Turåkning utan framtid

Re: Vad är faran?

dangermouse; sa:
Finns det något problem med att färre går på vintertur? Varför?

/D

Fördelen är ju om man vill vara för sig själv och slippa se spår från andra. :)

Men man får sämre skidutbud i butikerna, sämre allmänna kommunikationer till fjällen, t.ex. går inga bussar från Kvikkjokk på söndagar på vintern. Mindre skidåkare innebär ofta mer skoteråkare. Fjällen drar fortfarande men folk blir mer bekväma.

En stugtur kan ju dessutom vara social när man får snacka med andra i stugorna.

Sen kan det ju vara skönt för nybörjare att veta att det finns andra skidåkare inte allt för långt bort om det blir problem.

/Jonas U

Leder och broar försvinner osv

Jag talade med en man från naturrum (länsstyrelsen) i Abisko i somras. Han menade att det var en markant minskning av antalet vandrare och skidåkare på alla leder utom Kungsleden. Allt fler håller sig kring de stora anläggningarna. Det allt större slitaget nära anläggningarna gör att mer pengar måste läggas där. Därmed blir underhåll av leder och broar längre bort lidande. Framför allt är de kryssmärkta lederna dyra att underhålla. Nu ruskas exempelvis leden Katterjåkk-Unna Alakkas endast en gång per vinter och en stor del av kryssen ligger ner.

De mer avancerade turåkarna bryr sig nog inte så mycket om detta. Man går sina egna vägar och tältar. Men många stugtursturåkare följer gärna de kryssmärkta lederna och det vore tråkigt om de endast har kungsleden mellan Abisko och Kebnekaise och kanske någon sträcka till att åka.
Att sedan vissa sträckningar blir omöjliga eller mycket svåra att vandra (främst sommartid) om broarna tas bort är lätt att inse.

Så nog kan det bli problem med den minskande turåkningen och vandringen.

Observera att leder och broar oftast underhålls av länsstyrelserna medan de flesta stugorna hör till STF eller privata värdar. Man kan ju i denna tråd även fråga sig hur STF ser på att möjligheten att ta sig till deras stugor längs märkta leder riskerar att minska.

Turåkare minskande släkte?

Det är kanske ett symtom på mera hets och mindre tid i samhället totalt sett.

Å andra sidan är en vinterskidtur mellan stugor en svåröverträffad semesterform som just behövs för stressade personer som behöver koppla av från internet, trafik, tidningar jobb mm.

Potentialen är oerhört stor. I Lappland har jag känslan av att fler och fler turåkare kommer från Tyskland, Frankrike och Italien. Kul att de upptäcker våra fina vinterfjäll.

Thure

Re: Re:Finns det någon framtid

Här är en stor anledning till det hela...

Här i forumet till exempel framställs nästan all skidåkning i fjällen som otroligt äventyrlig och farlig, man behöver fantstiskt mycket och dyr utrustning etc. Dags att rannsaka oss själva och skriva lite positivare saker.

Varför måste det vara så j*kla dyrt? Jag (två barns pappa) måste planera en resa i fjällen i ca 2 år för att ha råd med all utrustning.

Vi ses på fjällen om ca 2 år!!
/Billy

Re: Re: Re:Finns det någon framtid

BILLY_L; sa:
Varför måste det vara så j*kla dyrt? Jag (två barns pappa) måste planera en resa i fjällen i ca 2 år för att ha råd med all utrustning.

/Billy

Vad är det som är så dyrt? Skidor kan du ju köpa begagnat på en bytesmarknad, samma sak med pjäxor til växande ungar. Vinterkläder har de väl ändå?

Re: Re: Re:Finns det någon framtid

BILLY_L; sa:
Här är en stor anledning till det hela...

Här i forumet till exempel framställs nästan all skidåkning i fjällen som otroligt äventyrlig och farlig, man behöver fantstiskt mycket och dyr utrustning etc. Dags att rannsaka oss själva och skriva lite positivare saker.

/Billy

Det e bara å köpa försvarets träskida vitablixten för ca: 30:-/paret.. Kapa och flytta bindningarna till kottarna.. Skodon är om man planerar lite ett par vanliga Lundhagare med skidkant(kängerna behöver du ändå på sommaren).

Re: Vad är faran?

Finns det något problem med att färre går på vintertur? Varför?
/D

Det är inte så att problemet för mig är att utbudet av prylar blir mindre. Jag verkar kunna bränna för mycket pengar ändå.

Nej, jag vill att fler av mina medmänniskor skall upptäcka fjället för att de int skall missa det! Jag var med mina jobbkompisar (alla runt de 30) på en resa till Åre, sista dagen bestämde sig ett gäng för att prova längdåkning (under ledning av avldelningens norrman). Alla var entusiastiska även om dom var rejält trötta. (Själv åkte jag i pisten, skulle åka till Sälen för turåkning vecka efter.)

/Andreas

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
TordWullt Rundtur Riksgränsen-Alesjaure-Abisko möjlig nu? Turskidåkning 10
cyklariskogen Köpa/montera bindningar för turåkning (Stockholm) Turskidåkning 1
pajaflow Grövelsjön och turåkning med barn Turskidåkning 7
Askel Turåkning för nybörjare, var? Turskidåkning 3
ErikaJ Turåkning Hundfjället Turskidåkning 0
aksello Pjäxor för Turåkning och långfärdsskridskor Turskidåkning 1
jooose Nybörjarfrågor om turåkning Turskidåkning 13
k elias Längd- och turåkning nära tåget? Turskidåkning 11
niklaz Lite bredare skidor för jakt och turåkning i fjällen - tips tack Turskidåkning 5
Melkor Blandade frågor om turåkning Turskidåkning 3
MarieC turåkning i Stockholm med hund Turskidåkning 7
Uboat Vilken telemarkspjäxa för turåkning? Turskidåkning 2
Crimper Jämtland i februari Turskidåkning 0
L.A. Klädsel vid turåkning Turskidåkning 4
piaea Nybörjare på turåkning - Tips Turskidåkning 1
johan5588 Längd på stavar för turåkning ? Turskidåkning 13
bigfoot Turåkning runt Stockholm? Turskidåkning 9
hansthomas Frågor inför turåkning Turskidåkning 10
selen2 Skidbindning för turåkning. Turskidåkning 17
Calle_sthlm Byxor vid turåkning? Turskidåkning 4
Erkjoh Turåkning/Toppbestigningar runt Sylarna Turskidåkning 0
hk-boden Bra bindningar för turåkning Turskidåkning 4
ala Lina för turåkning Turskidåkning 0
Turåkning i Orsa Turskidåkning 1
Antero Turåkning kring Storulvån Turskidåkning 1
Turåkning i Sälen Turskidåkning 0
hsp Stighudar för skidor utan fäste för pulkadragning på plan mark Turskidåkning 3
patrikulvdal Kabelbindning NN 91 (stövelbindning) till moderna turskidor utan stålkant Turskidåkning 3
ValderUrskog Turskidor utan spann!.. Vad göra? Turskidåkning 9
Ulke Turskidåkning Umeå utan bil. Turskidåkning 8
stormfrog Hur ta sig upp på Kalfjället i Sälen utan lift? Turskidåkning 5
Charityman Vintertur i Jämtland utan erfarenhet Turskidåkning 7
ChristinaV Turskidor utan stålkant Turskidåkning 11
Wikinggirl udvik skoskav utan tejp Turskidåkning 17
yeahyeahyeah Åsnes Nansen och andra turskidor utan spann Turskidåkning 7
majaagnemo bindning till jörnkänga utan näbb Turskidåkning 3
frilufsar1 Halvvasan träningstips (även utan snö) Turskidåkning 0
i95_lab Turskidor utan spann - vallningsfritt? Turskidåkning 6
Tur med högst två övernattningar utan upprepning-går det? Turskidåkning 5

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg