Turskidor med skatbindning

Uppdatering:

ang. gummit så finns det inga röda kuddar till r3-bindningen, inte längre iallafall. Köper du en klassisk r3-bindning finns det en markering längst fram på kudden som pekar på medium hård. Köper du en r3-skatebindning pekar markeringen på Hård och ja man känner skillnaden när man klämmer på dem. Hur som helst så har jag nu båda varianterna och är välförberedd. DESSUTOM

så är de nya laggen nu inhandlade, Det blev ett par E109Xtralite Tour.
De är i runda slängar dubbelt så lätta som originalet E109 vilket borde passa mina skatepjäxor och r3 skatebindningar som även de nu är påmonterade efter lite pyssel.
Till skillnad från Originalet E109 som har dubbelspann så har denna variant enkelspann vilket betyder att sulan går stenhårt på grund kan man ganska säkert säga. Tänkte som så att eftersom jag vid test med packning ändå pressade ner ett par vanliga 2 meters E109or i marken så kunde jag lika gärna köra på den lättare varianten med enkelspann. Passade då samtidigt på att chansa lite med bärigheten och gick ner på 190 cm i längd för att bli lite mera lätthanterliga skidor. :)

I övrigt är skoplattan på bindningarna nästintill lika bred som midjan på skidorna vilket gör att jag förhoppningsvis har tillräcklig kontakt mellan pjäxa och skida vad gäller stabilitet i de flesta situationer.

Har dock inte hittat någon info om den här modellen på nätet E109Xtralite. Är det nån annan som hittat nåt eller känner till någon övrig fakta om dem? Man får gärna länka det här i sådana fall.

Återkommer med ny uppdatering så fort jungfrufärden är gjord :)
 
Utvärdering och uppdatering långt efter jungrufärden blev gjord!

Så nu har experimentet skatebindningar och skateskor på ett par E109xtralite testats och piloten har kommit fram till följande:

Att skatea med denna kombo på packad snö går utmärkt, så länge du har fysiken, tekniken och är beredd att framkalla svett, det är ingen dans på rosor.

Att använda uppsättningen klassiskt som ett par vanliga turskidor i uppför, på platten och utför går alldeles superbt och vikten är dessutom nåt par tre kilon mindre än standard turkombinationer. Man flyter fram.

Det går att åka telemarkssvängar med dem utan problem beroende på underlag, bindning och sko blir för veka om underlaget är för hårt givetvis. Sedan är det naturligtvis också individuellt och generellt så blir bindningen och skon för vek när det gäller att tvärställa stålkanterna på hård skare.

Använde uppsättningen var dag under ca en och en halv månad i vintras med varierande underlag där jag misshandlat utrustning av och till utan att ha några som helst missöden. När jag kom hem efter sista turen märkte jag dock att de två skruvarna som sitter strax ovanför skidans jämviktsläge och säkrar bindningen i sidled hade börjat krypa upp ur sina gängor så att bindningen precis gick att vicka lite på.
Själv gissar jag på att jag pressat för många tvingade telemarkssvängar på för hårt underlag, jag har som jag sade belastat skidor, bindningar och pjäxor riktigt hårt rätt många gånger.

Slutsatsen har blivit följande: Om man ska gå på tur klassiskt (utan att försöka lägga krystade telesvängar överallt) kan jag varmt rekommendera denna kombination. Den är lätt, och den håller utan några som helst problem. Det skall dock tipsas om att pjäxöverdrag är bra att ha till skatepjäxor på tur då dessa andas ordentligt bildas is och snölager på pjäxan som sedan ligger och smälter och göra pjäxan dyngsur(pjäxöverdragen fungerar dock superbt).
Vill man lägga telisar eller pressa utrustningen lite i backar och liknande bör man leta reda på i varje fall en kraftigare bindning för att undvika missöden(tänk om jag vart ute två månader istället), detta kommer jag göra till nästa vinter samt en kraftigare skosula(ny pjäxa altså). Skidorna behåller jag, de var grymma.

Vore kul med refererande kommentarer till andras egna erfarenheter!

//Telemark med plastpjäxa, risers och decimeterplankor är ingen utmaning! ;-)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
GenomsnittligSarekLängtare Bra turskidåkningsområden Turskidåkning 10
pallagust Fjellpulken skaklar på Acapulka - erfarenhet? Turskidåkning 1
Ulrika B Nerdalshytta -vintervatten Turskidåkning 6
Kakamarin Turskidor Härjedalen med barn Turskidåkning 6
snögubbe Vilka turskidor för dagsturer på högfjället på vårvintern? Turskidåkning 21
Elvah Turskidor för barn? Turskidåkning 16
SamiHuutoniemi Turskidor för en kort och oerfaren kvinna Turskidåkning 8
snögubbe Bästa längdskidorten i norge? Turskidåkning 9
ventrikolo Alpina Control 64E NW Flat någon som testat? Turskidåkning 1
ValderUrskog Turskidor för mig på 95kg. Turskidåkning 9
Marinheiro Hvilke turskidor / fjellskidor 2022? Turskidåkning 7
cyklariskogen Köpa/montera bindningar för turåkning (Stockholm) Turskidåkning 1
Völvan Hjälp att komma igång med turskidor? Olskogen? Turskidåkning 0
croby Turskidor för varierande terräng Turskidåkning 3
TegeNicco Turskidor med kortare stålkant Turskidåkning 5
Mrahvin Tips för påsktur Unna Allakas, Hunddalen m.m. Turskidåkning 13
patrikulvdal Stighudar på träskidor? (Tegsnäs rödsula) Turskidåkning 6
robertkarlstrom Söker tursällskap turskidor slutet Januari Turskidåkning 0
Kimkim Vad tror ni om dessa turskidor? Turskidåkning 16
azog Nybörjarfrågor om turskidor Turskidåkning 10
JohannaSMH Handöl/Storulvån/Jämtlandstriangeln i december? Turskidåkning 3
patrikulvdal Kabelbindning NN 91 (stövelbindning) till moderna turskidor utan stålkant Turskidåkning 3
ValderUrskog Turskidor utan spann!.. Vad göra? Turskidåkning 9
Emil Stefansson Van utförsåkare, men första gången på turskidor - vad är bäst? Turskidåkning 24
Lovan Köpråd turskidor Åsnes Vikafjell Turskidåkning 7
vardansaakian Fulufjället på längdskidor? Turskidåkning 1
Moga Breda vallningsfria turskidor för lössnö? Turskidåkning 20
Millies Nya turskidor - HJÄLP Turskidåkning 7
Tundraman Limma skins på turskidor istället för vallatejp? Turskidåkning 4
sarastinalinnea Turskidor med skintec? Turskidåkning 5
på tunn is Breda längdskidor / lätta turskidor Turskidåkning 2
stormfrog Omöjligt att hyra turskidor i Sälen? Turskidåkning 12
Linneagk Turskidor vs längdskidor Turskidåkning 13
Jackiie Köpa turskidor (storlek, lång och lätt?) Turskidåkning 13
CatrinSandelin Turskidor Vistas-Nallo-Sälka Turskidåkning 5
fredolund Turskidor i Norge Turskidåkning 10
T0ker Turskidor närmre än Grövelsjön [Utgår från Stockholm] Turskidåkning 9
jb78 Turskidor saxnäsområdet Turskidåkning 0
joakimkarlsson1022 Glidvallar ni era turskidor? Turskidåkning 19
fannsan Hjälp en nybörjare till rätt turskidor Turskidåkning 5
GeorgM Rottefella cobra R4 på turskidor? Turskidåkning 5
skral Vintertur med toppturer. Ta med turskidor? Turskidåkning 11
Robox Turskidor Åre björnen mot kalfjäll? Turskidåkning 0
skogsmulle101 Köpa turskidor - tips? Turskidåkning 8
pederb Hyra turskidor i Skåne Turskidåkning 0
Jackiie Turskidor mellan städer (Västerås-Uppsala)? Turskidåkning 4
ElinMatilda Turskidor runt Åre Turskidåkning 1
camlun Val av turskidor Turskidåkning 14
Robbster Turskidor Åsnes till ripjakt Turskidåkning 11
joakimkarlsson1022 Underhåll av turskidor + snö under skidorna? Turskidåkning 9

Liknande trådar