Tunna handskar för vandring mm - Hestra Working Gloves

Jag köpte ett paket med sommar och vintervarianten av Hestra Job Kobolt på CO för något tag sen och har sedan tidigare Biltemas motsvarande handskar. Montagehandskar är, oberoende av varumärke, definitivt användbara till friluftsliv men jag kan inte säga att jag upplever någon större skillnad mellan de två märkena.

För vård använder jag, precis som för andra handskar, Hestras Leather balm ett vax jag tycker fungerar väldigt bra för fint läder. Inledningsvis sög Hestrahandskarna åt sig väldigt mycket vax (och vatten för den delen) men nu börjar dom bli mättade.

Jag använder ett par hestra tactility glove på vår och sommar
Ej vattentäta men bra grepp och allround
Gillar materialet

De är både lite stretchiga men lite styvare trots att de är tunna och inte så sladdriga som många monteringshandakar, plus några lappar av ett material i handflatan som ger bra grepp

Asics Winter Gloves löphandskar...

...Tycker jag funkar alldeles utmärkt. Blir det för kallt kompletterar jag med ett par fleece utanpå så klarar man ytterligare temperaturfall och lite mer blåst (de yttre åker av vid hantering av kök etc). Asics kostar 99:- på XXL och fleece'n jag använder runt halva den summan.

Har de senaste 4-5 åren kört med dessa http://www.clasohlson.com/se/Arbetshandske-Tegera-Pro/Pr347361005#moreinfo och är mycket nöjd, har dem både i jobbet och på fritiden.
Detta är den första handske av denna typ jag faktiskt trivs så bra med att jag använder dem annars hatar jag handskar oavsett och kör gärna barhänt vilket inte är så bra i alla lägen.

Jag har alltid ett extra par med ifall de blir blöta för de är inte vattentäta men torkar fort, använder dem dessutom i moddade varianter med ett eller flera avklippta fingrar för tex fiske eller foto då jag vill ha handsklöst på "avtryckarfingrarna" , blir det kallare så drar jag ett par tunna fleece utanpå.

Jag gillar också Hestra working gloves.

Ännu bättre passform har Lillsports ofodrade längdskidhandskar. De håller också bra även om ryggsidan är tyg och inte skinn/läder.

Thure

Har de senaste 4-5 åren kört med dessa http://www.clasohlson.com/se/Arbetshandske-Tegera-Pro/Pr347361005#moreinfo och är mycket nöjd, har dem både i jobbet och på fritiden.
Detta är den första handske av denna typ jag faktiskt trivs så bra med att jag använder dem annars hatar jag handskar oavsett och kör gärna barhänt vilket inte är så bra i alla lägen.

Jag har alltid ett extra par med ifall de blir blöta för de är inte vattentäta men torkar fort, använder dem dessutom i moddade varianter med ett eller flera avklippta fingrar för tex fiske eller foto då jag vill ha handsklöst på "avtryckarfingrarna" , blir det kallare så drar jag ett par tunna fleece utanpå.

Helt klart ett mycket intressant alternativ, inte minst med tanke på det fördelaktiga priset.

Blir de väldigt fuktiga inifrån när det är varmt?

/Birger

Helt klart ett mycket intressant alternativ, inte minst med tanke på det fördelaktiga priset.

Blir de väldigt fuktiga inifrån när det är varmt?

/Birger

Nej tycker inte det trots att de är lite gummerade på greppsidan så är det lite meshliknande på ovansidan och det verkar räcka, visst efter en heldag så är det lite fuktigt men som sagt jag har alltid minst 2 par med och skiftar vartefter.

Priset är bra och jag köper dem ofta i 5pack och sprider ut dem där de behövs och visst de går sönder ibland och då känns det inte så kymigt att kasta dem.
Greppet i dessa vid handhavande är extremt bra tack vare gummeringen och det gillar jag och tom att skruva småsaker som M3 muttrar funkar med handskarna på något jag aldrig lyckats med förut.

Har testat ett flertal olika "montagehandskar" och inga slår dessa, sämst var de i tyg med gummiknoppar i greppet, de kostade ett sjunket spärrskaft för några hundringar och nej jag var inte sugen att dyka efter det då vattentempen var +3 gr ;-(

Skulle inte förvåna mig om det är samma hanske med annan märkning, mina Hestra work glove från Naturkompaniet stämmer dessutom färgmässigt bättre med Itabs bilder än med bilderna på Naturkompaniet.

Jag har ett par Hestra work glove och de är så pass lika i sömmar mm. att man inte kan se skillnad mot Itabs variant, däremot har mina en liten "skinnflärp" på insidan (syns på tredje bilden i denna länk http://www.naturkompaniet.se/hestra-work-glove?storelocator_city=Lund)

Mina är köpta som "Hestra work glove" men etiketten på insidan säger att de heter "Drivers NK"

Oavsett vilket så är det en trevlig handske för friluftsliv vår och höst. Jag kan tänka mig en likadan modell den dagen mina är utslitna.

Är jag mer ute efter skrapskydd än värmeisolering, så tar jag med dessa. Mycket smidiga och förvånansvärt "osvettiga". Ej vattentäta på den ej belagda delen, men suger inte åt sig och torkar mycket snabbt. Jag har ännu inte slitit på dem i åratal eftersom jag sprang på dem först i somras, men de har i alla fall, utan tecken på slitage, hållit för några veckors rephantering och scrambling bland is och vass granit.

Största fördelen för mig personligen är dock att de, till skillnad från de flesta andra arbetshandskar, tillverkas i storlek 6 :)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hertza tunna varma handskar Utrustning allmänt 8
Munks Tunna vs tjocka kläder i kall sovsäck? Utrustning allmänt 100
igs El Handskar Utrustning allmänt 7
Nyingen Handskar Utrustning allmänt 9
fotografiskt Handskar som tål värme från brasan Utrustning allmänt 46
Markholm Varma, men smidiga handskar? Utrustning allmänt 22
NordenJolt Är kardborrlåset på hestras handskar onödiga? Utrustning allmänt 9
Kharjula Prisvärt enmannatält för vandring i skotska högländerna? Utrustning allmänt 10
holetaker Mobil för vandring Utrustning allmänt 24
Davvids Skidjacka som funkar till vandring Utrustning allmänt 19
hej.nick Bästa 2-mannatält för lättare vandring Utrustning allmänt 28
jackesnacke Termometer till vandring och skidåkning Utrustning allmänt 30
_Mirella_ Vandring: Multiverktyg eller inte Utrustning allmänt 49
tsebring Söker tips på bra zip-lock påsar Utrustning allmänt 5
G E Läsplatta för vandring? Utrustning allmänt 4
busnicke Vilket tält? Klättring, vandring etc Utrustning allmänt 9
Tstevg11 Torka kläder under vandring Utrustning allmänt 5
Christian1 Liten akustisk gitarr för vandring, cykling, resor? Utrustning allmänt 30
Blarf Lättvikts ryggsäck för längre vandring Utrustning allmänt 58
saraabeiramar Radio på vandring Utrustning allmänt 17
Laida Någon som kan hyra/låna ut vandring och camping utrustning? Utrustning allmänt 2
naturälskaren Råd till full utrustning för vandring? Utrustning allmänt 21
Micro553 Övernattningstur MTB plus Vandring i Sälen Utrustning allmänt 2
Patrik_L Billig, lätt och funktionell utrustning för att prova på vandring? Utrustning allmänt 38
naturlovisa All tänkbar utrustning för vandring/utevistelser Utrustning allmänt 11
Arjeplog94 Bästa och roligaste uteköket att ha med på vandring? Utrustning allmänt 11
Jackiie Pannlampa för vandring/skidåkning Utrustning allmänt 21
sjolund82 Skor till snabb vandring?? Utrustning allmänt 21
desireman Funderar på vilken kamera är bäst att köpa för vandring? Utrustning allmänt 83
myrddraal sko för vandring Utrustning allmänt 7
f98peen Solglasögon vid vandring Utrustning allmänt 13
Lillem4n Jacka+Byxa för vandring Utrustning allmänt 26
Feic23 Bra att tänka på och ha med sig på vandring i mars? Utrustning allmänt 0
Karpaterna.se Klyva ved på vandring Utrustning allmänt 38
ErikaSvensson Mygg fri vandring? Utrustning allmänt 27
Jontti80 Tips på bra vandringskängor Utrustning allmänt 6
speedy Utrustning för vandring? Utrustning allmänt 8
Nalloebäst 7 Veckors Vandring Utrustning allmänt 2
dePaul Armbandsur för vandring och din drömklocka? Utrustning allmänt 6
zeromaker Klocka för vandring och klättring Utrustning allmänt 3

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg