Tuffa/krävande/spektakulära dagsturer i Nordnorge

Hej allihopa!

I augusti ska jag på en tur med bil från Kiruna till Nordkapp. Jag ska åka mot Narvik och sedan ta kustvägen norrut. På vägen tänker jag mig ett flertal stopp för att uppleva naturen. Främst tänker jag gå dagsturer. Lockas av turer som är lite tuffare och/eller med spektakulära utsikter. Efterfrågar därmed tips på sådana längs vägen!

Vänliga hälsningar

Tänker spontant på Senja och Lyngen där det finns en hel del t ex Segla på Senja som ger rätt spektakulär utsikt.

Tänker spontant på Senja och Lyngen där det finns en hel del t ex Segla på Senja som ger rätt spektakulär utsikt.

Tack, riktigt fina tips!

Har inga konkreta tips. ut.no har en hel del turer. Strava global heat map kan också enkelt ge en översikt där folk går på tur i området.

Finns många turer runt Tromsø tex.

Tror egentligen du bara kan parkera där du ser ett spännande fjäll och gå opp till toppen. Finns enormt mycket.

Pratade med en kollega om Hamperokken utanför Tromsø idag och det verkar vara en fin tur om man har erfarenhet med klyving och exponerad terräng.

Problemet här är inte att hitta fina turer utan att hitta de finaste turerna för en själv då det finns så många att välja mellan (om vädret är bra). Ofta svårt att veta hur svåra och farliga turer är tycker jag också (om man alltså vill gå turer med småklättring och exponerad terräng).

Men de flesta blir nog nöjda om de väljer någon av möjligheterna då de flesta turerna är bra och fina.

Ska du åka ut upp på Gratangsfjellet vid Bjerkvik eller kör du helt till ut till kusten? Det är fina vyer om du håller dig ute vid vattnet. Det går bilfärja Botnhamn - Brensholmen, om du tar den kan du ta valfri rutt över Senja och sen få med dig mycket av Kvalöya utanför Tromsö. Skamtind ytterst på Kvalöya är superfin, lagomt luftig. Hamperokken är en ganska lång tur med väldigt fint avslut. En del lös sten dock.
I Lyngen finns det alltför mycket fint att välja mellan men jag har knappt varit där själv.

Den hade jag inte hört talas om, den verkar spännande.
Annars kom fick den mig att tänka på sherpatrappan på Vasskartind. Jag tror inte den är färdig än, men innan den var där var det ett av de svåraste/läskigaste fjällen att bestiga utan rep. Den är dock en färja extra bort om man ska från Narvik och nordover.

Har inga konkreta tips. ut.no har en hel del turer. Strava global heat map kan också enkelt ge en översikt där folk går på tur i området.

Finns många turer runt Tromsø tex.

Tror egentligen du bara kan parkera där du ser ett spännande fjäll och gå opp till toppen. Finns enormt mycket.
Ja, kanske så man får göra. Men alltid kul att ha några "höjdpunkter" att se fram emot.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslutad201208 Tips på 4-5 dagars krävande vandring Trekking 4

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg