Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Tunna fuktspärrssockar?
- Trådstartare brandmansmicke
- Start datum
Re: Är det bra med fuktspärr i strumpor???
Sant, men mitt huvudakliga användningsområde är inte vandring utan isklättring, dvs mycket stillastående och väntan och ibland hård ansträngning. Dessutom tror jag inte att det är ett stort problem. Skinnarmo har skidrat både till nord och sydpolen med liknande system.
Been there, done that! Jag har experimenterat med massvis olika strumpor och precis som du säger fungerar en polypropylenstrumpa någorlunda bra tillsammans med ull. Men trots allt vid dagens slut så är fötterna och skorna blöta, innifrån. Jag var i helgen ute och isklättrade i -17 till -20 grader och måste säga att det kan bli lite kallt om fossingarna. Även om en fuktspärrsocka inte löser alla problem så är det nog ingen dålig lösning.
/Micke - se där mitt 500:e inlägg. Jag är nog lite inneffektiv på jobbet ibland
thureb; sa:Vill ifrågasätta motivet.
Om fötterna producerar fukt så stannar det i sockan och fukten löser upp huden som blir mycket skavkänslig.
Sant, men mitt huvudakliga användningsområde är inte vandring utan isklättring, dvs mycket stillastående och väntan och ibland hård ansträngning. Dessutom tror jag inte att det är ett stort problem. Skinnarmo har skidrat både till nord och sydpolen med liknande system.
thureb; sa:Skulle i stället föreslå en fukttransporterande strumpa t ex i polypropylen. Helly Hansen har en som jag är förtjust i. Lifa Crew Liner Sock http://www.wiggle.co.uk/v2_product_detail.asp?ProdID=5360012588
Man kan överväga att behandla fötterna med antiperspirant för att minska fuktproduktionen.
Ullsockor utanpå Lifastrumpan är funktionellt och varmt.
Thure
Been there, done that! Jag har experimenterat med massvis olika strumpor och precis som du säger fungerar en polypropylenstrumpa någorlunda bra tillsammans med ull. Men trots allt vid dagens slut så är fötterna och skorna blöta, innifrån. Jag var i helgen ute och isklättrade i -17 till -20 grader och måste säga att det kan bli lite kallt om fossingarna. Även om en fuktspärrsocka inte löser alla problem så är det nog ingen dålig lösning.
Re: Re: Är det bra med fuktspärr i strumpor???
OK.
Kanske är problemet då snarare för täta skor än olämpliga strumpor?
Gissar att du har en heltät plastpjäxa. Kanske skulle en rejäl läderkänga vara ändamålsenligare?
Sknnarmo hade förmodligen isolerande damasker utanpå sina pjäxor varför kondensen satte sig utanpå kängorna. Någon som vet om Ola har anlag för tåbira?
Thure
brandmansmicke; sa:Been there, done that! Jag har experimenterat med massvis olika strumpor och precis som du säger fungerar en polypropylenstrumpa någorlunda bra tillsammans med ull. Men trots allt vid dagens slut så är fötterna och skorna blöta, innifrån. Jag var i helgen ute och isklättrade i -17 till -20 grader och måste säga att det kan bli lite kallt om fossingarna. Även om en fuktspärrsocka inte löser alla problem så är det nog ingen dålig lösning.
OK.
Gissar att du har en heltät plastpjäxa. Kanske skulle en rejäl läderkänga vara ändamålsenligare?
Sknnarmo hade förmodligen isolerande damasker utanpå sina pjäxor varför kondensen satte sig utanpå kängorna. Någon som vet om Ola har anlag för tåbira?
Thure
Re: Re: Re: Är det bra med fuktspärr i strumpor???
Thure [/QUOTE]
Jag hade en gång i tiden en känga som hette Lundhags Polar (tror jag) och som var tillverkad i tjock vadmal med lätta läderförstärkningar, dvs så luftigt som det är möjligt att få. Trots detta var kängorna helst stela av infryst i efter ett par dagar i riktigt låga temperaturer (-20 grader och nedåt).
Problemet är som jag skrev tidigare att daggpunkten, dvs den temperatur då luften blir mätat på ånga och vattnet fälls ut, sker inne i kängar (eventuellt sockan/sockorna).
Sen är det i och för sig så att det osmosiska trycket och den högre temperaturen inne i skon jämför med ute-temperaturen vill föra ut fukten till uteluften. Problemet är bara att innan detta kan ske kommer en del av fukten att frysa till is eftersom vi på vägen ut passerar 0-strecket. Denna isbildning skapar en naturlig fuktspärr som gör det ändå svårare för fukten att föras ut. Sen är man inne i en ond cikel. Det ENDA sättet att undvika detta är att:
1) Inte svettas över huvud taget.
2) Fuktspärr.
Sen kan man naturligtvis komma en bit på vägen genom att torka strumpor och sulor varje kväll i sovsäcken, framför allt om man har en tunn yttersko/känga. Men varför ska man blöta ner sovsäcken om det inte behövs?
/ Stefan
Thure [/QUOTE]
Jag hade en gång i tiden en känga som hette Lundhags Polar (tror jag) och som var tillverkad i tjock vadmal med lätta läderförstärkningar, dvs så luftigt som det är möjligt att få. Trots detta var kängorna helst stela av infryst i efter ett par dagar i riktigt låga temperaturer (-20 grader och nedåt).
Problemet är som jag skrev tidigare att daggpunkten, dvs den temperatur då luften blir mätat på ånga och vattnet fälls ut, sker inne i kängar (eventuellt sockan/sockorna).
Sen är det i och för sig så att det osmosiska trycket och den högre temperaturen inne i skon jämför med ute-temperaturen vill föra ut fukten till uteluften. Problemet är bara att innan detta kan ske kommer en del av fukten att frysa till is eftersom vi på vägen ut passerar 0-strecket. Denna isbildning skapar en naturlig fuktspärr som gör det ändå svårare för fukten att föras ut. Sen är man inne i en ond cikel. Det ENDA sättet att undvika detta är att:
1) Inte svettas över huvud taget.
2) Fuktspärr.
Sen kan man naturligtvis komma en bit på vägen genom att torka strumpor och sulor varje kväll i sovsäcken, framför allt om man har en tunn yttersko/känga. Men varför ska man blöta ner sovsäcken om det inte behövs?
/ Stefan
Re: Är det bra med fuktspärr i strumpor???
Motivet är solklart, förhindra att det isolerande skiktet mättas med fukt och därigenom tappa sin isolerande förmåga.thureb; sa:Vill ifrågasätta motivet.
En teori är att huden anpassar sig efter rådande omständigheter ganska snabbt. Om ingen avdunstning kan ske så fyller fotsvetten ingen funktion och minskar avsevärt efter några dagar. Har dock ingen direkt personlig erfarenhet av frågan då jag har fullt sjå med att hålla värmen uppe...Om fötterna producerar fukt så stannar det i sockan och fukten löser upp huden som blir mycket skavkänslig.
Fukttransport är jättebra, på det villkoret att transporten går tillräckligt långt. En fukttransport som upphör på fel ställe kan göra tillvaron väldigt odräglig. En vinternatt i ett vindskydd råkade jag vrida mig så att sovsäcksöverdraget hamnade med undersidan uppåt. På morgonen var rimfrosten på god väg in genom sovsäcken...Skulle i stället föreslå en fukttransporterande strumpa t ex i polypropylen.
Re: Re: Re: Är det bra med fuktspärr i strumpor???
Jag vill ifrågasätta antagandet att olika skor (i form av pjäxor) andas olika bra. Jag tror inte att mina gamla läderpjäxor andas ett dugg bättre än ett par i plast. (Möjligen ett väldigt litet dugg.) Särskilt inte om de är invaxade.
Det är nog lätt hänt att förväxla fuktabsorbering i det isolerande lagret och lädret med verklig andning, dvs att fukten verkligen tränger ut rakt igenom först isoleringen, därefter ett tjockt skinnlager och sist rätt igenom ett vaxlager om man lagt på det.
Jag kör med fuktspärr i plastpjäxor på långturer vintertid. Var VÄLDIGT skeptisk innan jag provade, men nu är jag såld. Det är sanslöst skönt att när man kommer fram till tältplatsen sätta sig ner och byta om till torra strumpor, och sen sätta ner dem igen i ett par SNUSTORRA pjäxor.
Jag fryser inte alls lika lätt om fötterna som tidigare.
thureb; sa:Kanske är problemet då snarare för täta skor än olämpliga strumpor?
Jag vill ifrågasätta antagandet att olika skor (i form av pjäxor) andas olika bra. Jag tror inte att mina gamla läderpjäxor andas ett dugg bättre än ett par i plast. (Möjligen ett väldigt litet dugg.) Särskilt inte om de är invaxade.
Det är nog lätt hänt att förväxla fuktabsorbering i det isolerande lagret och lädret med verklig andning, dvs att fukten verkligen tränger ut rakt igenom först isoleringen, därefter ett tjockt skinnlager och sist rätt igenom ett vaxlager om man lagt på det.
Jag kör med fuktspärr i plastpjäxor på långturer vintertid. Var VÄLDIGT skeptisk innan jag provade, men nu är jag såld. Det är sanslöst skönt att när man kommer fram till tältplatsen sätta sig ner och byta om till torra strumpor, och sen sätta ner dem igen i ett par SNUSTORRA pjäxor.
Jag fryser inte alls lika lätt om fötterna som tidigare.
Tack alla som hjälpt mig att förklara poängen med fuktspärr. Har börjat tröttna på att alltid få förklara och argumentera så fort ämnet kommer upp. Denna gång slapp jag!
Det jobbiga med fuktspärr är väl egentligen att det blir lite äckligt och illaluktande efter någon dag. Men det får man leva med. Frågan är om ens medresenär klarar att leva med det...
/Andreas
Det jobbiga med fuktspärr är väl egentligen att det blir lite äckligt och illaluktande efter någon dag. Men det får man leva med. Frågan är om ens medresenär klarar att leva med det...
/Andreas
ala; sa:Tack alla som hjälpt mig att förklara poängen med fuktspärr. Har börjat tröttna på att alltid få förklara och argumentera så fort ämnet kommer upp. /Andreas
Om man orkar läsa på engelska finns det en lång och mycket noggrann genomgång på fördelarna med fuktspärr på http://www.warmlite.com/vb.htm
Köpte själv för övrigt en fuktspärrströja från samma förtag för ett par år sen. Den går förvisso inte att använda (för mig) när det är varmare än -20 grader, men när det är riktigt kallt är den det bästa plagg jag någonsin haft.
/ Stefan
Re: Re: Re: Re: Är det bra med fuktspärr i strumpor???
Jag har gjort erfarenheten att jag blir mycket fuktigare om fötterna i goretexförsedda läderkängor än i vanliga läderkängor. Detta tror jag beror på sämre fukttransport i goretexkängorna. Odören skall vi inte tala om. Detta har gällt i temperaturer +5 till -15 C.
Fuktspärr är en ganska häftig åtgärd men i subminus 20 kan det nog för en del personer vara vettigt.
Jag har väldigt lätt att få skavsår varför jag för min egen del är skeptisk.
Thure
515442; sa:Jag vill ifrågasätta antagandet att olika skor (i form av pjäxor) andas olika bra. Jag tror inte att mina gamla läderpjäxor andas ett dugg bättre än ett par i plast. (Möjligen ett väldigt litet dugg.) Särskilt inte om de är invaxade.
Jag har gjort erfarenheten att jag blir mycket fuktigare om fötterna i goretexförsedda läderkängor än i vanliga läderkängor. Detta tror jag beror på sämre fukttransport i goretexkängorna. Odören skall vi inte tala om. Detta har gällt i temperaturer +5 till -15 C.
Fuktspärr är en ganska häftig åtgärd men i subminus 20 kan det nog för en del personer vara vettigt.
Jag har väldigt lätt att få skavsår varför jag för min egen del är skeptisk.
Thure
Ett tips är fuktspärrsockorna från RBH Designs. Tyvärr ser linern ganska halkig ut, men den isolerande varianten borde kunna fungera fint, om det finns plats för den i dina skor.
http://www.rbhdesigns.com/
Jag ska själv köpa ett par såna för att prova, om intresse föreligger kan jag framåt vårkanten meddela hur de fungerat. Är även spekulant på deras trigg-vantar.
http://www.rbhdesigns.com/
Jag ska själv köpa ett par såna för att prova, om intresse föreligger kan jag framåt vårkanten meddela hur de fungerat. Är även spekulant på deras trigg-vantar.
Jag har skaffat RBH-sockar nu, både tunna och tjocka. De är inte särskilt halkiga några av dem, framförallt inte de tjockare. Även de tunna är avsevärt mindre halkiga än plastpåsar.
De tunna sockorna kostar $26 så de är ganska överkomliga. De borde kunna lösa ditt problem.
[Ändrat av JonathanW 2006-12-16 kl 11:00]
De tunna sockorna kostar $26 så de är ganska överkomliga. De borde kunna lösa ditt problem.
[Ändrat av JonathanW 2006-12-16 kl 11:00]
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
tunna vantar? | Turskidåkning | 3 |
Liknande trådar
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg