Personligen så använder jag inte EDK med rep av olika diameter då jag är lärd efter samma principer som du påpekar... så man skulle kunna säga att jag håller med dig... Men vart kommer dessa principer ifrån egentligen? Har det verkligen gjorts tester som påvisar att rep med lite olyka diameter inte håller i EDK knuten? Eller är det bara jänkare som slarvigt knutit den och den åkt upp bara därför, men då repen haft olika diameter var man valt att varna för det också? Den kallas väll för Euro Death Knot då folk uppenbarligen haft lite problem med den här knuten, men hur mycket beror på rep av olika diameter och hur mycket beror på slarvigt knuta EDKs?
Som sagt, jag chansar inte utan går efter vad jag lärt mig, men jag är samtdigt nyfiken på hur man kommit fram till att den riskerar fallera enbart pga olika rep diameter när folk uppenbarligen använder den så, till synes utan några problem.
Kallas väl för Euro death knot efter att amerikanerna tyckte att den såg läskig ut när de började använda den?
Hur som helst, en överhandsknop med rep av olika diameter kan fallera på två sätt, antingen så rullar den tills dess att den rullar av ändarna eller så glider det tunnare repet genom knuten pga att böjarna inte blir tillräckligt tajta för att skapa tillräckligt med friktion.
Att det tunnare repet skulle glida igenom är inte direkt troligt med klätterrep utan det är rullningarna vi vill stoppa. När man knyter knuten finns det två sätt att göra det på, den första bilden visar rätt sätt och den andra fel. Skillnaden ligger i vilket av de två repen som ligger närmast den ändan som dras isär när man firar. Illustrerat med 10mm statiskt samt 6mm repsnöre
Rätt sätt, det tunnare repet ligger ytterst, för att knuten ska rulla så måste det tunnare repet rulla över det tjockare. Inte speciellt troligt.
Fel sätt, det tjockare repet ligger ytterst och det är betydligt enklare för det tjockare repet att rulla över det tunnare.
Fel sätt under belastning.
Vill man ändå backa upp knopen så kan man knyta en dubbel överhandsknop med det tunnare repet runt det tjockare ovanför den ursprungliga knopen. Sätter man den tajt mot knopen så får man dels ytterligare ett hinder knopen måste rula över och dels så stoppar man risken för att det tunnare repet skulle kunna glida igenom knopen.
ang. testning så finns det massor av information på nätet. Google typ "rappelling knot different diameters" eller "edk different diameters" så borde du hitta några drag tester. T.ex. BD
http://www.blackdiamondequipment.com/en-us/journal/climb//qc-lab-what-is-the-best-rappel-knot där de testar en överhandsknop med 10.5mm och 8.1 mm till 13.8kN och en 8.1mm och 8.1mm till 12.7kN dvs. SVAGARE!