1) Om man skulle börja i Sexten och ta en första kort eftermiddagsetapp till Drei Zinnen-stugan. 2) Från Drei Zinnen till Seekofelhütte, varvid man dock korsar en väg. 3) Från Seekofelhütte till Lilla Fanesängen (två stugor), men inte på Höhenweg 1, utan genom Saltztal ned mot vägen Cortina-Toblach och upp igen på omarkerad, men tydlig, led. 4) Från Fanes genom Travenanzesdalen
mot t ex Rufugio Dibona eller stugan nedanför Becco di Mezzodi (glömt namnet) 5) En sista kort transport ned till Cortina.
En dag kortare är att börja vid Pragser Wildsee och inleda med en kort etapp upp till Seekofelhütte.
En av de absolut finaste etapper jag gått i Dolomiterna är mellan Seekofelhütte och Plätzwiese,
via Hohe Gaisl, men jag vet inte hur man bäst får in den på en kort tur.
En av de vackraste platser jag känner till är annars Città di Fiume vid foten av Monte Pelmo,
http://www.huthyfs.com/dologal/images/image_42.html . Fiume heter idag Rijeka (som också betyder flod), en riktigt trist stad.
Första gången jag låg på stugan
fanns det revanschistiska affischer som uppmanade italienarna att inte glömma förlusten av Istrien och Fiume. Nästa gång var den borta.