Turskidsbinding vs längdskidsbindning

Jag har ett par gamla turskidor, ganska smala och korta (bredd 5.2 cm i midjan, längd 187 cm) med Salomon SNS bindning.

Jag var inte så nöjd med bindning förra året (enda gången jag åkt på flerdagarstur med skidorna eftersom den strulade och liksom frös ihop. Dessutom är pjäxorna lite för små (eller iaf obekväma) för mina fötter.

Har jag haft otur med mina bindingar, eller är bindning helt enkelt inte gjord för att hålla för fler dagarsturer?

Hur stor är skillnaden mellan en vanlig längdåkningsbindning och en turåkningsbindning vad gäller stabilitet och hållbarhet?

Frysning av bindningar

Är inte vanligt vid skidåkning men kan vara ett gissel vid skridsko på vatten eller stöp täckta isar. Att ta isär och smörja med typ vaselin
kan hjälpa. Skorna skiljer mer än bindningarna, BC versus SNS IMHO.

Thure

Senvårs turåkning brukar på eftermiddagarna ge is i bindningarna. Man behöver ofta ett redskap för att hålla undan isbildningen. det är vår erfarenhehet. YMMV
Skidskor med plats för tårna brukar kräva kabelbindingar. Obekväma skidskor är ett gissel så byt ut dem mot något mera komfortabelt.
Bärande turskidor kan gått vara 75 mm vid trampet, bredare fram och baktill.

Jag har ett par gamla turskidor, ganska smala och korta (bredd 5.2 cm i midjan, längd 187 cm) med Salomon SNS bindning.

Jag var inte så nöjd med bindning förra året (enda gången jag åkt på flerdagarstur med skidorna eftersom den strulade och liksom frös ihop. Dessutom är pjäxorna lite för små (eller iaf obekväma) för mina fötter.

Har jag haft otur med mina bindingar, eller är bindning helt enkelt inte gjord för att hålla för fler dagarsturer?

Hur stor är skillnaden mellan en vanlig längdåkningsbindning och en turåkningsbindning vad gäller stabilitet och hållbarhet?

hur menar du? är det vid av och påtagning problemet dyker upp? även om det är tänkt, och brukar vara så att, bindningen går till baka och låser autoamtiskt kan du ju dra den för hand till stängt läge.

att det ibland kan bygga snö under skon (hålfoten) under vissa förhållanden upplever inte jag vara ett problem för just den här bindningen.

bindningen är defenitivt gjord för att hålla flera dagar, men frågan är som sagt vad exakt det är som hänt, beskriv bättre.

Tyværr har jag dålig erfarenhet av SNS bindningar. De kan krånla en hel del, speciellt vid åkning kring noll grader. Det ær lætt att få in snø i bindningen men på grund av att tappen ær så grov ær det svårt att få ut den. Har æven åkt i vatten och på sjøis och de har en tendens att frysa ihop totalt. det hær var en ældre vaiant av SNS X-adventure. De har dock hållt utmærkt trots misshandel. Ær på mitt andra par skidor med samma bindning. Ska nog byta till något annat, mest før att det finns bættre valmøjlighet nær det gæller pjæxor, till exempel Rottefella Super telemark.

Min erfarenhet av vanliga længdåkningsbindningar ær att de kan bli ganska rackliga efter mycket misshandel i svår terræng.
/J

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg