TUNNELTÄLT - Myggnät

Jag skulle behöva tips på tunneltält 2-3 pers för vandring, som har myggnät BÅDE på inner- och yttertält.
Tror inte att HB och FR har det längre.....
mvh
/M

Hillebergs svarta serie har det, inte de andra serierna (självklart har alla serierna myggnät till innertältet). Jag har ex ett Nammatj 2GT som har myggnät både i ventilerna till yttertältet samt en löstagbar extra dörr till yttertältet av myggnät. Har även sett vissa modeller från Helsport och Bergans som haft det.

Fjällräven då? Mitt Akka Endurance med några år på nacken (modellen utgick då Abisko/Keb-modellerna kom) har myggnät i ingångarna till både ytter- coh innertält.

LIte av poängen med myggnät på yttertältet går väl förlorad med att yttertältet lite sluter helt tätt mot marken?

Men å andra sidan måste ju mygen hitta in i betydligt mindre väg in, jämfört med stora ingången stora öppning.
Eller tänker jag fel?

/Patrik

Jag skulle behöva tips på tunneltält 2-3 pers för vandring, som har myggnät BÅDE på inner- och yttertält.
Tror inte att HB och FR har det längre.....
mvh
/M
Jag har ett Hilleberg Nammatj 3GT det har myggnät på alla ventiler och även på ingången dörren som går att ta bort om man vill, mycket nöjd med det tältet, har aldrig haft problem med mygg i tältet.

LIte av poängen med myggnät på yttertältet går väl förlorad med att yttertältet lite sluter helt tätt mot marken?

Men å andra sidan måste ju mygen hitta in i betydligt mindre väg in, jämfört med stora ingången stora öppning.
Eller tänker jag fel?

/Patrik
Så är det såklart, men om dörren och ventilationsöppningarna har myggnät så stoppar det ändå lejonparten.

På t.ex. ett Hillberg Helags är det rätt onödigt med myggnät i yttertältet. För att få bra ventilation är yttertältet så pass högt uppdraget att myggen väldigt enkelt hittar in. Det skulle vara rätt onödig vikt att sy in myggnät där.

På HB Keron så går yttertältet ner till marken, och då gör myggnät nytta även i yttertältet.

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg