tuff vandring?

Myrvandring

Tjao!
Om du bestämmer dig för myrvandring så kan jag rekomendera Koppången fyra mil norr om orsa. Det är ett stort och vackert myrkomplex som bör ses! Inte lika långt som till jämtland heller...
/Sara

Var ute och surfade puder med RMK 700 i Sälen i vintras. Drog några repor fram och tillbaka över fjället innan jag körde fast som berget när jag skulle upp för en brant. Fick gå hem i skoterdräkten i lössnön. Var inte så roligt. Ruskigt tungt!!! Sjblöt i svett när jag kom ner till hotellet och fick mig en välförtjänt öl och jäger.

Så vill du ha en tuff vandring: kör ut, kör fast, pulsa hem :)

Re: Håll dig på myrarna!

Röksvamp; sa:
Jo vars, vill du anstränga dig lite rekomenderas en "myrexpedition" på 5 dagar.
Myrarna suger garanterat musten ur kroppen om man har 25 kg på ryggen och traska 2 mil om dan.
Nu vet jag inte hur myrkomplexen ser ut i Jämtland, fast det skall nog inte vara några problem att göra en fruktansvärd jobbig rutt genom ett antal myrar, eller?
Jag har grunat på en "myrexpedition" om 1 - 2 veckor, men ack, det får bli när kondisen är bättre...
Varför inte börja planera redan idag?

Någon som har erfarenheter av dylika eskapder?

MVH Hasse
[Ändrat av Röksvamp 2004-04-27 kl 19:48]

Nä knappast, det verkar helt vansinne. :)

Men när jag vandrade i vålådalen så gick leden UPPFÖR en myr (lerfält) på en kort sträcka. Det var en sån där man sögs ned i med lera till knäna. Med 28 kg på ryggen så var det det värsta jag varit med om någonsin trots att det bara rörde sig om några hundra meter. Fy fan. Inte bara att man fastnade för varje steg, det var också uppförsbacke.

kila över gränsen

letar du efter en fysisk utmaning så tycker jag att norge har lite mer sug i backarna och lite maffigare fjäll.. Ta en sväng runt nordseter/sjusjoen, lite av ett sommarparadis i lillehammertrakten för norrmännen, eller kika på jotunheimen för maffigade fjäll!
go tur!

Re: Myrvandring

ssundin; sa:
Tjao!
Om du bestämmer dig för myrvandring så kan jag rekomendera Koppången fyra mil norr om orsa. Det är ett stort och vackert myrkomplex som bör ses! Inte lika långt som till jämtland heller...
/Sara

Hej Sara!

Jo, jag har "spanat" på Koppången med omnejd. De bilder jag sett har givit mersmak.
Jag har läst länsstyrelsens bok om sevärda naturområden i Dalarna. Den boken är ett måste om man är intresserad av Dalarnas natur. Synd dock, man hinner nog aldrig med allt…
I trakten vid Koppången finns ju också Korpimäki med granurskog.

Nu kan jag inte sova, alla dessa myrar…

MVH Hasse

Varför vill man göra saker jobbiga... verkar i mina öron väldigt konstigt. Se till att få en vacker tur i stället.
Tycker att de flesta toppturer är tillräckligt slitsamma, oavsett om det är i Jämtland eller Lappland.

Vill man sen göra dem ännu värre kan man ju alltid se till att utföra dem i lössnö,eller än värre bakfull ;-)

Helgedahl; sa:
Var ute och surfade puder med RMK 700 i Sälen i vintras. Drog några repor fram och tillbaka över fjället innan jag körde fast som berget när jag skulle upp för en brant. Fick gå hem i skoterdräkten i lössnön. Var inte så roligt. Ruskigt tungt!!! Sjblöt i svett när jag kom ner till hotellet och fick mig en välförtjänt öl och jäger.

Så vill du ha en tuff vandring: kör ut, kör fast, pulsa hem :)
Vill man ha det ännu tuffare går man först hem till hotellet, tar en öl och jäger, hämtar rep och sele. Sedan går man tillbaka och drar hem skotern. :)

Fysiska utmaningar är för lätt!

rikard_wiberg@hotmail.com; sa:
som hyfsat ung är man mer driven av utmaningar än nöjet att kila över fjäll och in i vackra skogar. behöver därmed er hjälp att finna en utmanande strapats!!!

Jag tänkte bara flika in att en vandrares utmaningar inte bara behöver vara fysiska. Det är ju så lätt att skaffa sig en fysisk utmaning att det nästan inte är en utmaning. Bara att lasta på och knata tills man blir trött.

Förslag på ytterligare utmaningar:
Ultralätt packning.
Skitgod mat.
Ingen medhavd mat alls.
Kluriga vad som förkortar sträckan.
Ta med en tonåring.
Skit i stigar.
Kör utan karta och kompass.
Gå i kostym och bär allt i en konsumkasse.
Etc...

Alltså: vidga vyerna. Det är inte pannbenets tjocklek som spelar roll utan vad som finns inuti.
Hitta utmaningar för dina färdigheter!

Att lasta på och gå uppför är bara tungt. Ingen speciellt "tuff vandring" tycker jag:) Tuffare, hårdare med skogsvandringar efter karta och kompass i obanad terräng. Utgå t.ex från Noppikoski i Orsa Finnmark, spik väst längs Härjedalsgränsen 3 mil, innan rakt norr till Lillhärdal,3 mil. Eller vandra Tiomilaskogen, längs gränsen Dalarna/Värmland. Finns många bra skogsområden för den som är villig att slita lite för att komma ut där få andra människor rör sig. Inte lika lång resa som till fjällen för en sörlänning heller.

Sedan finns ju dalgångarna, exempelvis Jougdadalen i norra Jämtland. Härlig viltrik dalgång, men mycket sunk som suger att traska i. Väster om Rogen, Härjedalen, är det sten som gäller om du knallar efter kompass mellan Våndsjöarna. Det går sakta, riktigt sakta om det är blött, men hårt är det med stor rygga.

Om du ignorerar leder och stigar, kan även Tivedenskogarna ge en utmaning. Sen har du ju hela norra Bergsslagens skogar. Sak samma där om leder ignoreras.

Raskesven

Raskesven; sa:
Väster om Rogen, Härjedalen, är det sten som gäller om du knallar efter kompass mellan Våndsjöarna. Det går sakta, riktigt sakta om det är blött, men hårt är det med stor rygga.
Extra trevligt när det är blött! Eller rättare sagt livsfarligt! :)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
GenomsnittligSarekLängtare Vandring på Bårddejiegna/Pårtejekna? Fjällvandring 15
EdvinL1 Vandring till Labyrintgrottan Fjällvandring 0
seasteel Förslag på tältplats/vandring i Finnmark? Fjällvandring 0
nellyastrom Riksgränsen-Abisko? Hjälp Fjällvandring 21
Anders.. Vandring och fiske norr om Rogen Fjällvandring 4
sanoj89 Vandring i Norge så nära Göteborg som möjligt? Fjällvandring 3
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Totteman Vandring 2024 Fjällvandring 33
camoscio Vandring för seniorer Fjällvandring 4
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
hsp Sen vandring början av October Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Cuba Cola Vettigaste miniradion för vandring mm? Fjällvandring 3
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Lasse Be Vandring i Sösjäfjällen Fjällvandring 6
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Ljung_dalen Vandring från Storlien mot Norge Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
flindvl Vandring i andra halvan av september - hur snabbt blir det mörkt :) ? Fjällvandring 28
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
Vanni8 Vandring i Norge nära Göteborg Fjällvandring 2
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
Mellon Vandring Tarfala-Nikkaloukta Fjällvandring 3
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
RasmusBL Unik vandring. Fjällvandring 21
croby Grönfjäll vandring Fjällvandring 0
sanoj89 Egen vandring i grövelsjön? Fjällvandring 14
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
flygare69 Kortare vandring i Dalafjällen Fjällvandring 6
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mr.H Karesuado-Treriksröset i Sverige -vandring (cykling) Fjällvandring 9
Mattipii Vandring med hund Fjällvandring 0
Jojosurf Tips vandring under vecka 44 år 2021 (okt/nov)? Fjällvandring 2
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Totteman Planera vandring och kartor Fjällvandring 34

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg