Tunneltält, öppningen mot eller från vinden - Ny Hillebergfilm

.........Det som jag tycker är intressant är att tältmodellen klart påverkas mer när vinden kommer från fotänden än när den kommer från andra änden.

Det är lite ointiutivt eftersom den modellen är lägre i fotänden men ändå alltså deformeras mer när vinden kommer därifrån.

//J

Tänker man på hur profilen på en flygplansvinge ser ut så är det kanske inte så förvånande ?

Att ett tält klarar vinden bra är ju inte bara yta/höjd och dukens vinkel mot vinden, det ska ju även undvika skapa turbulens och "släppa vinden" på ett bra sätt.

Aerodynamik är säkert en hel vetenskap, utöver det så spelar det ju naturligtvis in var bågarna är placerade mm.

1685466570119.png

Senast ändrad:
Det skulle vara klart intressant med ett tälttest i vindtunnel där man filmar hur dom tar olika vindar och stegvis ökar till dom blåser sönder.

Men jag tror få tillverkare är beredda att skicka in sina modeller, skulle ju bli lite småtråkig stämning om något brister redan vid 25m/s.

Himla fint tält får man erkänna. Bild från Hillebergs blåsfilm, vind från vänster.
Jo, fint är det. Men helt orealistiskt, för i den riktiga naturen blir det inte alls så vindstabilt och välordnat. Här är ett foto från min vintertur 2016 då jag och min kompis Anders var inblåsta i 4 dygn nära Kebnekaise. Ett ordentligt spänt Keron-tält som stormbyarna fick att hoppa och skutta som en kalv på grönbete.

Ö.jpg

Hela äventyret finns som en artikel:
Fyra dagar i stormen grepp

Jo, fint är det. Men helt orealistiskt, för i den riktiga naturen blir det inte alls så vindstabilt och välordnat. Här är ett foto från min vintertur 2016 då jag och min kompis Anders var inblåsta i 4 dygn nära Kebnekaise. Ett ordentligt spänt Keron-tält som stormbyarna fick att hoppa och skutta som en kalv på grönbete.

Visa bilaga 41432

Hela äventyret finns som en artikel:
Fyra dagar i stormen grepp
Nja, filmen försöker inte visa hur det är att vara i en storm. Syftet är att visa hur vinden påverkar tältet från fotänden respektive huvudänden. Det syns tydligt att tältet deformeras mer när vinden kommer från fotänden, vilket är motivet för att rekommendera uppsättning med huvudänden i vinden. Egentligen är det enda som krävs att maskinen ger så mycket vind att skillnaden syns, den lär ju enligt fysikens lagar finnas kvar även vid ännu högre vindpress.

//J

Himla fint tält får man erkänna. Bild från Hillebergs blåsfilm, vind från vänster.
Visa bilaga 41431

(y)
Vet att någon friluftslinje som utbildar färdledare använder vindtunnel och låter eleverna sätta upp tält i storm som ett kursmoment.

Det slår naturligtvis aldrig verkligheten, med kastvindar och fallvindar och abrupta ögonblick av total stiltje mellan stormbyarna, men det ger ändå en fingervisning.

//J

Nja, filmen försöker inte visa hur det är att vara i en storm. Syftet är att visa hur vinden påverkar tältet från fotänden respektive huvudänden. Det syns tydligt att tältet deformeras mer när vinden kommer från fotänden, vilket är motivet för att rekommendera uppsättning med huvudänden i vinden.
Nu är vi tillbaka där vi började. 😄 Och där håller jag som sagt inte med Hilleberg, jag tycker nackdelarna överväger. Lite deformering i fotänden väger lätt mot besvärligheterna när man ska ut och in (i synnerhet i regn) samt den ökade risken för dragkedjebesvär.

Om vi ser på ett tält som en byggnad, är den största lasten pga vind på läsidan (=sug) och inte på vindsidan (=tryck). Om jag minns byggnormen korrekt är vindlasten en konstant på 1.2 fördelat på 0.5 tryck och 0.7 sug (därför uppstår ofta skador på ex tak på läsidan då takpannor far iväg, underdimensionerade förband slits bort mm).
Detta skulle tala för Hillebergs rekommenderade uppsättning på ett asymetriskt tält som släpper vinden bättre på läsidan, med alla de praktiska handhavande problem som det innebär. På ett symmetriskt tält (Keron, Kaitum mfl) har detta ingen betydelse.
Nu är ju inte ett tält helt likvärdigt men en fast byggnad, och beter sig annorlunda inte minst pga vindens genomströmning genom ventiler mm

Smux, det ligger en hel del sanning i det du skriver, om vi talar om hållfasthet. Man kan ju tänka på alla de lador mm som fått taket bortslitet pga det undertryck som skapas när vinden far tätt över det. Men Hilleberg nämner väl inte just hållfasthet som skäl för sin rekommendation? Det är inte min huvudpoäng heller. Visserligen nämner jag dragkedjan, men det handlar mer om när den öppnas och - framför allt - ska stängas igen. Det är besvärligare i motvind, särskilt om det varit minusgrader och fukten i dragkedjan frusit. Att ha bråttom inne i en trång absid när vinden (och kanske regnet) ligger på är inte så kul.

Smux, det ligger en hel del sanning i det du skriver, om vi talar om hållfasthet. Man kan ju tänka på alla de lador mm som fått taket bortslitet pga det undertryck som skapas när vinden far tätt över det. Men Hilleberg nämner väl inte just hållfasthet som skäl för sin rekommendation? Det är inte min huvudpoäng heller. Visserligen nämner jag dragkedjan, men det handlar mer om när den öppnas och - framför allt - ska stängas igen. Det är besvärligare i motvind, särskilt om det varit minusgrader och fukten i dragkedjan frusit. Att ha bråttom inne i en trång absid när vinden (och kanske regnet) ligger på är inte så kul.
Instämmer, det är därför jag av praktisk handhavandeskäl precis som du väljer att vända tältet med ingången på läsidan när så är möjligt enligt mitt inlägg #8.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MWox TUNNELTÄLT - Myggnät Bo och sova 7
vandrafjäll NORDISK Oppland 3 LW tunneltält Bo och sova 12
TheDude Från tunneltält till kupoltält? Bo och sova 18
nisseni Marmot Haldor Tunneltält Bo och sova 10
Jocke_latorp Tunneltält Bo och sova 4
JohnnyL Tunneltält med två ingångar? Bo och sova 3
Pezeb Kupol eller tunneltält? Bo och sova 22
thureb Tunneltält med liggriktning längs med bågarna Bo och sova 16
christer42 Helsport - Tunneltält Bo och sova 5
Gun-valld Bara tunneltält till fjälls?? Bo och sova 11
SUPERENDURO lätt 2-mans tunneltält med raka gavlar sökes. Bo och sova 5
aneper Göra om/sy nytt innertält till stort tunneltält Bo och sova 11
brigas Tunneltält eller kåta Bo och sova 8
Jocke B Vettiga tunneltält - tips? Bo och sova 5
Carassius Tunneltält Bo och sova 30
ala Korrekt uppsättning av tunneltält- med bilder Bo och sova 16
anomifo Reservdelar till tunneltält? Bo och sova 2
ec8or Vaude Kupol- vs Tunneltält Bo och sova 1
Sunky Kupol eller tunneltält Bo och sova 20
stina30 Tunneltält eller kupoltält Bo och sova 2
Christian71 Skydd under luftmadrass mot kyla Bo och sova 33
Nordiska Motorcyklister MSR Hubba Tour 1, tält med garage och myggnät mot dörren. Bo och sova 13
Ringh Skillnad dun- mot syntetsovsäck Bo och sova 29
Jackiie Saker mot tältduken - går fukten igenom? Bo och sova 8
Elessario allergisk mot dun, sovsäck med dun? Bo och sova 21
Jocka Liggunderlag eller luftmadrass mot backen? Bo och sova 19
nermander Bot mot hala liggunderlag Bo och sova 7

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg