Nu har jag inte gått så värst mycket på platten men jag har två rando-setups.
Den ena (min första) är ett par Salomon QST 120TR pjäxor och Salomon QST92 skidor med Salomon Shift-bindning. Med den setupen (och nylonskinn, inte att rekommendera för längre platta sträckor) har jag gått från Björkliden till Låktatjåkka bl a. Det var väl inte så värst njutbart men fungerade absolut.
Min andra setup (som jag skaffade i år) är ett par Dynafit TLT6 pjäxor och Rossingol Seek 7HD (86 i midjan har jag för mig) skidor med Dynafit ST Radical-bindning, och 70% mohair-skinn. Har i princip bara gått uppför på den setupen men med tanke på hur mycket lättare turen uppför var med det (ur alla avseenden) så hade jag inte dragit mig för att gå längre turer med det. Att ha mohair eller mohair-blandning i hudarna gör enorm skillnad för glidet, och lättare skidor och pjäxor (med bra gåläge) gör också en väldig skillnad.
Den förstnämnda setupen kör jag även i liftsystem och där tycker jag den presterar extremt bra. Jag testade några dagar i Åre på den lättare setupen. Inkörningskurvan är lite längre där men när man väl får in känslan går även det väldigt brai system. Såpass bra att jag faktiskt överväger att sälja den tyngre setupen.
Skulle jag ut på en riktig långtur med tält och så skulle jag nog överväga antingen Voiles fiskfjällsskidor eller att ha ett par nordiska turskidor med tech-tå, men jag hade inte tvekat på att ta mig t ex från Storulvån till Sylarna för att topptura där med min nuvarande lätta setup (något jag klurar på till nästa säsong).
Vill du komma ner mer i vikt så finns det ju lättare av allt. Tror inte att en lättare bindning (t ex Dynafit Speedturn 2.0) hade påverkat prestandan nämvärt. Lättare skidor blir nog mindre stabila utför men jag är otroligt positivt överaskad av hur bra Seek 7 går utför. De väger ca 1250 g per skida så det är absolut inte det lättaste du kan få tag på men bra mycket lättare än de många andra rando-skidor och för mig är det en grym kompromiss mellan lätt och stabilt. Pjäxorna går också att kapa gram på och med moderna prylar vet jag inte hur mycket prestande du tappar. Däremot går priset upp. Jag valde TLT6 pga priset för prestandan.
Det gav dig kanske inte jättemycket insikt om att gå på platten men kanske kan vara lite konkreta tips på rando-utrustning.