tunnel vs kupol

Mitt lila 15 åriga tunneltält utan absid från haglöfs har gjort sitt och jag letar efter ett nytt. Jag tältar såväl sommar som vinter (typ en vecka). Jag gick till en affär och där sa dom att kupoltälten säljer bra mycket bättre än tunneltälten. Fördelen är väl självklar? självstadgande, bara att smälla upp, slippa att tänka ut vindriktning och gräva ner pinnarna. Mina frågor till kupolfolket är: Vart lagar ni mat när vädret är hårt, absiden är så gott som obefintlig och måste man förvärma köket så brinner väl tältet upp?. Vart lägger ni ryggsäckarna? Ja det var väl det jag undrade. Lite för och nackdelar med dom olika systemen // Tobias.

kupol med absid...

Topi; sa:
Mitt lila 15 åriga tunneltält utan absid från haglöfs har gjort sitt och jag letar efter ett nytt. Jag tältar såväl sommar som vinter (typ en vecka). Jag gick till en affär och där sa dom att kupoltälten säljer bra mycket bättre än tunneltälten. Fördelen är väl självklar? självstadgande, bara att smälla upp, slippa att tänka ut vindriktning och gräva ner pinnarna. Mina frågor till kupolfolket är: Vart lagar ni mat när vädret är hårt, absiden är så gott som obefintlig och måste man förvärma köket så brinner väl tältet upp?. Vart lägger ni ryggsäckarna? Ja det var väl det jag undrade. Lite för och nackdelar med dom olika systemen // Tobias.

Jag har ett kupoltält, eller rättare sagt ett geodesiskt, dvs en "osymmetrik kupol" som har absid och är självstagande som funkar bra. Jag har ett Mountain hardware nightview eftersom jag fick det för en så billig peng att jag inte kunde motstå. Hade jag sluppit fundera på pengar så hade jag nog köpt ett Hilleberg Staika.

/Patrik

Hej,

Vi har ett Berguven kupoltält, som vi köpte på Fliesbergs för 1500:-. Fördelarna med tältet är, precis som du skrev, lätt att sätta upp osv. Ryggsäckarna (70-liter) får precis plats innanför absiden. Den stora nackdelen upptäckte jag en kväll när det blåste o regnade o jag skulle laga mat - det finns ingen möjlighet att göra det "inomhus"...Men med tanke på hur sällan vi tältar (kanske en vecka per sommar) så är jag helt nöjd med kupoltältet, om jag däremot var ute längre perioder så skulle jag nog tänka om...

avslutad210712

Gäst
Hilleberg Staika

Topi; sa:

Staikat har två absider och vi placerar ryggsäckarna på varsin sida (där har vi tänkt till *L*). Inga problem att få plats med en Lundhags Motion 100 + laga mat eller nattförvara kängor, kök, kastruller etc på en sida.

Laga mat är självklart lite mer riskfyllt i ett kupoltält. Åtminstone så länge du använder bensinkök. Har dock under sommaren lagat mat i absiden både med heptan och gasol (har ett omnifuel så jag kan välja). När jag kör på heptan öppnar jag alltid yttertältet och ser till att det är ordentligt upphängt innan jag börjar med förvärmingen. När jag kör med gasol brukar jag faktiskt köra med yttertältet stängt. Tänk dock på att om man har ett omnifuel som man först kört på heptan för att sen koppla in gasol så kommer det bensin från slangen om man inte kört sitt kök tomt vilket jag nästan aldrig gör.

Kan kanske verka konstigt att ha både heptan och gasol men vi vandrade drygt två veckor och var lite osäker på om heptanet skulle räcka tills vi kom till Ritsem där vi skulle fylla på så vi köpte en gasoltub på vägen dit. Kom dock väl till pass regniga mornar och kvällar då man kunde laga frukost, kaffe eller annat utan att behöva gå utanför tältet. Vill man vara extra försiktig kan man alltid haka ner hela eller delar av innertältet.

En fördel med Staika är att man nästan alltid har en av ingångarna på läsidan pga dess symmetriska utförande.

Fast om möjligheten att laga mat "inomhus" är viktig kanske man bör fundera på ett tunneltält.
[Ändrat av avslutad210712 2005-08-16 kl 08:53]

Jag måste säga att jag tycker att mitt Keron är väldigt lätt att sätta upp, när man satt i bågarna kan man sätta i två pinnar om man är ensam och sträcka upp tältet där det ska stå. Om det inte passar flyttar man snabbt pinnarna, efter att ha vridit eller flyttat tältet en aning. Är man två är det ännu lättare.
Aningen mindre smidigt än ett kupol tält.

Under förhållanden med lite vind, behövs t ex 4 pinnar, men mer vind kan man komplettera efter behag. Ett kupoltält kräver väl som regel en del pinnar vid blåst även om det kan klara sig helt utan vid vindstilla, och om det är rätt typ av kupoltält.

Absiderna i Keron är rymliga, men att förvärma ett Omnifuel, med den flamma som kan bli, i absiderna är inte nåt jag provat. De flesta kupoltält med "riktig" absid har ju nån extra båge, samt behov av lite tältpinnar.

(Keron var bara ett exempel eftersom det är det jag har, de flesta tunneltält ser ju ut ungefär så...)

En av de viktigaste fördelarna med tunneltält är förhållandet vikt/rymd. Det är oslagbart.

Ett ryggåstält går att göra lättare (särskilt om man använder vandringsstavar som tältpinnar), men ger mindre rymd.

Ett kupoltält ger ofta bättre rymd, men väger å andra sidan betydligt mer än ett tunneltält.

(Och visst, tältkåtor ger också väldigt bra vikt/rymd, men de befinner sig i ett parallellt universum och får inte vara med här ;))

Men vafanken, allt det här är ju grejer som står i varenda prylkatalog och vartenda nummer av Utemagasinet...

För egen del är det ett enkelt val - tunneltältet regerar. Att kupoltälten säljer bra beror i alla fall till viss del på att vi friluftsnissar gärna tror att vi är Göran Skinnarkropp, när vi i själva verket bara är figurer som gillar att grilla korv i skogen.

Nordesjö; sa:
...vi friluftsnissar gärna tror att vi är Göran Skinnarkropp, när vi i själva verket bara är figurer som gillar att grilla korv i skogen.

Rätt, rätt, rätt!
Mitt senaste tält är ett litet 2-manstunneltält på under två kilo, köpt för 100:- på rea på Jysk! Jag tror att även om jag är på jakt efter ett "seriöst" 1,5-manslättviktstält, kommer jag att klara mig under tre av fyra säsonger med "leksakstältet".

I många lägen konkurrerar det alltså ut mitt Hillebergstält.

[Ändrat av Mezzner 2005-08-16 kl 11:13]

Nordesjö; sa:
.....
(Och visst, tältkåtor ger också väldigt bra vikt/rymd, men de befinner sig i ett parallellt universum och får inte vara med här ;))
.....
Jo de får de visst det;-)

Bortsett från den suveräna vikten/rymden är tältkåtan precis som ett kupoltält symmetrisk. Spelar ingen roll om vinden vrider över natten. Utrymmesproblem för packningen existerar inte, inte heller några problem med förvärmning av bensinkök; en tältkåta kan man ju elda i.

Nackdelarna med tältkåtor är självklart vikt och volym i packningen, mer jobb att förankra ordentligt (=tar längre tid) och mer jobb om man som jag har en kåta i bomull/poly som måste omimpregneras vart annat/var tredje år.

En rolig fördel med tältkåtor är att de har sådan utvecklingspotential, för de som gillar att pyssla och vidareutveckla:)

Raskesven

Topi; sa:
Jag gick till en affär och där sa dom att kupoltälten säljer bra mycket bättre än tunneltälten.

Kan det inte möjligen ha med den allmänna bilden av hur friluftsande ska se ut? Ta en titt i livsstilsmagasinen för friluftsliv och se hur många av de bilder som lockar oss att köpa prylar som inte i huvudsak hänvisar till funktion för det vi som mest ägnar oss åt (korvgrillningn etc.). Nej, den lockande reklamen för tält visar ett TNF kupoltält på en brant och snöig fjällkam eller något liknande. Att ytterst få sedan tältar så spelar tydligen ingen roll.

Jag håller med tidigare talare; tunneltältet har ett oslagbart vikt/rymd-förhållande och det är mycket värt att vid dåligt väder kunna laga mat i absiden, även med bensinkök.

Kupoltält är skönt när man upptäcker att man ligger i en grop, har en gren tvärs över ryggen och liggunderlag och allt sakta glider ner mot fotändan. Bara ut och lyfta tag i ekipaget och hitta en ny plats. Jag är skitdålig på att reka. Jag har använt mitt första kupoltält 15-20 nätter nu och upptäckte dessa fördelar rätt snabbt :) Dessutom inbillar jag mig att ventilationen går att få till bättre i ett kupoltält, med centralt placerad ventil högst upp i tältet. Jag upplevde då en ordentlig förbättring mot tunneltält jag bott i. Någon annan uppfattning om den saken?

lapetter; sa:
Kupoltält är skönt när man upptäcker att man ligger i en grop, har en gren tvärs över ryggen och liggunderlag och allt sakta glider ner mot fotändan. Bara ut och lyfta tag i ekipaget och hitta en ny plats.

Helt klart en fördel. Men det är "ge och ta". En tunnel reser man lätt ensam även om det blåser, men man måste vara två när man ska snabbflytta det (vilket faktiskt inte är så jäkla bängligt) - en kupol bör man vara två att resa om det blåser, men man flyttar den lätt ensam. Lite förenklat. :)

Nordesjö; sa:
En tunnel reser man lätt ensam även om det blåser, men man måste vara två när man ska snabbflytta det (vilket faktiskt inte är så jäkla bängligt) - en kupol bör man vara två att resa om det blåser, men man flyttar den lätt ensam. Lite förenklat. :)

Nä, fel, bu! Tunneltält syyyyyyyger. Kupol ruuuuuular.

*Host* Kupoltält ger inte lika mycket utrymme att hänga grejor på tork *Host*

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg