Jag tror du ska fundera en omgång till på din idé om lätta tunna kängor.
Djungelkängan som du visar har jag använt, både i djungel och hemma. Den är väldigt tunn och luftig, vilket är bra i när det är varmt. Trade-offen är att den släpper in vatten lika bra som ut. inte bra i Sverige men helt ok i djungeln, där man ändå är varm och blöt hela tiden.
Den är också sladdrig i skaftet och ger väldigt lite stadga, samt har onödigt hög klack tycker jag, vilket resulterar att man oftare riskerar att vricka foten.
En variant på temat kan vara ökenkängor som man kan få tag på billigt trots bra kvalitet. De är oftast bra skyddade mot grus och sten, andas bra och kan vara nog så stabila. Jag har ett par av märket Magnum som jag trivts med. Bl.a. på led på Madeira med mycket bergig terräng. Man kan komma undan med dem på stan också om man inte är för kräsen. Mocka går bra att få vattenavstötande, men jag skulle inte vilja gå en regnig svensk sommar med dem.
Skalkänga Bäst allround-känga tycker jag skalkängan är. Nackdel är att man måste gå mer med em innan man vågar lite på dem, eller på sitt sätt att bära dem. De kan också kräva att man väljer modell lite noggrannare eftersom de är styvare.
Ang. värme så svettas jag en hel del, och har gått i 40-gradig värme med mina Lundhags park, och trivs med det. Man byter bara sockor oftare.
Du kanske tycker det är mycket pengar, men om du trivs med dem kommer du använda dem till bra mycket mer än fjällvandring.
Lågprisalternativ kan vara de äldre bruna armékängorna som man med lite tur kan hitta på överskott. Om de fortfarande är mjuka i cellgummit och sulan, så är de minst lika bra som Lundhags skulle jag säga. Men kanske
Jag har fjällvandrat i stövlar i min ungdom. Det funkade helt ok, men jag skulle inte välja det frivilligt idag. Ok på svamp- eller bärturen, men inte timme efter timme på leden. Man blir sjöblöt av svett utmed hela skaftets längd. (Det kan tilläggas att jag har kraftiga vader, vilket gör att det blir väldigt dålig luftcirkulation i skaftet. Så det kan ju variera mellan olika användare.
Valet är ditt, men jag rekommenderar att du väljer det skodon du tror mest på, oaktat pris. Skorna är det som kan pajja en vandring helt och hållet. Man kan alltid kompensera en lite för tunn sovsäck eller avsaknaden av något annat plagg på olika sätt, men det är svårt att hålla takten och humöret uppe om man har ont i fötterna.