Turskidor långa eller korta?

I farten att skaffa skidor för fjällturer med tält. Den här gången väljer jag bindning för kängor. Det beror på att jag under flera år sökande och testande har inte hittat några pjäxor som går att använda. Alla pjäxor är för smala i framfoten och trycker ihop tårna och det bli bara plågsamt. Varenda fjälltur blev förstörd av dessa hemska pjäxor.
Så nu undrar jag, hur väljer jag längden på skidan?
Jag är inget vidare bra på skidåkning, har börjat ”åka” när jag fyllde 50 så min teknik är obefintlig. Men jag vill ut på fjället och tälta och förflytta mig då jag bara älskar både snö och fjäll.
Så min fråga, långa eller korta skidor? Jag kan välja på 180 cm eller 195 cm och jag är 162.
Jag är orolig att inte kunna manövrera de långa i nedförsbacken men samtidigt gillar jag ge mig rakt ut i terrängen. Men jag drar pulka och det bli inga långa turer på lössnö.
Ska även skaffa snöskor som underlättar vid tältning samt gå i brantare backar.
Några funderingar?

Hur breda skidor tänker du dig? Vallningsfria belag?

Jag skulle rekommendera 180 cm i första hand.

Din och eventuell ryggsäcks vikt skall också vägas in.

Thure

De på 180 är 70 mm och de på 195 är 75 mm. Eftersom jag drar pulka så har jag sällan ryggsäck men max 70 kg bli det sammanlagd
Det är tegsnäs vallningsfria

Tegsnäs skidor är mest till sin rätt i lössnö i skogen. Jag skulle inte välja Tegsnäsare på kalfjället dragandes pulka.
Tack men jag som sagt inte hittar pjäxor som passsr därför vill ha skidor med bindningar för kängor så alla dessa BC går bort tyvärr. Jag har testat ALLA pjäxor som går att hitta
Men vad är skillnad på skidorna i så fall? Varför inte fungerar tegsnäs på fjällen?

Senast ändrad:
Tegsnässkidor bär bra i lössnö. Men inget att ha i spår gjorda med smalare skidor eller spårkälke. Stor nackdel på kalfjäll där skare och annat isföre kan förekomma är avsaknaden av stålkanter. Dessutom sämre fäste än de skidor jag föreslog som är bättre vid pulkdragning. Du kan dessutom använda korta eller långa stighudar på skidor med plastbelag. Stighudar kan förstöra träskidor.

Vad som passar dina fötter är svårt att ha en uppfattning om men det finns mängder med olika pjäxor att välja mellan. Har du riktigt breda fötter kanske pjäxor med innerskor i filt fungera.
Lundhags och Alfa har sådana.

Thure

Senast ändrad:
Kan nog inte hålla med dig Thure. Visst finns det tillfällen då det är trevligt med stålkant, framför allt när man går på skrå och det är isigt.

Men jag skulle definitivt vilja påstå att Tegsnässkidorna fungerar alldeles utmärkt på kalfjället. Har själv ett par Åsnes Ingstad, ett par Åsnes Mountainrace och två par Tegsnäsare. Och de som varit med på flest långturer är Tegnässkidorna. Den stora fördelen med Tegsnässkidorna (jag har med Bankiraywood sula) är att de i många fören har precis lagom med grepp och mycket bättre glid än andra vallningsfria alternativ. Största nackdelen är att de som alla träskidor får problem med att det fastnar snö under skidan i temperatur runt 0:an och nysnö.

/ Stefan

Bra att du kommer in i tråden Stefan. Personligen har jag ingen erfarenhet av Tegsnäsare men vet att en del användare av dessa är patrioter nästan i samma klass som Hillebergianer.

Alla skidor är kompromisser med för och nackdelar. Viktigast är inte modellen, viktigast är skidåkaren och att hen trivs med sin utrustning. En riktig norrman har 30 par skidor i garderoben har jag hört.

Du har stor erfarenhet Stefan och ger bra råd här på Utsidan. Vilka råd vill du ge till Diana utifrån vad hon har skrivit i tråden?

Thure

I farten att skaffa skidor för fjällturer med tält. Den här gången väljer jag bindning för kängor. Det beror på att jag under flera år sökande och testande har inte hittat några pjäxor som går att använda. Alla pjäxor är för smala i framfoten och trycker ihop tårna och det bli bara plågsamt. Varenda fjälltur blev förstörd av dessa hemska pjäxor.
Så nu undrar jag, hur väljer jag längden på skidan?
Jag är inget vidare bra på skidåkning, har börjat ”åka” när jag fyllde 50 så min teknik är obefintlig. Men jag vill ut på fjället och tälta och förflytta mig då jag bara älskar både snö och fjäll.
Så min fråga, långa eller korta skidor? Jag kan välja på 180 cm eller 195 cm och jag är 162.
Jag är orolig att inte kunna manövrera de långa i nedförsbacken men samtidigt gillar jag ge mig rakt ut i terrängen. Men jag drar pulka och det bli inga långa turer på lössnö.
Ska även skaffa snöskor som underlättar vid tältning samt gå i brantare backar.
Några funderingar?

Vilka bindningar är det du kollat på? Om det är epokbindningen så är det ingen höjdare, de är väldigt ostabila. Jag skulle nog ändå rekommendera att testa lite fler pjäxor. Jag kör med Lundhags guide expedition och jag upplever tåboxen på dem som rymlig. En urtagbar filtinnersko är också väldigt bra då jag har dom i sovsäcken. Jag har rätt tilltagen storlek på dom och brukar köra med tunn tight kompressionsstrumpa, fuktspärr och sen en tjockare ullsocka. Alfa som tipsats om har också modeller som borde passa tänker jag.

När det gäller skidor så har jag åkt ganska mycket på träskidor utan stålkant inte minst under en period som officer på ett jägarförband, under den perioden så testades det även plastskidor utan stålkant från bl a peltonen och karhu och i valet dem emellan så fungerade träskidorna bäst. Dock föredrar jag personligen skidor med stålkant på fjället, även om det funkar med Tegsnäs. Jag har ett par Tegsnäs och ett par Östergrenare. Tegsnäsarna blir inte så mycket använda nuförtiden men Östergrenarna är fantastiska i skogen men de är lite drygt 3 meter långa.

På fjället använder jag oftast Åsnes Amundsen, de funkar inge vidare i skogslandets lössnö men jag vill gärna ha stålkant och det är smidigt att kunna köra med både korta och långa hudar. Är man nybörjare så har hudar en annan funktion än att ge fäste, de bromsar effektivt farten och kan vara bra speciellt om man har en lastad pulka som skjuter på. Dock så är det svårt att svänga om man har hellånga hudar. Går man uppför är de väldigt bra att ha och sparar kraft. Jag kör med Rottefella BC mest pga att jag fick tag på Guide-pjäxorna till bra kurs, de har funkat utan problem men jag skulle helst vilja ha ett par NN75-bindningar och kanske Alfas polar advance-pjäxa. Urtagbar filtinnersko är en grej som jag inte gärna vill vara utan, jag hatar att köra ner fötterna i iskalla stela pjäxor.

Men till TS så tror jag inte skidvalet i sig är det absolut viktigaste men jag skulle definitivt rata enklare stövelbindningar som epok för lite längre turer. Vad är det för kängor du har nu som passar och som du trivs med?

Tack Thure, man gör sitt bästa.

Jag tycker att det låter som om Diana har liknande fötter som min fru, som även hon har väldigt breda fötter. Hon har storlek 37 på längden och har ett par Lundhags guide expedition storlek 40, vilket hon trivs jättebra med. Största fördelen med BC pjäxor är att de medför betydligt bättre skidkontroll. Men om Diana testat ett sådant upplägg är det ju bara kängor kvar.

Även jag har ganska dåliga erfarenheter av Epok-bindningen. Däremot anser jag att den klassiska kabel/kängbindningen (https://www.tegsnasskidan.se/produkt/kabelbindning-monterad/) fortfarande är det mest pålitliga man kan ha på längre turer. Har man med sig en extra rem och kabel kan man fixa alla tänkbara problem förutom om bindningen lossnar från skidan. Dessutom ger den bindningen helt ok skidkontroll, även om NN75 eller BC eller nya Xplore naturligtvis är klart bättre på den punkten.

Vad det gäller skidans längd räcker 180 cm bra om de bara används på kalfjället. Om man däremot gör ”mixade” turer, typ genom björkskogen i Rapadalen och vidare in i Sarek hade jag valt de längre skidorna. Det är framför allt längden på skidan som ger bärkraft i lössnö.

Valet av skidor är svårare. Men min fru som är en lite mindre van skidåkare har ett par Åsnes Ingestad Fjell, med korta stighudar på, som sina favoriter. Och ska man bara ha ett par skidor och gärna tar sig fram i kuperad terräng uppe på kalfjället finns det en klar fördel med att välja skidor med stålkant. Själv väljer jag skidor efter behov och väder. Men ganska ofta blir det mina Tegsnäsare.

Hoppas svaren hjälper något i skidvalet.

/ Stefan

Tack för alla svar!
Angående bindningar så tänkte jag på Epok men efter att läst olika erfarenheter om de så inser jag att det är ett dåligt val på fjället speciellt med pulka.
Jag har testat 10-tal pjäxor men alla är för smala just i tådelen, de smalar av efter stortåleden vilket vinklar stortå utåt och leden bli mycket lidande. Jag vill ha en rak profil på skon dvs från stortålrden till tåspetsen utan vinkel. Jag beställde custom från Lundhags med det kunde de inte lösa eftersom nedre delen av pjäxan är gjuten och det kan de inte ändra. Dessutom fick jag enorma skavsår av dessa trånga och hårda pjäxor så det blev ingen skidåkning utan gå i stövlar. Tråkigt
Annars de moderna BC bindningar är ju både bekväma och praktiska

Jag tror jag avstår från att köpa skidor i år och hyr i stället. Påsken är sen i år och jag planerar ta mig till Saltoluokta och då bli smidigast att hyra.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
resomaja Hur långa dagsetapper på turskidor orkar man Turskidåkning 6
perhagdahl Hur långa turskidor? Turskidåkning 1
GenomsnittligSarekLängtare Bra turskidåkningsområden Turskidåkning 10
pallagust Fjellpulken skaklar på Acapulka - erfarenhet? Turskidåkning 1
Ulrika B Nerdalshytta -vintervatten Turskidåkning 6
Kakamarin Turskidor Härjedalen med barn Turskidåkning 6
snögubbe Vilka turskidor för dagsturer på högfjället på vårvintern? Turskidåkning 21
Elvah Turskidor för barn? Turskidåkning 16
SamiHuutoniemi Turskidor för en kort och oerfaren kvinna Turskidåkning 8
snögubbe Bästa längdskidorten i norge? Turskidåkning 9
ventrikolo Alpina Control 64E NW Flat någon som testat? Turskidåkning 1
ValderUrskog Turskidor för mig på 95kg. Turskidåkning 9
Marinheiro Hvilke turskidor / fjellskidor 2022? Turskidåkning 7
cyklariskogen Köpa/montera bindningar för turåkning (Stockholm) Turskidåkning 1
Völvan Hjälp att komma igång med turskidor? Olskogen? Turskidåkning 0
croby Turskidor för varierande terräng Turskidåkning 3
TegeNicco Turskidor med kortare stålkant Turskidåkning 5
Mrahvin Tips för påsktur Unna Allakas, Hunddalen m.m. Turskidåkning 13
patrikulvdal Stighudar på träskidor? (Tegsnäs rödsula) Turskidåkning 6
robertkarlstrom Söker tursällskap turskidor slutet Januari Turskidåkning 0
Kimkim Vad tror ni om dessa turskidor? Turskidåkning 16
azog Nybörjarfrågor om turskidor Turskidåkning 10
JohannaSMH Handöl/Storulvån/Jämtlandstriangeln i december? Turskidåkning 3
patrikulvdal Kabelbindning NN 91 (stövelbindning) till moderna turskidor utan stålkant Turskidåkning 3
ValderUrskog Turskidor utan spann!.. Vad göra? Turskidåkning 9
Emil Stefansson Van utförsåkare, men första gången på turskidor - vad är bäst? Turskidåkning 24
Lovan Köpråd turskidor Åsnes Vikafjell Turskidåkning 7
vardansaakian Fulufjället på längdskidor? Turskidåkning 1
Moga Breda vallningsfria turskidor för lössnö? Turskidåkning 20
Millies Nya turskidor - HJÄLP Turskidåkning 7
Tundraman Limma skins på turskidor istället för vallatejp? Turskidåkning 4
sarastinalinnea Turskidor med skintec? Turskidåkning 5
på tunn is Breda längdskidor / lätta turskidor Turskidåkning 2
stormfrog Omöjligt att hyra turskidor i Sälen? Turskidåkning 12
Linneagk Turskidor vs längdskidor Turskidåkning 13
Jackiie Köpa turskidor (storlek, lång och lätt?) Turskidåkning 13
CatrinSandelin Turskidor Vistas-Nallo-Sälka Turskidåkning 5
fredolund Turskidor i Norge Turskidåkning 10
T0ker Turskidor närmre än Grövelsjön [Utgår från Stockholm] Turskidåkning 9
jb78 Turskidor saxnäsområdet Turskidåkning 0
joakimkarlsson1022 Glidvallar ni era turskidor? Turskidåkning 19
fannsan Hjälp en nybörjare till rätt turskidor Turskidåkning 5
GeorgM Rottefella cobra R4 på turskidor? Turskidåkning 5
skral Vintertur med toppturer. Ta med turskidor? Turskidåkning 11
Robox Turskidor Åre björnen mot kalfjäll? Turskidåkning 0
skogsmulle101 Köpa turskidor - tips? Turskidåkning 8
pederb Hyra turskidor i Skåne Turskidåkning 0
Jackiie Turskidor mellan städer (Västerås-Uppsala)? Turskidåkning 4
ElinMatilda Turskidor runt Åre Turskidåkning 1
camlun Val av turskidor Turskidåkning 14

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg