Turskidor i Sverige

Hej
Norska som bor i Stockholm och behöver hjälp med att hitta bra ställen i Sverige att åka turskidor. Jag skulle vilja åka en helg i feb/mars, med bil eller tåg från Stockholm. Dalarna kanske. Några bra tips på mysiga ställen. Bor gärna på fjällstuga eller liknande.
/Kjersti

Jämtlandsfjällen

Hejsan!

Som vanligt beror det på vad man är ute efter, men för egen del föredrar jag helst klart Jämtlandsfjällen framför Dalarna eftersom det är lite mer "riktiga" fjäll där, även om de naturligtvis är ganska låga med norska mått mätt.

Om man talar om en traditionell tur med lite bredare skidor och utan maskingjorda spår hade jag satsat på att åka bil till Vålådalen och gå in till Stensdalsstugorna (stugorna brukar öppna i mitten av Februari). Om vädret tillåter och du vill gå lite off-led är det jättefint att gå leden från Nulltjärnarna upp till Kyrkstenen och sen gina över fjället in till Stensdalen. Ett annat alternativ för att slippa gå samma väg in och ut är att gå leden från Stendalen söderut mot Vålåvalen och sen vika av på leden mellan Vålåvalen och Vålådalen.

Om man hellre vill åka i maskingjorda spår men ändå komma upp på fjället är Nordic Ski Center i norra Härjedalen ett i min ögon givet mål.

/ Stefan

I första hand

så föreslår jag att inte åka så långt bort om det finns snö på närmare håll än i fjällen. Sandviken och södra Dalarna borde kunna erbjuda fina förhållanden den årstiden.

Dalafjällen är närmare från Stockholm än Jämtland men jag skulle trots detta välja Jämtlandsfjällen då det går nattåg till t ex Åre (ändstation Storlien strax före gränsen mot Norge). Bra skidåkning finns i skogen vid Vålådalen och för toppturer och fjällskidåkning är Stoulvåns fjällstation ett bra val.

Härjedalen har expressbussar men sov eller liggvagn på tåget är bekvämare IMHO.

Thure

Långt att åka

Ai vad jobbigt att åka upp mot 500km för att få gå på skidor..., suck jag längtar hem.

Jag föredrar att gå på fjällskidor utan spår, men jag är uppvuxen i Oslo-marka så klassisk åkning i spår är ju också mysigt.

Dalarna eller Jämtland alltså. Några förslag på mysiga ställen att bo på? Eller är det vintertälta som gäller? Ni svenskar verka tälta mer än oss nordmen, vi gillar våra fjällstugor

/Kjersti

Du får hoppas på en unik vinter!!!

Tja oavsett vad som händer kommer du tyvärr inte kunna få något som liknar Marka i Stockholms-området, fast det är i och för sig inte så konstigt med tanke på att Marka är världens största längdskidsområde.

Men det innebär i och för sig inte att det helt saknas möjligheter att åka längdskidor, det finns bland annat ett trevligt skidområde strax söder om Södertälje (Kamratstugan i Tvetaberg) där jag åkt på längden vid ett antal tillfällen. Fina och lagom kuperade spår. Sen finns ju den fina svenska traditionen att åka långfärdsskridsko, nästan lika trevligt som att gå på tur enligt min mening. Fast det kräver ju att det blir vinter någon gång, och vintrarna har ju som bekannt blivit varmare med åren.....det är bara att hålla tummarna och hoppas på en riktigt vargavinter!!!

För egen del föredrar jag helt klart att vintertälta, i alla fall på lite längre turer. Jag tycker man blir lite väl begränsad i sin frihet om man varje dag ska fram till en bestämd stuga. Men visst finns det fördelar med att bo i stuga, framför allt om de har en trevlig bastu!!! För säga vad man vill men det finns få saker som slår ett bastubad efter en lång kall dag på fjället.

Min personliga favorit bland våra sydliga fjällstugor är helt klart Stensdalsstugorna. Det smidigaste sättet att ta sig dit är nog att ta nattåget upp från Stockholm till Undersåker och sen ta buss eller taxi in till Vålådalen. Från Vålådalen är det sen ungefär 14-15 km in till Stensdalsstugorna som ligger vacker inbäddade i fjällbjörskogen vid foten av Lilla Stensdalsfjället. Mat finns att köpa på stationen om det behövs och så har de en helt magnefik vedeldad bastu!!!

Men om man verkligen vill uppleva Sveriges bästa och finaste turer får man åka lite längre norrut, fast då pratar man naturligtvis om lite längre tid än en helg. För även om vi inte har något Marka i Sverige så har vi i alla fall något som man nästan kan räkna som vildmark uppe i Sarek och Padjelanta!!!

/ Stefan

Stor tack

För även om vi inte har något Marka i Sverige så har vi i alla fall något som man nästan kan räkna som vildmark uppe i Sarek och Padjelanta!!!

Jag håller med dig till fullo. Norra Sverige är fantastisk., fjällen i Norge är inte vildmark på samma sätt som de är i Lappland. Vi har stuga utanför Jukkasjärrvi och åker mycket skidor där och i Abisko/Riksgränsen på vinterna. Sarek och Padjelanta lockar, men först blir det Nallo. Vi tänker gå upp vistasdalen och in till Nallostugan under påsken.

Tack för goda tips

/Kj

Oslo

har bra kommunikationer från Stockholm. Oslo är som du vet en inte oäven vinterstad.

Enstaka helger kan du få bra skidåkning i Stockholm. Var ju bra t ex 22-23 november i år. Finns fasta vindskydd med ved som kan utnyttjas för övernattning t ex utmed Sörmlandsleden i Tyresta nationalpark och i en del naturreservat t ex Paradiset i Huddinge.

Vinteröppna vandrarhem finns det många av över hela Sverige. Skidåkning eller skridskoåkning på dagarna.

Thure

Långfärdsskridskor en ny kärlek

Jag håller med dig. Långfärdsskridskor är verkeligen kul, absolut i höjd med skitur. Lite ovant att det är platt bara, men absolut ett äventyr. Hoppas hoppas att det blir isar i Stockholmsområdet i vinter.

Fjällstugor/vandrarhem

Hej

Fjällstugor/vandrarhem i ditt nya land stavas svenskaturistföreningen http://www.stfturist.se/

Snurra runt lite där så ser du vad som finns.

Go tur önskas
(och ja det är surt att vi int har bra skidåkning i sthlm)

Eller är det vintertälta som gäller? Ni svenskar verka tälta mer än oss nordmen, vi gillar våra fjällstugor

Ikke rart at svenskene liker telting Kjersti. De har ca 50 fjellhytter totalt i hele landet. I Norge er det 450 DNT hytter, i tillegg er det minst like mange JFF hytter og en del åpne buer/koier. Det betyr at vi i Norge har ca 20 ganger så mange overnattingsmuligheter i et land som er 14% mindre i areal.

I tillegg er prisene på fjellstasjonene kjempehøye, særlig sammenlignet med Norge. Svenskene er pris og kvalitetsbevisste og de har funnet ut at prisen ikke står i forhold til ytelsen og da telter man i stedet. Jeg sjekket prisene i fjor ifm at kona og jeg tok en tur til Kebnekaise, og det ble telt på oss også ja. Hadde det vært norske priser hadde vi tatt fjellstasjonen, men å betale bortimot det dobbelte orket jeg ikke.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
GenomsnittligSarekLängtare Bra turskidåkningsområden Turskidåkning 10
pallagust Fjellpulken skaklar på Acapulka - erfarenhet? Turskidåkning 1
Ulrika B Nerdalshytta -vintervatten Turskidåkning 6
Kakamarin Turskidor Härjedalen med barn Turskidåkning 6
snögubbe Vilka turskidor för dagsturer på högfjället på vårvintern? Turskidåkning 21
Elvah Turskidor för barn? Turskidåkning 16
SamiHuutoniemi Turskidor för en kort och oerfaren kvinna Turskidåkning 8
snögubbe Bästa längdskidorten i norge? Turskidåkning 9
ventrikolo Alpina Control 64E NW Flat någon som testat? Turskidåkning 1
ValderUrskog Turskidor för mig på 95kg. Turskidåkning 9
Marinheiro Hvilke turskidor / fjellskidor 2022? Turskidåkning 7
cyklariskogen Köpa/montera bindningar för turåkning (Stockholm) Turskidåkning 1
Völvan Hjälp att komma igång med turskidor? Olskogen? Turskidåkning 0
croby Turskidor för varierande terräng Turskidåkning 3
TegeNicco Turskidor med kortare stålkant Turskidåkning 5
Mrahvin Tips för påsktur Unna Allakas, Hunddalen m.m. Turskidåkning 13
patrikulvdal Stighudar på träskidor? (Tegsnäs rödsula) Turskidåkning 6
robertkarlstrom Söker tursällskap turskidor slutet Januari Turskidåkning 0
Kimkim Vad tror ni om dessa turskidor? Turskidåkning 16
azog Nybörjarfrågor om turskidor Turskidåkning 10
JohannaSMH Handöl/Storulvån/Jämtlandstriangeln i december? Turskidåkning 3
patrikulvdal Kabelbindning NN 91 (stövelbindning) till moderna turskidor utan stålkant Turskidåkning 3
ValderUrskog Turskidor utan spann!.. Vad göra? Turskidåkning 9
Emil Stefansson Van utförsåkare, men första gången på turskidor - vad är bäst? Turskidåkning 24
Lovan Köpråd turskidor Åsnes Vikafjell Turskidåkning 7
vardansaakian Fulufjället på längdskidor? Turskidåkning 1
Moga Breda vallningsfria turskidor för lössnö? Turskidåkning 20
Millies Nya turskidor - HJÄLP Turskidåkning 7
Tundraman Limma skins på turskidor istället för vallatejp? Turskidåkning 4
sarastinalinnea Turskidor med skintec? Turskidåkning 5
på tunn is Breda längdskidor / lätta turskidor Turskidåkning 2
stormfrog Omöjligt att hyra turskidor i Sälen? Turskidåkning 12
Linneagk Turskidor vs längdskidor Turskidåkning 13
Jackiie Köpa turskidor (storlek, lång och lätt?) Turskidåkning 13
CatrinSandelin Turskidor Vistas-Nallo-Sälka Turskidåkning 5
fredolund Turskidor i Norge Turskidåkning 10
T0ker Turskidor närmre än Grövelsjön [Utgår från Stockholm] Turskidåkning 9
jb78 Turskidor saxnäsområdet Turskidåkning 0
joakimkarlsson1022 Glidvallar ni era turskidor? Turskidåkning 19
fannsan Hjälp en nybörjare till rätt turskidor Turskidåkning 5
GeorgM Rottefella cobra R4 på turskidor? Turskidåkning 5
skral Vintertur med toppturer. Ta med turskidor? Turskidåkning 11
Robox Turskidor Åre björnen mot kalfjäll? Turskidåkning 0
skogsmulle101 Köpa turskidor - tips? Turskidåkning 8
pederb Hyra turskidor i Skåne Turskidåkning 0
Jackiie Turskidor mellan städer (Västerås-Uppsala)? Turskidåkning 4
ElinMatilda Turskidor runt Åre Turskidåkning 1
camlun Val av turskidor Turskidåkning 14
Robbster Turskidor Åsnes till ripjakt Turskidåkning 11
joakimkarlsson1022 Underhåll av turskidor + snö under skidorna? Turskidåkning 9

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg