tuff vandring?

som hyfsat ung är man mer driven av utmaningar än nöjet att kila över fjäll och in i vackra skogar. behöver därmed er hjälp att finna en utmanande strapats!!! den bör vara cirka 3-5 dagar lång och inte allt för långt bort. Jämtland känns bättre än Övre Lappland med sina 19h resväg med tåg.

har ni något ultimat i tankarna?

Om fjäll och vackra skogar är oväsentligt skall du inte kasta bort pengar på att åka dit. Nä, ta på dig ryggsäcken och se hur många gånger du kan vandra mellan Upplandsväsby och Södertälje tur och retur på 5 dagar.

Broder Bob; sa:
Om fjäll och vackra skogar är oväsentligt skall du inte kasta bort pengar på att åka dit. Nä, ta på dig ryggsäcken och se hur många gånger du kan vandra mellan Upplandsväsby och Södertälje tur och retur på 5 dagar.

Du snodde min chans till att vara lite skämtsamt spydig. :)

Jag tror väl i och för sig killen har andra prioteringar än vanligt men ändå vill ta sig en tur i fjällen.

Varför inte köra jämtlandstriangeln? Börja i Ramundbergen, bestig Helags, bestig Sylarna. Avsluta i Storulvån eller Vålådalen. Kanske till och med gå till Höglekardalen. Om du inte kör en stugtur så lär du vara mör i benen efter detta.

Hmmm...
Jag mötte två typer i storulvån, som hade sträckgått jämtlandstriangeln. Minns inte hur lång tid de sa att det tagit. Bara att jag blev imponerad.

Dom skulle visst "bara reka lite åt resten av gruppen som kommer i morgon".

crazy; sa:
Varför inte köra jämtlandstriangeln? Börja i Ramundbergen, bestig Helags, bestig Sylarna. Avsluta i Storulvån eller Vålådalen. Kanske till och med gå till Höglekardalen.

Lite nyfiken: är det någon här som har gjort det (gått från de övriga Jämtlandsfjällen till Oviksfjällen och Höglekardalen eller Arådalen)? Är vägen dit ett sådant sumpigt mygghelvete som den ser ut som på kartan?

Broder Bob; sa:

....ja man kan ju tolka saker lite olika. eller så utgår vissa ifrån att alltid vara spydiga utan glimten i ögat :( bara för att man gillar att plåga sig lite extra menas det inte att man inte uppskattar vacker omgivning. tack ni andra för lite inspiration...men mer tips är välkommet!!!

Videsnår

Jag tycker att det jobbigaste man råkar ut för på vandringarna är videsnåren, så det kanske går att hitta något ställe med extra mycket vide. Brukar vara markerat på fjällkartan.

alla toppar?

Jämtlandsfjällen är ju lite "snällare" än fjällen i norra Sverige.

Men en variant för att skapa utmaning är kanske att bestiga alla toppar i området. STF har ett toppmärkeskort man kan få på fjällstationerna. Och om man håller sig i området Storulvån–Helags-Vålådalen kan man nog skrapa ihop en 8-9 stycken som är med där. Dessutom går det nog att hitta några fler berg som kan vara värda en bestigning. Hur är det med Bunnerstötarna, till exempel. Då hamnar man ju dessutom vid sidan av leden vilket väl gör att det blir något besvärligare att ta sig fram än längs autostradan Blåhammare-Sylarna-Storulvån.

Om du vill ha det jobbigt..

Om man vill göra en jobbig tur i Jämtlandsfjäll så skulle jag rekomender Sjösjöfjällen och att knata på de blöta och hyfsat sluttande myrarna där på förmiddagarna och sedan köra toppturer på eftermiddagarna.

rikard_wiberg@hotmail.com; sa:
....ja man kan ju tolka saker lite olika. eller så utgår vissa ifrån att alltid vara spydiga utan glimten i ögat :(

Nä nu får jag be om ursäkt, inte har jag någon anledning att vara spydig, det bara blev så. (Lite kul är det också att reta stockholmare.)

Välkommen till norrland, precis som andra sagt är området runt Sylarna bra. Vem vet, du kanske kommer att varva ner lite när du ser hur vackert det är :) (Se där, jag lyckades få till en smiley!)
[Ändrat av Broder Bob 2004-04-27 kl 19:31]

Håll dig på myrarna!

rikard_wiberg@hotmail.com; sa:
som hyfsat ung är man mer driven av utmaningar än nöjet att kila över fjäll och in i vackra skogar. behöver därmed er hjälp att finna en utmanande strapats!!! den bör vara cirka 3-5 dagar lång och inte allt för långt bort. Jämtland känns bättre än Övre Lappland med sina 19h resväg med tåg.

har ni något ultimat i tankarna?

Jo vars, vill du anstränga dig lite rekomenderas en "myrexpedition" på 5 dagar.
Myrarna suger garanterat musten ur kroppen om man har 25 kg på ryggen och traska 2 mil om dan.
Nu vet jag inte hur myrkomplexen ser ut i Jämtland, fast det skall nog inte vara några problem att göra en fruktansvärd jobbig rutt genom ett antal myrar, eller?
Jag har grunat på en "myrexpedition" om 1 - 2 veckor, men ack, det får bli när kondisen är bättre...
Varför inte börja planera redan idag?

Någon som har erfarenheter av dylika eskapder?

MVH Hasse
[Ändrat av Röksvamp 2004-04-27 kl 19:48]

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
GenomsnittligSarekLängtare Vandring på Bårddejiegna/Pårtejekna? Fjällvandring 15
EdvinL1 Vandring till Labyrintgrottan Fjällvandring 0
seasteel Förslag på tältplats/vandring i Finnmark? Fjällvandring 0
nellyastrom Riksgränsen-Abisko? Hjälp Fjällvandring 21
Anders.. Vandring och fiske norr om Rogen Fjällvandring 4
sanoj89 Vandring i Norge så nära Göteborg som möjligt? Fjällvandring 3
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Totteman Vandring 2024 Fjällvandring 33
camoscio Vandring för seniorer Fjällvandring 4
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
hsp Sen vandring början av October Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Cuba Cola Vettigaste miniradion för vandring mm? Fjällvandring 3
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Lasse Be Vandring i Sösjäfjällen Fjällvandring 6
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Ljung_dalen Vandring från Storlien mot Norge Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
flindvl Vandring i andra halvan av september - hur snabbt blir det mörkt :) ? Fjällvandring 28
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
Vanni8 Vandring i Norge nära Göteborg Fjällvandring 2
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
Mellon Vandring Tarfala-Nikkaloukta Fjällvandring 3
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
RasmusBL Unik vandring. Fjällvandring 21
croby Grönfjäll vandring Fjällvandring 0
sanoj89 Egen vandring i grövelsjön? Fjällvandring 14
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
flygare69 Kortare vandring i Dalafjällen Fjällvandring 6
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mr.H Karesuado-Treriksröset i Sverige -vandring (cykling) Fjällvandring 9
Mattipii Vandring med hund Fjällvandring 0
Jojosurf Tips vandring under vecka 44 år 2021 (okt/nov)? Fjällvandring 2
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Totteman Planera vandring och kartor Fjällvandring 34

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg