Har någon erfarenhet av bindningar till storskor på turskidor? Konstig fråga, jag vet.... Men ska man ta sig fram i terräng med allt från plan skidåkning till is-/snöklättring grad WI-3 (d v s lätt och säker klättring men som kräver bra stegjärn och alltså styva storskor) vore det skönt att inte behöva släpa på dubbla dojjor.
Plus som jag ser det:
- superstabilt vid tung packning och dålig terräng
- lättare hitta varma storskor än pjäxor (-35 åtminstone), gosiga polarkängor går bort p g a för dålig stabilitet
- sparar ett par kilo i ryggsäcken
Minus:
- allt annat.... (ingen känsla i skidåkningen, svårt att hitta bindning, skon mkt bredare än en normal skida etc etc)
Använder Scarpa Vega storskor och tänkte prova med ett par Åsnes Ingestad som bara står just nu, men risken är att de är alldeles för smala vid bindningen. Webers bindning med gångjärn vid tån skulle kanske vara värt att utvärdera?
Eller har någon med mer erfarenhet ett begåvat förslag ?
Plus som jag ser det:
- superstabilt vid tung packning och dålig terräng
- lättare hitta varma storskor än pjäxor (-35 åtminstone), gosiga polarkängor går bort p g a för dålig stabilitet
- sparar ett par kilo i ryggsäcken
Minus:
- allt annat.... (ingen känsla i skidåkningen, svårt att hitta bindning, skon mkt bredare än en normal skida etc etc)
Använder Scarpa Vega storskor och tänkte prova med ett par Åsnes Ingestad som bara står just nu, men risken är att de är alldeles för smala vid bindningen. Webers bindning med gångjärn vid tån skulle kanske vara värt att utvärdera?
Eller har någon med mer erfarenhet ett begåvat förslag ?