turpjäxor vs pjäxor för klassisk

Hyr

Beroende på var du bor och när du behöver utrustningen, så går det att hyra. Grövelsjön påstår på sin sida att de hyr ut både längd och tur utrustning. Hyra av skidor finns kanske på din hemort också?

Om du inte åkt på de två olika typerna är det klokt att hyra först. Prova även att dra en pulka innan du bestämmer dig. Skidor med dåligt fäste, klena pjäxor(längdpjäxor) i kombo med pulka är inte roligt i sidvind och skare som andra påpekat redan.

Att åka med turskidor i längdspår är görbart, men trist. Det är inte kul att slita ont med skidor som har dåligt glid (och en maxhastighet på ett sätt som längdskidor saknar. Tänk på skilland mellan olika båtskrov. Slank och snabb kontra de mer tröga skroven där maxhastigheten är den den är oavsett hur man gasar på) oavsett vad man gör och bli omåkt av de med glid OCH fäste. Man vlir trött, ja. Men man blir även dyster om man är lagd åt det hållet.

Tyvärr.....

Den ultimata skidan

Kommer ihåg när jag köpte min första teliskitt (typ 1990), ett par Åsnes Nansen, super Telemark bindning och ett par låga asolopjäxor. Tänkte då "Nu behöver jag inga mer skidor, de funkar i pist, på tur etc".

25 åt senare och ungefär lika många par skidor så inser jag att jag hade fel, men så mycket skidor jag har åkt sen dess;-)

Asolopjäxorna lever fortfarande men är lätt slitna nu;-)

Det finns en aspekt som jag inte nämnt så mycket, och det är för att undvika "tyckare" ;-). Barn ska vara med, antagligen så tränar jag med dom varje gång jag själv kommer att träna. Och turerna på fjället/skogen kommer alltid att vara med dom. Så...någon högre hastighet blir det not inte tal om. Än. Den dagen de glider om mig kommer nog, och då blir det bara kul att komma ikapp. Men sen kommer oxå den dagen de glider om mig och jag inte kan komma ikapp längre, vare sig med eller utan pulka :). Isf har vi kommit så långt att jag troligtvis ändå har nya skidor.
Jag är ju ingen skidåkare...än. Är mest ute efter att förlänga vildmarkssäsongen, äventyr med barnen året runt helt enkelt.

Tack för all info. Jag är faktiskt lite klokare nu vad gäller längdskidor. Det är som med sovsäckar o tält...ett tält för fjället, inget för platten och ett för snön, än så länge.
Ni får gärna fortsätta om ni vill. Skadar inte.

För "barntempo" måste ju klassiska turskidor vara idealiskt.
Stadiga, funktionella, varma pjäxor till det, och inget behov av racerfart.

Ålder på barnen och vilken typ av turer ni tänkt er påverkar mängden utrustning som måste tas med och hur mycket de kan hjälpa till med.

Barntur

Har man en 2,5 åring blir det inga snabba turer direkt men 6 åringen blir det helt okej.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    55.1 KB · Visningar: 370
Tack. Jag vet vad som krävs för att va ute på tur med barn :). Det var därför jag inte ville nämna att barnen skulle vara med.
Sydtoppen. Näst yngste pojken, 3 år och 4 mån gick hela vägen själv.

Bilagor

• kebnekaise.jpg
    kebnekaise.jpg
    46.7 KB · Visningar: 364
Sex par skidor två pulkor? Du kanske behöver två par skidor själv ändå för att ha ett par som klarar en tung pulka.

Läs hela inlägget. Jag har, lyckligtvis, kommit till en del i livet då jag reser själv med barnen.
Senast hade vi 40 kg för två veckor, sommartur. Inklusive all mat. ALL mat, varenda mellanmål inräknat, samt ett dygns vattenförbrukning.

Jag lånar tråden eftersom den kändes relevant - jag har ett par Lundhags skalkängor, modell Professional. De är väldigt lika de turpjäxor jag fick hyra när jag hyrde (också lundhags, med cellplast längs foten), och har en kanske lite dum fråga - går det att göra dem till pjäxor på något sätt? Dvs fästa någon anordning under dem som gör att de kan användas som pjäxor? (jag undrar alltså efter befintliga sådana anordningar, jag menar inte att jag tänkte bygga en egen). Jag har fått uppfattningen att det går att göra så med långfärdsskridskor, på något sätt. Jag är ny i gamet.

Jag lånar tråden eftersom den kändes relevant - jag har ett par Lundhags skalkängor, modell Professional. De är väldigt lika de turpjäxor jag fick hyra när jag hyrde (också lundhags, med cellplast längs foten), och har en kanske lite dum fråga - går det att göra dem till pjäxor på något sätt? Dvs fästa någon anordning under dem som gör att de kan användas som pjäxor? (jag undrar alltså efter befintliga sådana anordningar, jag menar inte att jag tänkte bygga en egen). Jag har fått uppfattningen att det går att göra så med långfärdsskridskor, på något sätt. Jag är ny i gamet.

Om jag förstått ditt problem korrekt så är det väl lättare att ha en bindning som passar kängan, än att anpassa kängan till en bindning?

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=82150
http://www.tegsnas.se/tegsnasskida/tegsnasbindning-epok
http://www.tegsnas.se/tegsnasskida/stovelbindning-inkl-fotplatta-och-tarem-42-45

Dvs med en rem över skon, än en platta under sulan (har aldrig sett någon sådan vad jag minns?),

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
cyklariskogen Köpa/montera bindningar för turåkning (Stockholm) Turskidåkning 1
gunilwi Varma turpjäxor - Lundhags Turskidåkning 2
Akklokk Läderfria turpjäxor Turskidåkning 8
k elias Vilka turpjäxor o skidor? Turskidåkning 24
aksello Nya styva turpjäxor Turskidåkning 8
Blarf Turpjäxor NN 75 mm - hjälp att välja rätt Turskidåkning 7
Virrhönan Nya turpjäxor! Turskidåkning 10
snowhound Breda turpjäxor? Turskidåkning 16
McFee Turpjäxor Turskidåkning 14
arvid.h Sula om turpjäxor Turskidåkning 1
svebur Rätt turpjäxor? Turskidåkning 8
Erikk Turpjäxor Turskidåkning 4
sundancekid VARMA turpjäxor? Turskidåkning 47
hasslerj Turpjäxor -- erfarenheter av Alfa Skarvet? Turskidåkning 2
duvillno Turpjäxor Turskidåkning 6
johansnonsens NNN-pjäxor till NNN BC-bindning? Turskidåkning 2
MichaelF Back country nordic norm 75 pjäxor hälproblem Turskidåkning 1
zizoufan13 Pjäxor storlek 50/ Alico ski march Turskidåkning 2
kjpil Pjäxor till Sns-xa bindningar? Turskidåkning 6
Vinylbrus Pjäxor till rottefella chili Turskidåkning 2
Snowtigher Tips vid skavsår av pjäxor Turskidåkning 14
skogsmulle101 Pjäxor till turskidor? Turskidåkning 7
aksello Pjäxor för Turåkning och långfärdsskridskor Turskidåkning 1
BZ120 Köpa NN75mm pjäxa, Vart? Turskidåkning 15
Chabolina Pjäxor Turskidåkning 1
Urban W tips om pjäxor Turskidåkning 2
crall.scout Tur/telis -pjäxor och skidor? Turskidåkning 3
jahogs Pjäxor till Salomon BC-bindning Turskidåkning 1
trell Pjäxor och bindningar Turskidåkning 5
PatrickG Alpina turskidor/pjäxor/skridskor - bra val? Turskidåkning 1
erila107 Hyra skidor + pjäxor Turskidåkning 1
Fråga om pjäxor och bindningar för turskidåkning Turskidåkning 2
caar7629 Pjäxor med urtagbar innersko Turskidåkning 5
MTB Hur undviker man slitna pjäxor Turskidåkning 0
rikard_wiberg_hotmail.com Var rea på pjäxor? Turskidåkning 3
adventure_transport Skidor med stålkant samt höga/varma pjäxor? Turskidåkning 7
Segment Pjäxor ? Turskidåkning 1
i95_lab Pjäxor av kvalitet? Turskidåkning 21
Luffarn Pjäxor för långtur Turskidåkning 12
utter Prisvärda pjäxor Turskidåkning 0
Lilja Tips på kängor/pjäxor ? Turskidåkning 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg