Hej!
Läs mer på Klätterförbundets hemsida.
http://www.klatterforbundet.com/access.php?ID=2
Tyvärr en del begränsingar. Som att man inte får...
A/ ordna kurser.
B/ tälta mer än två nätter i följd.
C/ montera permanenta firningsankare på träd.
Tolkning A
Inte tillåtet att ordna kommersiella kurser (att någon tar betalt). Men om jag vill lära en kompis att klättra går det bra.
Tolkning B
Rivning av tältplats och uppsättning av tält ånyo inom reservatet men på annan plats är tillåten.
Man kan också tält direkt utanför reservatet. Citat ifrån Klätterförbundet hemsida: "Tältning får också ske på den öppna marken som ligger strax utanför reservatet, nära eldstaden." Spännande då att se var gränsen går.
Tolkning C
Jag får ha ett rep att fira på sittandes på samma träd en hel dag, men inte att slingor lämnas kvar efter avresa.
Säkerligen kan reglerna tolkas olika. Vem har tolkningsföreträde?
Jag hoppas att det inte blir att någon kommer att idka polisverksamhet och springa runt och skälla på folk eller riva deras firningsankare.
Väl mött på berget!
/Örjan
Läs mer på Klätterförbundets hemsida.
http://www.klatterforbundet.com/access.php?ID=2
Tyvärr en del begränsingar. Som att man inte får...
A/ ordna kurser.
B/ tälta mer än två nätter i följd.
C/ montera permanenta firningsankare på träd.
Tolkning A
Inte tillåtet att ordna kommersiella kurser (att någon tar betalt). Men om jag vill lära en kompis att klättra går det bra.
Tolkning B
Rivning av tältplats och uppsättning av tält ånyo inom reservatet men på annan plats är tillåten.
Man kan också tält direkt utanför reservatet. Citat ifrån Klätterförbundet hemsida: "Tältning får också ske på den öppna marken som ligger strax utanför reservatet, nära eldstaden." Spännande då att se var gränsen går.
Tolkning C
Jag får ha ett rep att fira på sittandes på samma träd en hel dag, men inte att slingor lämnas kvar efter avresa.
Säkerligen kan reglerna tolkas olika. Vem har tolkningsföreträde?
Jag hoppas att det inte blir att någon kommer att idka polisverksamhet och springa runt och skälla på folk eller riva deras firningsankare.
Väl mött på berget!
/Örjan