Du får hoppas på en unik vinter!!!
Tja oavsett vad som händer kommer du tyvärr inte kunna få något som liknar Marka i Stockholms-området, fast det är i och för sig inte så konstigt med tanke på att Marka är världens största längdskidsområde.
Men det innebär i och för sig inte att det helt saknas möjligheter att åka längdskidor, det finns bland annat ett trevligt skidområde strax söder om Södertälje (Kamratstugan i Tvetaberg) där jag åkt på längden vid ett antal tillfällen. Fina och lagom kuperade spår. Sen finns ju den fina svenska traditionen att åka långfärdsskridsko, nästan lika trevligt som att gå på tur enligt min mening. Fast det kräver ju att det blir vinter någon gång, och vintrarna har ju som bekannt blivit varmare med åren.....det är bara att hålla tummarna och hoppas på en riktigt vargavinter!!!
För egen del föredrar jag helt klart att vintertälta, i alla fall på lite längre turer. Jag tycker man blir lite väl begränsad i sin frihet om man varje dag ska fram till en bestämd stuga. Men visst finns det fördelar med att bo i stuga, framför allt om de har en trevlig bastu!!! För säga vad man vill men det finns få saker som slår ett bastubad efter en lång kall dag på fjället.
Min personliga favorit bland våra sydliga fjällstugor är helt klart Stensdalsstugorna. Det smidigaste sättet att ta sig dit är nog att ta nattåget upp från Stockholm till Undersåker och sen ta buss eller taxi in till Vålådalen. Från Vålådalen är det sen ungefär 14-15 km in till Stensdalsstugorna som ligger vacker inbäddade i fjällbjörskogen vid foten av Lilla Stensdalsfjället. Mat finns att köpa på stationen om det behövs och så har de en helt magnefik vedeldad bastu!!!
Men om man verkligen vill uppleva Sveriges bästa och finaste turer får man åka lite längre norrut, fast då pratar man naturligtvis om lite längre tid än en helg. För även om vi inte har något Marka i Sverige så har vi i alla fall något som man nästan kan räkna som vildmark uppe i Sarek och Padjelanta!!!
/ Stefan