Tsunamikanoter ??

hej
önskar information från någon som paddlar dessa kanoter är det bra säten och hur är stabiliteten .reklamen är en sak och verkligheten en anna häls inge
 
Tsunami

igs; sa:
hej
önskar information från någon som paddlar dessa kanoter är det bra säten och hur är stabiliteten .reklamen är en sak och verkligheten en anna häls inge

Hej!
Min sambo och jag har var sin och vi är nöjda. Jag har en tsunami 145 och hon en 140. Mycket bekväma säten. Lätt inställning av fotstöd. Jag upplever kajakerna som mycket stabila. Ska sägas att detta är våra första kajaker så vi är inga experter på området.

Hälsningar/Tomas
 
"bra" säten...

Om du har tur kan det vara bra för dig (ben, bak och rygg) om du har en jäkla otur så är det dåligt för dig... Prova?
 
Antagligen menas i detta sammanhang Tsunami från den amerikanska tillverkaren Wilderness (säljs bland annat av Vätternkajak). Jag har en 140 som vi köpte förra sommaren.

Sätet upplever jag som mycket bra. Går att ställa höjden på ryggen och vinkeln på sitsen, tom när man sitter i kajaken. Även fotstöden går att justera under gång.

Kajaken är rätt stabil och kanske en aning trögpaddlad. Vi har inte gjort några flerdagarsturer men kortare turer även med ett barn (5 år) i bakluckan. Det har fungerat fint även i vågor utanför Gotland...

En negativ sak har jag upptäckt på vårt exemplar: efter vinterförvaringen hade plasten över hela kajaken små gropar. Först trodde jag att det var prickar av Falu rödfärg från logen där den förvarats men efter att ha tvättat den har jag konstaterat att det är i materialet. Vet någon vad det kan vara? Jag överväger att kontakta försäljningsstället.

/Peter
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg