Turkiet

Hej!
Hur är terräng och vägnätet i Turkiet, tänker närmast på sträckan mellan Istanbul & Iskenderun.
Någon som har ett bra tips på vägval (jag kör på en långfärdscykel, ej MTB).
/P-O

Tja 3 filig motorväg är inte bästa cykelvägen. IMHO. Där jag rest med bil i Turkiet var asfalt legio och trafiken hård, 1a generationen förare....
Som cyklist skulle jag nog välja mindre vägnät om än längre. Västerut?
Ner mot Libanon?
Go tur

Cyklade denna sträcka för ca 1,5 år sedan:
Istanbul
Izmit
Akçakoca (förbi Svartahavskusten)
Bartin
Karabük
Gerede
Ankara
Aksaray
Nevsehir (förbi Cappadocia)
Nigde
Adana
Iskenderun

jag cyklade utmed de största vägarna i princip hela tiden, men för de två avstickarna så var det naturligtvis mindre vägar eftersom det rörde sig om mindre orter. Vägen til Ankara är inte så farlig eftersom det finns en ny motorväg där de flesta kör, och en gammal 'motorväg' som du kan cykla på tillsammans med lite tunnar trafik.

Värst är in och ut ur Istanbul samt vägen mellan Nigde och Adana, där vägen går genom berg etc. och blir rejält smal men enormt trafikerad. Dom höll dock på att utvidga denna väg och det arbetet kan nog vara klart nu, i vilket fall den är mycket bättre om än med mycket läskiga tunnlar. Det finns även en mycket läskig tunnel direkt söder om Karabük, i vilken asfalten reser sig sådär två decimeter som en bergskedja i miniatyr, och där det saknas belysning. Riktigt läskigt.

Nåväl, mycket bra vägunderlag ändå mot vad jag förväntade mig. Relativt lite trafik utom på de 'hot spots' jag nämnde ovan samt såklart oerhört trevligt! Det är ju Turkiet trots allt!

Om du ska ner till Syrien så kan du tälta precis innan gränsen, men där smugglar också turkarna billig bensin från Syrien så du riskerar att somna lite väl gott i bensinångorna när dom för över bensin mellan tankarna om natten. =)

Lycka till!

Cyklade denna rutt för två år sedan, som är mycket lik den som Peder cyklade... och mina kommentarer likaså :). Dock cyklade jag den sydligare vägen in i Ankara, vilken jag tyckte var lugn och fin. Speciellt trevligt var det runt en sjö (Iznik Gölu), vackert med olivlundar och lite stigning.

Vägen söderut till Kappadokien var inte heller den särskilt hårt trafikerad och det fanns ett par fina ställen på vägen. Kappadokien är oerhört vackert och borde vara ett självklart stopp på vägen genom landet, tycker jag.

Vägen runt Nigde (som Peder skrev) var helvetet på jorden, med otroligt tung trafik. Tråkigt eftersom vägen går genom ett vackert skogigt bergslandskap. Vid medelhavskusten cyklade jag längs med motorvägen men den var inte så trafikerad utan ganska fin. När jag svängde söderut mot Iskenderun tunnades trafiken ut väsentligt. Öster om Iskenderun till den syriska gränsen cyklar man över ett berg som ger en vacker utsikt över syriens ökenlandskap.

Vägarna var fina och hela, men jag tyckte att dom var lite sega när det var riktigt varmt. Det var som om däcken sög sig fast i asfalten. Asfalten bestod av mindre stenar som var kittade med asfalt. Det kan också vara så att det är jag som är lite känslig och gnällig :).

Vägen jag tog var denna:
Färja från Istanbul till Yalova
Eskisehir
Ankara
Aksaray
Göreme (Kappadokien)
Nigde
Tarsus (cykeln gick sönder och jag var tvungen att svänga in här)
Adana
Iskenderun
Reyhali
Och vidare in i Syrien...

Turkarna är mycket trevliga och gästvänliga och du kommer dricka te tills du inte tror du kan få ner en droppe till. Det bäddar mao för en god tur, lycka till!
/Mike

Tack

Tack för dessa tips. Skulle gärna vilja köra hela vägen (från skåne) ner till Libanon, men tyvärr så räckker nog inte tiden. Målet får nog bli södra Turkiet och båt över till Cypern. Den som lever får se...

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg