Trysil eller Sarek?

Jag undrar om det finns någon som har bra erfarenhet eller tips på fjällvandring i Trysil, tänkte paddla ett par dagar i Trysil och sen så hade det suttit fint med lite vandring där också om det finns möjlighet.

Ett annat alternativ till semestern i sommar är att vandra i Sarek, men har dock endast 7 dagar (inkl resdagar) (från GbG) är det möjligt att vandra i Sarek då?

Lite trångt

Hej!

7 dagar inklusive resdagar från Göteborg. Förmodar att du vill åka tåg, mtp din miljöprofil.

Det blir inte mycket kvar till Sarek då. Mer än att nosa i ytterkanterna.

Min rekommendation är att vänta tills du har möjlighet att stanna på plats i 7 dagar (minst!) för att få ut något bra av din vandring.

Mvh Bert

Femundsmarka nasjonalpark några mil norr om Trysil(gränsar till Sverige) är nog ett trevligare område än Trysilfjell, dvs ett en fristående fjäll (dvs ingen fjällkedja) med massor av stugor.

Jag ska antagligen till Sarek senare i sommar och jag har 10 dagar på mig att genomföra min resa, inklusive resdagar från Bohuslän. Men det är gränsfall om det går att genomföra en bra fjällvandring på 10 dagar, så 7 dagar kan bli väldigt svårt.
Om du ska åka tåg och sen gå in i nationalparken från t.ex. Kvikkjokk, så får du räkna med totalt 6st dagar bara för att ta dig dit och hem.

Har inte varit i Trysil, men jag kan också rekommendera Femundsmarka i Norge. Förra sommaren åkte jag turbåten upp på Femunden och sen vandrade tillbaka till bilen. Absolut en av mina finaste fjällvandringar. :)

//Gustav
[Ändrat av Keras2006 2006-05-30 kl 23:12]

trysil

jag har bott 2 år i trysil och det ær inte något speciellt och vandra dær. men som de andra sæger så ær femund bættre med mer høgfjells natur. personligen så hade jag nog valgt sarek. har aldrig varit dær men sett många bilder och det ser helt fantastiskt ut. dær kan man kombinera fjellvandring med toppturer.

robert

Inget är omöjligt.

miljövän; sa:
Ett annat alternativ till semestern i sommar är att vandra i Sarek, men har dock endast 7 dagar (inkl resdagar) (från GbG) är det möjligt att vandra i Sarek då?

Visst går det att göra en Sarekvandring på en vecka, men den kommer mer vara av karaktären tok-vandring än lugn avkoppling. Jag och en kompis gjorde en 7-dagars tur (inklusive resa från Trollhättan med bil) i Oktober för två år sen. Då hann vi med att gå turen Kvikkjokk - Tjoultavagge - Njåtosvagge - Sarvesvagge - Rapadalens sydsida - Kvikkjokk. Men då körde vi förvisso halva natten och gick lite drygt 3 mil i medel per dag.

Ett annat alternativ är att ta flyget till Gällivare och sen bussen till exempelvis Ritsem. På det sättet kan man få nära på 6 hela vandringsdagar om man tajmar flyget. Och på 6 dagar hinner man lätt att gå från Ritsem till Sourvadammen, och kanske även till Saltoloukta om man gillar att gå lite längre.

/ Stefan

Re: Inget är omöjligt.

undvall; sa:
Visst går det att göra en Sarekvandring på en vecka, men den kommer mer vara av karaktären tok-vandring än lugn avkoppling. Jag och en kompis gjorde en 7-dagars tur (inklusive resa från Trollhättan med bil) i Oktober för två år sen. Då hann vi med att gå turen Kvikkjokk - Tjoultavagge - Njåtosvagge - Sarvesvagge - Rapadalens sydsida - Kvikkjokk. Men då körde vi förvisso halva natten och gick lite drygt 3 mil i medel per dag.

Ett annat alternativ är att ta flyget till Gällivare och sen bussen till exempelvis Ritsem. På det sättet kan man få nära på 6 hela vandringsdagar om man tajmar flyget. Och på 6 dagar hinner man lätt att gå från Ritsem till Sourvadammen, och kanske även till Saltoloukta om man gillar att gå lite längre.

/ Stefan

Men Stefan...

Nu är det en "blå - rätt normal frilufsare", som ställt frågan. Ingen extremsportare. Som du!

Mvh Bert

Extrem och extrem.

När jag satte nivån Svart såg jag väl inte det direkt som ett betyg på min egen form, för någon extrem-sportare är jag definitivt inte. Då ligger nog beskrivningen medelålders kontorsråtta närmare verkligheten. Däremot har jag vandrat och skidat lite här och där i drygt 20 år nu så en del erfarenhet har man väl skaffat sig.

Det jag ville säga med mitt inlägg är för att en 7-dagars tur till Sarek ska vara något att satsa på ska man inte vara ute efter att ta det lugnt. Man behöver däremot inte vara emtremt vältränad, en hyfsad kondis och ett glatt humör räcker långt.

/ Stefan

Re: Extrem och extrem.

undvall; sa:
Det jag ville säga med mitt inlägg är för att en 7-dagars tur till Sarek ska vara något att satsa på ska man inte vara ute efter att ta det lugnt. Man behöver däremot inte vara emtremt vältränad, en hyfsad kondis och ett glatt humör räcker långt.

/ Stefan

Det håller jag med dig om.

Men om jag skulle "snitta" dryga 3 mil om dagen, skulle inte jag ha kvar något glatt humör.

:)

nils73; sa:
Femundsmarka nasjonalpark några mil norr om Trysil(gränsar till Sverige) är nog ett trevligare område än Trysilfjell, dvs ett en fristående fjäll (dvs ingen fjällkedja) med massor av stugor.

Eller så åker man bara 2 mil rakt österut från Trysil och vandrar på Fulufjället.

Jag kan faktiskt också rekommendera Fulufjället. Var där för några år sedan och ska kanske dit i sommar igen, dels för att prova lite utrustning innan jag ska till Sarek. Alltid kul att fjällvandra! :cool:

//Gustav

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Paljen Fina platser kring Trysil Fjällvandring 1
Saelen Tips på vandringar i Trysil Fjällvandring 0
Raftö Klättermusen Ymer 2.0, bra eller? Fjällvandring 20
Totteman Att fjällvandra själv - risker eller inte? Fjällvandring 180
veni Guoblavágge eller Guoblacorru? Fjällvandring 3
GustavOh Nödsändare, bra eller dåligt? Fjällvandring 497
jaguaren Söker input Sarekvandring 13-20/9. Suorva-Álgajávrre-Kvikkjokk eller Kvikkjokk-Njoatsevagge-Sarvesvagge-Lullihavágge-Kvikkjokk Fjällvandring 16
Axe Tältplatser efter Drottningleden (eller någonstans melan gondolen och viterskalsstugan) (Hemavan) Fjällvandring 6
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
nicko_ Gå Svartsjön/Gaskkajavri-Tarfala eller omvänt -- är det möjligt i början av september? Fjällvandring 11
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
SofiaPS 5-7 dagar ensligt eller oledat med hund Fjällvandring 9
GrodanW Footprint: ta av eller inte? Fjällvandring 23
haiwa åka eller inte åka... Fjällvandring 12
medicinmannen MSR eller Marmot tält Fjällvandring 10
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
Picea Höga vägen Rapadalen eller längre in? Fjällvandring 11
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
Glimmerstigen Vada Siellajohka eller annat trevligt turförslag Fjällvandring 1
cbs "Nästanfjäll" eller isolerade fjällmiljöer utanför de egentliga fjällen? Fjällvandring 18
pajaflow Storulvån - Ljungdalen eller Storulvån - Ramundberget? Fjällvandring 12
berekson Hösthelg Skäckerfjällen (eller andra tips?) Fjällvandring 0
jonas2000 Sovsäck, reselakan eller påslakan i stugor Fjällvandring 9
Linnea74 Starta i Vaisaloukta eller Akka? Fjällvandring 12
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
jonas72 Dagsturer Anaris eller Lunndörrstugan Fjällvandring 0
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
Robtrek Till Lapporten från Abisko Östra eller från Turiststation? Fjällvandring 1
Denisee1 Någon som åker från östersund till storulvån eller valådalen idag 15/6? Fjällvandring 1
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
danneman10 Utmaning eller dumdristigt ? Fjällvandring 39
Chrille74 Har ni med er både tändare och tändstickor eller... Fjällvandring 24
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
moa_k40 Osprey Ariel eller Aura 65 AG med tung vikt? Fjällvandring 2
Snöslask Lättviktstält 2p för skandinavien (amerikanst eller nordiskt?) Fjällvandring 21
Wotan88 Mat i eller utanför tältet? Fjällvandring 49
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36
tobstu Södra Kungsleden via Drevdagen eller Röskåsen ? Fjällvandring 0
Chrille74 Lättviktstält eller andra märken. Fjällvandring 40
apfaktor Bågarna utanför ytterduken Bra eller dåligt??? Fjällvandring 11
mojson Tips! Kvikkjokk eller Abisko Fjällvandring 2
VandrarEmil Vandringsstavar eller käpp Fjällvandring 16
tinab66 Tips på "Stugvadnring" norr &/eller väster om Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 6
lapphund Kajka 65 L eller 75 L Fjällvandring 14

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg