Är man anarkistisk så kanske man inte menar att metoden att strunta i regler, rationellt och på sikt innebär en stegvis förändring mot det bättre...
Egentligen kanske inte ens en förändring mot det bättre över huvudtaget.
Hursomhelst tror jag att Seons förslag eller inställning ovan är rätt. Reglerna kan tyckas vara en aning snålt formulerade för reservatet, även om man förstås måste försöka sätta sig in i vad som kan ligga i farans riktning med mer generösa regler.
I den mån man kan tänka sig att reglerna idag hindrar klättring (dvs nyturer) som inte skulle skada det reservatet avser att skydda så tror jag att reglerna kan komma att omformuleras, då det flera gånger påpekats att reservatet och dess regler är "levande". Men det handlar förstås om fine-tuning, och kanske kommer det att ske en aning långsamt i den nyturshungriges ögon. Tunaberg är väl å andra sidan inte rätt berg för den som vill samla FA.
På samma sätt som reglerna kan komma att ändras i liberalare rilning, kan förstås reglerna även justeras åt andra hållet, och ett skäl till det kan ju vara om övertramp i form av t ex nya bultade leder dyker upp. Nu är det redan förbjudet, men någon kan ju då tycka att reglerna ska ändras så att marginalen mellan vad som är tillåtet och vad som är "skadligt"* blir större.
Reservatet på Simonsberget är ju ändå ett reservat som totalt sett är både gynnsamt för klättrare, och i god linje med de grundregler som faktiskt finns för reservatsbildningar över huvudtaget, så på så sätt tycker jag att alla (klättrare) ska vara mycket rädda om det.
Nåt som hör hemma i den här tråden är förstås att tacka för årets klätterträff, och om den nu inte i första hand är Länsstyrelsens förtjänst så vill jag istället rikta ett tack till den arrangerande klubben! Toastmastern är alltid oerhört aktiv - för att inte säga musikalisk - och bidrar till den om inte anarkistiska så i alla fall uppsluppna stämningen under middagen, Och om maten kan sägas att den hade en kvalitativ nivå som låg långt över den kvantitativa och det är ju det som räknas.
Jag ser redan fram emot nästa träff!
*diskussionen om huruvida just bultar är skadliga är en annan diskussion och den finner vi redan i andra trådar