.

Finns det någon lämplig plats en bit från fjällstationen för att slå läger, om man vill korta ner dagsturen en del?

Är i ungefär samma funderingar som trådskaparn, dock vandrar jag ensam.

Jag har sett folk tälta i Kitteldalen. Det verkar helt okej. Annars är ju ett populärt, men mindre effektivt, alternativ att tälta i Laddtjovagge, så nära Kittelbäcken man kan komma. Om man inte är främmande för att tälta på snö så går väl även Kaffedalen bra.

Själv har jag med framgång tältat en bit upp på östra leden, precis innan glaciären. Ev kan det bli ont om rinnande vatten om det varit torrt, men det går ju alltid att smälta glaciär.

Till TS:
Att döma av dina frågor så har du inte gjort din hemläxa ordentligt än, så jag skulle rekommendera att du använder tiden som är kvar till mer research...

Västra leden är en rätt lång utflykt. Inga svåra moment, men det kommer att ta en stund och det är ganska mycket upp och ner på stenig/blockig terräng. Se till att ha med mat så att ni klarar er. Jag skulle också rekommendera att ni bär med er en del vatten.

I Kittelbäcken finns gott om vatten, men ovanför Kitteldalen är tillgången sämre. Upp ur Kaffedalen mot toppen finns små rännilar upp till ca 1800 m.ö.h., men man om man är känslig för bakterier kanske man inte ska dricka det, eftersom alla trampar rakt igenom dom... (Jag brukar dock dricka det utan problem).

I Kaffedalen och uppe vid toppen finns snö som man kan smälta, men det tar ju tid.

Tänk på att vädret kan vara väldigt väldigt olika vid fjällstationen och uppe på toppen. Det är inte alls något märkligt att gå från fjällstationen i 15 plusgrader, lätt vind och nästan molnfri himmel, och nå toppen i dimma och hagel och 10 m/s. Räkna med minusgrader och vind på toppen även om vädret i dalen är finfint sommarväder. Räkna också med risk för dimma, och ha något sätt att hantera det. Ser det ut att bli väder som du inte kan hantera, vänd i tid.

Västra leden innehåller ingen glaciärvandring (i den bemärkelsen att man måste akta sig för sprickor). Däremot korsar man ett snöfält i Kaffedalen (åtminstone i juli/augusti när jag varit där), och toppen är ju en isknöl. Jag har aldrig använt stegjärn på vägen till sydtoppen, men om du har vana av sådana skadar det inte att ta med dom. Själva toppen är ganska brant och ibland väldigt hal. Halkar man där har man mycket goda möjligheter att dö, så ta det lugnt. Om du inte har någon vana av att använda stegjärn skulle jag rekommendera att du skippar dom; det är väldigt lätt att snubbla med dom.

Tack alla!
Det är sant att jag inte är nog påläst än=) Men jag är inte en sån som kommer att sticka iväg utan att ha läst på och har koll på saker och ting. Man har ju planer med livet efter denna ev. tur, så man vill ju helst inte dö=) Och blir det dåligt väder, så är min respekt så pass stor att jag att jag kommer att vända.

Att det skulle vara så halkigt på sydtoppen lät ju lite läskigt. Resten känner jag igen av det jag läst tidigare, men har hunnit glömma en del och blandar ihop lederna och topparna.

Fortsätter att läsa på! Vill upp dit!=)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fabrikörn Diverse frågor om Kebne Fjällvandring 3
xoxoxo Tarfala - Kebne fjällstation bakvägen via "Drakryggen" - Hur ser sträckan ut? Fjällvandring 4
Fabrikörn Reservdagar kebne? Fjällvandring 2
Tomppen Durlings led upp till Kebne? Fjällvandring 12
andreas.lindholm.5 Vandring Kebne-Tarfala-Nallo - Tjätka (Sälka)- Kebne Fjällvandring 6
nisseni Första Kebne-turen Fjällvandring 2
Martinnn Kiruna till Kebne sydtopp Fjällvandring 8
Hannes Lindgren Kungsleden Abisko-Nikka/Kebne resp. Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 7
jendin Synpunkter om rutt runt Kebne Fjällvandring 15
Noahspappa Abisko Kebne light? Fjällvandring 9
Freespirit Nikka-Vistas-Nallo-Sälka-Kebne fjstn-Nikka Fjällvandring 14
xaret Tips på 5-6 dagar kring Kebne Fjällvandring 10
pal2 Topptur på Kebne - med hund? Fjällvandring 4
Kiron Kebne krymper Fjällvandring 2
robinhaag Kebne Mars 2010 Östra leden ?? Fjällvandring 8
chuck_p Funkar Kebne i mitten på september? Fjällvandring 4
Joakim Ambrosson Kebne 27:e juni - 6:e juli? Fjällvandring 3
Björn Karlsson Kebne runt Fjällvandring 6
Jens.Ros Tips Kebne och drakryggen Fjällvandring 12
patrickp Kebne runt ? Fjällvandring 7
niklas104 Tälta runt på kebne Fjällvandring 4
äventyrförlivet Kebne - Försäsong = väta och snö Fjällvandring 0
Sedis Nikka-Vistas-Nallo-Sälka-Singi-Kebne Fjällvandring 15
avslut1102 Medvandrare Kebne/Sarek Fjällvandring 20
Silfer Kebne i september Fjällvandring 13
småen Hvor har det tagi vägen av den lungna kebne Fjällvandring 61
Sedis Vakkotavare-Kebne? Fjällvandring 5
Blue_SE Erfarenhet av vandring Beisfjord (Narvik) till Kebne? Fjällvandring 4
nilshansson Tips om sträckan Kebne runt via...... Fjällvandring 8
TB Kängor eller stövlar runt Kebne just nu (snö/väta)??? Fjällvandring 1
hamlin katterat - kebne Fjällvandring 3
Mtess Avsluta med Kebne, var börja? Fjällvandring 10
Ehlana Abisko-Kebne Fjällvandring 2
lusth Vilken väg upp på Kebne? Fjällvandring 10
nidob49 Så gick olyckan på Kebne till Fjällvandring 2
x-treme Att tälta vid Kebne??? Fjällvandring 6
x-treme Grejar jag kebne på en dag? Fjällvandring 5
tyler d Kebne i oktober? Fjällvandring 1
Förhållanden i Kebne 21-26 Augusti? Fjällvandring 1
dat94mka Väder och vatten kebne Fjällvandring 3
Pohman Jotunheimen frågor Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
KohiNoor Frågor om utrustning, sovsäck Fjällvandring 5
Linus97 Frågor om val av väg Fjällvandring 21
Bglund Abisko - Abisko -> Frågor om Latnjavaggi mm. Fjällvandring 12
Slitvargen Silvervägen 3-4 dagar. Frågor om tur i Arjeplogsfjällen Fjällvandring 4
Huml3 Frågor Sarek: Kvikkjokk-Ruonas-Laptå-Njoatsos-Jiegna-Luohtto-Sähkok-Kvikk Fjällvandring 16
MarkusPetersson Jämtlandsfjället som nybörjare+hund, frågor. Fjällvandring 12
Christoffer_123 Frågor Rapadalen/Sitoälvsbron Fjällvandring 6

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg