Tungt!

Jag är ingen van vandrare eller så, jag var iväg på bergslagsleden två gånger för några år sedan bara. Men jag har defenitivt intresset och nu ska jag ut på en tiodagars tur och vägde idag min ryggsäck. Med mat och allt vägde den 26 kilo!? plus det jag ska ha på kroppen.

Jag har kollat min packlista och tycker inte jag har med något som är onödigt. Har jag bara grejer som väger extra mycket eller vad har hänt egentligen ?

Jag har med mig en våtdräkt på ca 1,5 kilo vilket kan tyckas onödigt, men jag ska använda den vid mitt mål så det är något som måste med.

Maten väger in på 5 kilo

Vatten: 3,5 kg. Är det kanske där jag ska banta ner? 1,5 liter/dygn går till matlagning och sen lär jag väl dricka lite ibland också. Så det verkar dumt att ta bort där också.

I övrigt ser listan ut som nedan, har tyvärr inget annat än en vanlig personvåg så inget är invägt individuellt. Jag vet att tältet ligger på 1 kg och sovsäcken på ca 1,2 kg. Detta är altså en lista på allt, inkl. det jag har på mig.

Hjälp!

Ryggsäck
Småprylsväska
Korthållare
Nessesär
vattentät Mobilväska
Kartficka
Sovsäck
Tält
regnskydd
Trangiakök
Liggunderlag
Skor
Karta
Kompass
Termos
Kåsa
Packpåsar

goretexJacka
Byxor
Regnställ
3 par Kalsonger
långkalsonger
Varm tröja
2 T-shirts
kortbyxor
Bandana
2st Skjorta
Badbyxor
3 par Strumpor
Handskar
Underställströja
reflexband
Skärp

Telefon
Lurar
Ipod
Kamera
Laddare
Nödladdare
Penna
Skrivbok
Plastpåsar
Tändare
Tändstickor
Fällkniv
Nål och tråd
Snöre
Kniv
Sololja
Keps
Solglasögon
Våtdräkt + påse
mask
näsklämma
tidtagarur
T-sprit
Bestick
Ficklampa
Batterier
Bok

Pengar
bankkort
körkort
Dykintyg
Biljett

Handduk
Deo
Shampo
Tvål
Tandborste
Hudkräm
Försvarsalva
Solkräm
Tandkräm
Första hjälpen
Plåster
Nagelklippare
Pincett
Rakblad
Toapapper
disksvamp
diskmedel
Skavsårsplåster
Sårtvätt
Plåstertejp
Myggmedel
Vitaminer

Om du specar lite mer om vad det handlar om för vandring -- var och hur länge och varför -- så blir det lättare att hjälpa till.

Pojk du kvalar in på Solds basvikt, utan bössa och myssa!
Det verkar som om allt du har är toktungt! Men berätta vad du skall göra och varför du behöver så kanske vi kan hjälpa dig....
//J

Jag ska vandra från karlstad till lysekil. 22 mil. under tio dagar på landsväg. Väl där ska jag tävla i fridykning, därav våtdräkt, mask osv.

Jag panikbantade säcken nyss och fick bort 2 kilo på lite småsaker. men ändå känns det som att någon gömt bly någonstans.

Ganska många flaskor och tuber, är dessa i 10-dagars format, eller släpar du med dig för några månader? Kan du köra kombi tvål/schampo?
  • Hudkräm
  • Försvarsalva
  • Solkräm
  • Tandkräm
  • Deo
  • Shampo
  • Tvål
Är dessa i rimliga storlekar? Behöver du både sololja och solkräm?
  • Bok
  • T-sprit
  • Sololja
Har du lock till termosen som kan utgöra kåsa eller tvärtom?
  • Termos
  • Kåsa

Hej

jag vet inte riktigt vad du har för behov på en vandring och vad du anser som nödvändigt men när jag utgår ifrån mina egna behov och erfarenheter kommer jag fram till att du kan plocka bort följande saker:

termos
gore-tex jackan och byxor (eftersom du har ett regnställ är detta onödigt)
ta två par kalsonger
skjortorna
penna och skrivbok
tändstickor eller tändare
en av knivarna
nål och tråd
nagelknippare
pincett

jag hade bytt trangiat mot ett gaskök, när jag själv gjorde detta för ett år sen tjänade jag in ungefär 1.5 kg.

även saker som hudkräm och solkräm hade jag plockat bort men det är mycket personligt om man vill ha det eller inte.

hoppas du får en trevlig tur!

//Mikael

Ganska många flaskor och tuber, är dessa i 10-dagars format, eller släpar du med dig för några månader? Kan du köra kombi tvål/schampo?
  • Hudkräm
  • Försvarsalva
  • Solkräm
  • Tandkräm
  • Deo
  • Shampo
  • Tvål
Är dessa i rimliga storlekar? Behöver du både sololja och solkräm?
  • Bok
  • T-sprit
  • Sololja
Har du lock till termosen som kan utgöra kåsa eller tvärtom?
  • Termos
  • Kåsa

Oj, jag har bara solkräm, ingen olja. tryckfel bara. Alla tuber är tiodagarsanpassade. Men kan ta bort tvålen som du säger. locket till termosen är för litet för att nyttja som grötkåsa, därav en extra sådan.

Det du inte behöver för marschen, allt. Packar du i ett paket till dig själv poste restante!
Allt som inte har minst två användningsområden tar du bort ur packningen inklusive omgång 3 av strumpor och undisar, lägg i paketet! T-röd blir tung för 10 dagar, du kommer att kunna äta på fik och kiosker. Skaffa dig ett lätt toppmonterat gaskök. Ny patron kan du köpa på macken eller i sportaffaren på vägen.
Du behöver bara en tvättlapp i syntet, inte handduk den både väger och fyller!
//J

Hej

jag vet inte riktigt vad du har för behov på en vandring och vad du anser som nödvändigt men när jag utgår ifrån mina egna behov och erfarenheter kommer jag fram till att du kan plocka bort följande saker:

termos
gore-tex jackan och byxor (eftersom du har ett regnställ är detta onödigt)
ta två par kalsonger
skjortorna
penna och skrivbok
tändstickor eller tändare
en av knivarna
nål och tråd
nagelknippare
pincett

jag hade bytt trangiat mot ett gaskök, när jag själv gjorde detta för ett år sen tjänade jag in ungefär 1.5 kg.

även saker som hudkräm och solkräm hade jag plockat bort men det är mycket personligt om man vill ha det eller inte.

hoppas du får en trevlig tur!

//Mikael

Jag behåller nog goretexjackan samt regnbyxor och slänger bort regnjackan. fickkniven åker, samt tändstickorna.. kalsonger är bantade till två par, en skjorta är borta. Pincetten lämnar jag också hemma. Termosen ska jag ta en funderare över men resten känner jag att jag vill behålla. Vädret lutar dock åt att solkrämen kan lämnas hemma också.

Tack för bra tips!

Jag är ingen van vandrare eller så, jag var iväg på bergslagsleden två gånger för några år sedan bara. Men jag har defenitivt intresset och nu ska jag ut på en tiodagars tur och vägde idag min ryggsäck. Med mat och allt vägde den 26 kilo!? plus det jag ska ha på kroppen.

(klipp)

Vatten: 3,5 kg.

Fyll på längs vägen istället, bär max ngn liter om så krävs. Behöver du thermos? Själv skulle jag tveka om jag dessutom bar en dykutrustning.

Lite allmänna förslag: en kraftig plastpåse för ev elektronik och en nätpåse som necessär :), inga särskilda väskor för småprylar...ta med ett ombyte och tvätta vid behov. Inget i din utrustning verkar i sig vara tungt, men du har många prylar med dig...kanske läge att rensa bort allt som inte är nödvändigt för vandringen och dykningen... och sedan lägga till en men endast en braattha sak typ Ipod...eller bok...men båda..?

Men börja med vattnet, din rygga är redan 3,5 kg lättare ;)...

//J

Det du inte behöver för marschen, allt. Packar du i ett paket till dig själv poste restante!
Allt som inte har minst två användningsområden tar du bort ur packningen inklusive omgång 3 av strumpor och undisar, lägg i paketet! T-röd blir tung för 10 dagar, du kommer att kunna äta på fik och kiosker. Skaffa dig ett lätt toppmonterat gaskök. Ny patron kan du köpa på macken eller i sportaffaren på vägen.
Du behöver bara en tvättlapp i syntet, inte handduk den både väger och fyller!
//J

Det är en liten fixide jag fått att jag ska bära med mig dykgrejorna. men jag lämnar tredje paret strumpor och kallingar hemma. Nytt kök har jag tyvärr inte råd med, men det ska funderas på i framtiden. Handduken är en lätt resehandduk som inte tar mycket plats alls men tack för tipset :)

Fyll på längs vägen istället, bär max ngn liter om så krävs. Behöver du thermos? Själv skulle jag tveka om jag dessutom bar en dykutrustning.

Lite allmänna förslag: en kraftig plastpåse för ev elektronik och en nätpåse som necessär :), inga särskilda väskor för småprylar...ta med ett ombyte och tvätta vid behov. Inget i din utrustning verkar i sig vara tungt, men du har många prylar med dig...kanske läge att rensa bort allt som inte är nödvändigt för vandringen och dykningen... och sedan lägga till en men endast en braattha sak typ Ipod...eller bok...men båda..?

Men börja med vattnet, din rygga är redan 3,5 kg lättare ;)...

//J

Vatten känner jag också är tungt, men samtidigt är det nåt jag inte gillar tanken på att råka bli utan, men jag tömmer en av flaskorna och tar med den tom utifall att ;)

mm, nätpåse är en fin ide, den ska jag absolut tänka på.

Ipod eller bok, hmmm. vill verkligen ha med båda två men jag ska ta mig en funderare där cokså, i sånt fall lämnas boken eftersom den är tyngre :p

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
svenFr 12 kg för tungt för polis Lättpackning 38

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg