Turistfritt!

Jag och mina bröder vill åka nånstans där det inte är så smockat med folk!
Vi ska ut en vecka i paradiset Värmland och Dalsland...Är det nån som har en idé?
 
Överbefolkat

Tjena.

Jag och min tjej var i dessa områden för att paddla härom året, och oj med Danskar och Tyskar där var.
Dessa folkslag är dessutom högljudda flockdjur som pinkar in revir på varje lägerplats.
Dom är inte ute för att paddla utan för att slå läger TIDIGT på dagen. Man hade inte en chans att komma till då det lades upp kanoter runt lägerplatsen för att ingen annan skulle komma dit.
Annars är det jäkligt fint i dom Värmlänska skogarna.
Nej, åk inte dit utan ska ni paddla åk till Rogen i stället. Ska ni vandra rekomenderas antingen Sarek, där träffar min inte många eller Padjelanta, lite mera folk men där finns stugor och det är lite mera lättvandrat.

Solomannen
 
Rogen?

Tack för ditt inlägg!
men jag undrar var ligger Rogen?

har du nån bra länk till dessa omr.
Så vore jag myckert tacksamm.
Ha de.
McDanish.
 
15 km SV Tännäs (fast om det är rätt Rogen, det vet jag inte, det brukar finnas fler med samma namn)

Björn
 
Föga begåvat, Solomannen

Du avfärdar 85 miljoner tyskar och danskar med några snabba rader.

Kanske du skulle ta och pissa på deras tält nästa gång några ytlänningar bär sig år på fel sätt, istället för att delge Utsidans läsare din inskränkta världsbild?

Lite extra roligt är att du inte snappar att frågeställaren Petersen alias McDanish möjligen kan ha något med Danmark att göra .. öööh??
[Ändrat av fk 2001-04-01 kl 06:50]
 
Dalsland i september!

Vad jag kan minnas så har du redan erfarenhet av dessa trakter.

Det är skönt att se att det finns människor som reagerar, och värnar om våran allemansrätt.
Tack fk!!

Till frågan.
Det är ett fantastiskt område. Men under högsäsång är det kraftigt "befolkat". Mitt förslag är att du skall åka dit i september. Då är det otroligt vackert och inte så mycket folk. Ta gärna kontakt med Silverlake Canoeing, 0531-12173, de vet det mästa om området och har all utrustning om du skulle beöva hyra.
 
Som sagt

Naturligtvis snappade jag allt.

Det är så att jag bor i Skåne och är flitig besökare på Söderåsem tillsammans med halva Danmark.
Leden mellan Åstorp och Skäralid lär vara den mest trafikerade i Sverige. Detta är Danmarks "vildmarksbakgård" alla kategorier.
Jag tror jag har sett det mesta i vandalism här.
Nedsågade träd, uppeldade vedskul, skit och toapapper i varje buske osv.
Nu finns det finns som sagt både korkade Svenskar, Danskar o Tyskar. Skulle tro att det här med allemansrätten inte gått in i allas skallar.
Hur som hellst så är det aldrig kul att semestra i överbefolkade områden utan sök vildmarken.

Solomannen
 
käre solomannen

Att du visste att han var dansk gör knappast saken bättre.

Visst åker många danskar till skåne och värmland är som bekant
mycket populärt bland tyskar.
Jag har själv paddlat i Värmland och träffade då på endast en grupp tyskar.
De var en grupp tonårsscouter med ledare. De kom och slog läger när det började
skymma och var iväg före oss. Utan att störa på något sätt, fast det var första gången de var i sverige.
Visst finns det många som är oerfarna och så att säga inte vet hur man beter sig i naturen, men man får ha lite tålamod. Man blir inte en utemänniska över en natt.

Joachim, jag tycker också att du skall ta dig up när det inte är högsäsong.
Har du paddlat i Svartån. Där var det fint för 10år sedan, men jag vet inte om det
blivit överbefolkat där, kan hända.

//Anders
 
Normarkens Kanot.

Tack För ditt tips.
Jag och mina bröder kommer att åka till Värmland och dalsland i Augusti. Då är det inte så mycket folk tror jag. Vi kommer att ta en sväng upp till stora Gla via Östra Silen , Ämmeskogs sjön, Väster och mellan svan, Myrsjön, Öjesjön, Krokvattnet...osv..osv...Tills vi kommer till lenungshammar.
 
Finska ödemarker

Varför inte vandra eller skida i finska ödemarker. I finska Lappland finns områden där bara få känns att hitta. De stora massor går rutomgring Saariselkä (UKK-park) och mellan Kilpisjärvi och Halti samt Kevo ovh Lemmenjoki naturparker. Utanför dessa områden tycker jag att de bästa och skönaste vandrigsmark är Muotkatunturit och "finska armen" mellan Enontekiö och Kilpisjärvi. Om någon vill mer information bara skicka e-mail till mig och jag kan berätta mer om dessa och andra sköna platser.
 
Soumi

Finland....Det ligger bra i munnen.
Kan du ge mig lite tips och länkar och så till dom där ställena så blir jag glad.
Trevlig sommar.
McDanish.
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg