Tryck över "ankeln"

Hej
Jag var just ute på min första långa tur (blev lite längre än tänkt pga att jag gick vilse) med mina kängor i snön och tyckte kängorna satt bra på alla sätt förutom att jag på vänstra foten får ont av att det trycket på ankeln ("knölen" som sitter på högra sidan av den högra foten en bit upp på hälen) på högra foten.
Jag undrar nu om kängan anpassar sig eller är det så att foten får vänja sig?

MvH Robin

Hej.

Det kan vara så att ditt ena ben är några milimeter kortare än det andra. I mitt fall är det så att mitt högra ben är ca 5 mm kortare än det vänstra pga att jag bröt benet när jag var liten. Jag har en hälkil som är 5 mm tjock i min högra känga och i alla mina skor för att kompensera att benet är kortare.

Om du har ett för kort ben och du kanske inte är medveten om det själv,så kanske du behöver en hälkil.Det är inget som syns för en lekman om det ena benet är kortare. Man går inte omkring och haltar synligt bara för det,utan kroppen vänjer sig delvis vid tillkortavahandet.Det var en Kiropraktor som upptäckte att ett av mina ben är kortare än det andra.

När jag går i mina kängor och inte har en hälkil,så känner jag att dom känns konstiga.
Jag tror att antingen så är ett av dina ben något kortare än det andra,eller så är det ett tillverknings fel på kängan.Blir det inte bättre vid fortsatt användning så ska du reklamera dom. Vilken sorts känga har du? Är det Gore-tex eller läder in mot foten?

Det är ett par Lundhags Fjell High, alltså läderkängor. Men kan det verkligen vara så? Man tycker ju att det borde kännas på ovansidan/fronten om det är så, inte på sidan av foten.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
anojak Tryck på paddeljackor Kläder 0
Mattias1981 Blåsor och tryck?? Kläder 25
gNuSoftWare Gore-text + Brodyr/tryck + Reflexer Kläder 3

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg