Tur Suorva

Jo, dit går du på 1-2 dagar, men de första 1,5 milen är mest transportsträcka så då får du 3 mil av detta isf. Jag skulle satsa på en rundtur i området.

Enligt Grundsten kan man gå över berget (L) också. Kan ju va en idé för att slippa lite långa trista videsnår och sånt nere på slätten. Vet ju iof inte hur det ser ut på L-sträckan, men det blir ju omväxling iaf

http://www.image-share.com/ijpg-3508-293.html

L-sträckan finns beskriven mycket här på utsidan, sök efter Sliehkkojávrre eller Sliehkok, och det stämmer att man slipper massa vide och den eländiga skogen syd om Suorva men den har en signifikant nackdel, sten. Massor av sten i alla dess storlekar. Enorma. Små. Stora. Mellanstora.

Den är dessutom rätt hög, vilket kan vara en rejäl nackdel så tidigt på säsongen.

Att stiga upp från Suorva till Siehkok och ännu till Atek är tungt, om man gör det i början av vandringen. Många slår upp lägret redan vid Siehkok. Jag måste vila vid Atek en dag 2015. Men jag hade en ryggsäck för över 2 veckor. Och jag hade ont i benet. Jag var inte så trött. Det är inte så stenig i södra Gassalahko runt Tjerva och det var ganska lätt att vandra från Atek till Tjevrajavre. Man kan också gå dit via sjön 1074 och mellan toppar 1246 och 1274. Om vädret är vackert, är det en fantastisk tur: Suorva-Atek-Tjevrajavri-Sareklåpptå/Sarekjavras och tillbacka. En av de mästa i Sarek. Man kan bestiga Nordtoppen eller Gassatjåhkkå. Man kan också gå tillbacka via Niendo och Sluggajåhkå. Ganske är det här lättare: Suorva-Niendo-Sarekjavras/Sareklåpptå-Atek-Suorva. Dagsturer: Nordtoppen eller Skanatjåhkkå.

Senast ändrad:
Det är inte så stenig i södra Gassalahko runt Tjerva och det var ganska lätt att vandra från Atek till Tjevrajavre. Man kan också gå dit via sjön 1074 och mellan toppar 1246 och 1274.

Den senare varianten var precis vad vi gick 2015 fast åt andra hållet. Det var fint, fast det gick inte snabbt just eftersom det var först rejält upp och sedan långsamt vägfinnande bland alla stenformationerna ner mot Atjek. Guhkesvagge till Atjek blev en lång dagsvandring, trots att det inte är särskilt långt på kartan.

Jag kom tillbaka på samma väg med en mycket lättare ryggsäck. Ingnen svarigheter från Tjevrajavre till Shliekok. Jag stannade där, men det var inte en självständighet. Så är det inte särskilt svårt att ta sig fe från Sareklåpptå till Atek

L-sträckan finns beskriven mycket här på utsidan, sök efter Sliehkkojávrre eller Sliehkok, och det stämmer att man slipper massa vide och den eländiga skogen syd om Suorva men den har en signifikant nackdel, sten. Massor av sten i alla dess storlekar. Enorma. Små. Stora. Mellanstora.

Den är dessutom rätt hög, vilket kan vara en rejäl nackdel så tidigt på säsongen.

Ok, jo sten och branta stigningar är jobbigt också :)...

Kollar man kartan ser det inte lika brant ut om man går upp genom Vuosskelvágge, jäms Njabbejåhka eller nåt, men säkert stenigt och jävligt där uppe också. Sen går man mot Vuosskeljavrre och rundar Skanátjåhkka och ner till Guhkesvagge som man enligt Grundsten kan vada/gå över på sandbankar vid Tjievrra nånstans.

Det går en stig från tältplatser /äng på södra stranden av Tjevrajavri till Sareklåpptå. Egentligen vad är Vardasjåhka, men lätt. Tjevrajokken är "peace of cake".

Sitoälvsvägen har jag funderat på, hur långt kan man komma med bil? går ju att paddla kajak ända upp till Nammatj/parkgränsen har jag sett. Vore en drömtur.

Med bil kommer man till parkeringen precis innan Sitoälven. Från Sitoälvsbron går det sedan en väg drygt en mil till, som alla får cykla eller gå på, men såvitt jag förstår bara lokalt boende får åka motorfortdon på. Därefter är det dryga halvkilometern längs stig till Aktse.

Ska man paddla vet jag inte var det är bäst att sätta i kajaken -- mitt intryck av Sitoälvsbron är att det är rätt strömt där så paddla därifrån vet jag inte om det är en sån bra idé (eller ens går), men jag är ingen forspaddlare så det vet nog andra bättre.

Är det helt orimligt tidsmässigt att tänka sig att runda Sarektjåkkåmassivet och sedan tillbaka till Sourva?

nej det är nog inte omöjligt. Jag började gå kl 18 från Sourva och var framme ungefär kl 16 dan efter där man viker upp mot Skarja/ Smajla eller vad det heter efter Pielasslätten (men jag skulle neråt och upp i Snavvavagge och Rapadalen)

Med bil kommer man till parkeringen precis innan Sitoälven. Från Sitoälvsbron går det sedan en väg drygt en mil till, som alla får cykla eller gå på, men såvitt jag förstår bara lokalt boende får åka motorfortdon på. Därefter är det dryga halvkilometern längs stig till Aktse.

Ska man paddla vet jag inte var det är bäst att sätta i kajaken -- mitt intryck av Sitoälvsbron är att det är rätt strömt där så paddla därifrån vet jag inte om det är en sån bra idé (eller ens går), men jag är ingen forspaddlare så det vet nog andra bättre.

Från vägslutet är det 6 km att gå till Aktse.

Vid Sitoälvbron kan man inte sjösätta, det är en lång fors ner till sjön. En kajakpaddling börjar nog med 10 km kanotvagn längs vägen. Sen går det fint att paddla upp till Nammatj. Där ovan råder förbud.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
finse Tidenes tur: Aconcagua og Ojos de Salado Fjällvandring 0
oskar_thulin Söker vandringskompis till Sarek-tur i mitten av augusti Fjällvandring 8
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
hsp Vandrings hastighet och tur planering Fjällvandring 18
lovikkavanten Tur kring Sarvesvagge? Fjällvandring 4
Charlotte J Bunnerfjällen nästa vecka - val av tur Fjällvandring 2
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
Lappen69 Tvådagars tur från Abisko(?) efter midsommar Fjällvandring 2
Christoffer_123 Synpunkter önskas på tidig tur t/r Kvikkjokk Fjällvandring 14
Slitvargen Silvervägen 3-4 dagar. Frågor om tur i Arjeplogsfjällen Fjällvandring 4
intelligence Val av sovsäck till padjelanta-tur mot slutet av augusti Fjällvandring 4
freddoc Råd kring tur i Sarek Fjällvandring 18
Axe Muddus . Hjälp att välja tur för en tältnatt med barn. Fjällvandring 8
utesälen Kort tur runt Abisko Fjällvandring 9
Christoffer_123 Förslag på 4-dgrs tur Laponia? Fjällvandring 2
andy69 Behöver tur-råd SÖ om Staika! Fjällvandring 17
Martinnn Erbjuda guidad tur Nikkaluokta-kebnekaise Fjällvandring 3
klqrq Förslag på tur? Fjällvandring 3
mkruse Sarek - tur och utrustningshjälp önskas Fjällvandring 52
Varnbrink Förslag på Tur i Norge tors-sön? Fjällvandring 6
Erik.erik Tips på tur i Sarek i slutet av augusti Fjällvandring 7
saraabeiramar Tur från Ritsem på Gränsleden och till Narvikfjellene Fjällvandring 12
tildap Tips på tur i Bergen Norge Fjällvandring 1
Gunnar81 Tur i Padjelanta och Sarek Fjällvandring 7
saraabeiramar Rådgivning för tur igenom Skandinavien Fjällvandring 4
Vajja Tips på 4dagars tur runt Abisko/Björkliden Fjällvandring 9
danisko Bild från din senaste tur Fjällvandring 265
Zaine Behöver tips på tur :) Fjällvandring 2
Gunnar81 Bilder från en liten tur i Jämtlandsfjällen Fjällvandring 1
Viktorsodd Varierad ca 6 dagars tur i Norge (september) Fjällvandring 7
ludde0719 Tips på kort tur i Jotunheimen! Fjällvandring 4
TittiFaber Tips på tur Sarek Fjällvandring 3
Måns S Tips på tur för nybörjare Fjällvandring 7
nicko_ Hur ofta vaxar ni kängorna ute på tur? Fjällvandring 8
Avarage Förslag på 3-4 dagars tur Abisko Fjällvandring 9
Topi 6 årings första tur kring Abisko > Njulla Fjällvandring 5
Vortexstar69 Tur Katterjåkk - Nikkaluokta Fjällvandring 4
Isensevens 3-4 dagars tur Sarek etc. Fjällvandring 8
seasteel Förslag på tur runt Funäs? Fjällvandring 10
Helosun Vilken nice-to-have utrustning följer med er på tur? Fjällvandring 31
AJogefors 4-5dagars tur inklusive dagstur upp Galdhöpiggen. Tips? Fjällvandring 10
Bifrostpersson Tips på tur sommar 2016 Fjällvandring 8
jaberg TIPS! Tur på 5-7 dagar, gärna med tågförbindelse Fjällvandring 3
kmyrefelt Jotunheimen "mellankort" tur Fjällvandring 1
Lajjan Tips angående tur genom storådörren & lill-lunndörren Fjällvandring 6
skia tur och retur Hemavan Fjällvandring 2
gowalkabout 7-10 dagars tur- var? Fjällvandring 7
Smultronfagre Tips på kortare Islands-tur Fjällvandring 0
Zaine Behöver Tips på tur! Kebnekaise som mål, ca. 7 dagar. Fjällvandring 17

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg