tunnel vs kupol

Med garanterat bra fäste för markspik;
- tunneltält för mig.

Med hundraprocentig säkerhet att det bara blir klipptältning;
- självstagande kupoltält för mig.

Och mellan dessa ytterligeheter?
- Då vill jag grilla korv med Göran Skinnarkropp, troligen i ett fyrasäsongers expeditionstält som har rödvita linor.

Apropå volym tycker jag att ett tunneltält har ytterligare fördelar; samtliga väggar lutar som regel i ett kupoltält. Förvisso kan de göra dett olika brant. Men i ett tunneltält är det en tillgång med de vertikala gavlarna innanför absiderna.

Sen finns det förstås många tunneltält som har detta i ena änden, medan andra änden har innertältet ända ut i absidutrymmet istället för absid även i den änden.

På det spar man förstås lite vikt, och förlorar lite utrymme.

Fast det här är förstås en gammal diskussion.

Jag hade denna huvudbry för ungefär ett halvår sen.
Jag hade helst velat ha ett HB Nallo alt Nammatj men då jag är 1,91m lång så tar mina fötter i den sluttande ändan och sovsäcken riskerar att bli fuktig / blöt.

Jag köpte istället ett Haglöfs Genius 23 och är kanon nöjd med det. Helt självstagande med absid, väger dock 3,5 kg men man kan inte få allt.

Utifrån det kanske man kan säga att det inte är så viktigt om det tunneltält eller kupotält i grunden, utan varje tält har ändå relativt specifika egenskaper som kan ha större betydelse.

ufo969; sa:
Jag hade denna huvudbry för ungefär ett halvår sen.
Jag hade helst velat ha ett HB Nallo alt Nammatj men då jag är 1,91m lång så tar mina fötter i den sluttande ändan och sovsäcken riskerar att bli fuktig / blöt.

Jag köpte istället ett Haglöfs Genius 23 och är kanon nöjd med det. Helt självstagande med absid, väger dock 3,5 kg men man kan inte få allt.

Intressant att höra att någon annan har samma erfarenhet. Är själv 1,87 och skulle köpt Nallo om det hade haft lite längre sovdel. Att Haglöfs Genius 23 är tillräckligt rymligt var ju bra att höra.

Topi; sa:
Mitt lila 15 åriga tunneltält utan absid från haglöfs har gjort sitt och jag letar efter ett nytt. Jag tältar såväl sommar som vinter (typ en vecka). Jag gick till en affär och där sa dom att kupoltälten säljer bra mycket bättre än tunneltälten. Fördelen är väl självklar? självstadgande, bara att smälla upp, slippa att tänka ut vindriktning och gräva ner pinnarna. Mina frågor till kupolfolket är: Vart lagar ni mat när vädret är hårt, absiden är så gott som obefintlig och måste man förvärma köket så brinner väl tältet upp?. Vart lägger ni ryggsäckarna? Ja det var väl det jag undrade. Lite för och nackdelar med dom olika systemen // Tobias.

I praktisk användning: i princip inga större skillnader, både tunnel- och kupoltält måste förankras för att stå kvar när det blir dåligt väder. Det är därför en myt att kupoltält skulle vara självstagande i någon praktisk mening.

Tunneltält: lite lättare i förhållande till volymen men också kraftigt oväsen från vävar när det blåser.

Kupoltält, särskilt geodesiska: lite fler stänger/kvm yta, tystare och upplevs som lugnare i hård vind.

När det gäller Hilleberg som jag bäst känner till så är uppsättningen av kupoltälten lika enkel som för tunnelmodellerna (kroksystemet). Unna räknar jag inte eftersom det bara har två korsande stänger och därför går lätt att sätta upp även utan krokar...

Traditionella amerikanska geodeser har jag inte använt själv men jag har sett på när de sätts upp vilket kan vara en tidsödande och arbetsintensiv process om det blåser hårt...

//J

Oj oj, men då lutar det åt ett tunneltält. Hittade ett tyskt tält som heter Jack Wolfskin. Någon som har någon kommentarer? Tobias.

Topi; sa:
Oj oj, men då lutar det åt ett tunneltält. Hittade ett tyskt tält som heter Jack Wolfskin. Någon som har någon kommentarer? Tobias.

Jag brukar alltid slänga in Helsport som alternativ, deras tunneltält är väl beprövade och ligger i prissegmentet under Hilleberg. Skulle tro att de ligger öve JW dock.

//J

Många svar har du fått.....

hm..... jag har ett hybridtält från tyska Vaude..... halvstagande med hyfsad stor absid. Kolla på det också när du ändå är igång!

Ingela

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg