Trotsa vintern!

Vem är med på att göra nåt annorlunda nu på Söndag, trotsa vintern och samlas i Oxelösund för en vinterpaddling ut bland isflaken? Väderprognosen ser lovande ut med bara lite vind och halvklart väder, israpporten,,,,,,,,tja, det blir kanske en liten promenad på isen med kajaken i släptåg innan man hittar öppet vatten men det ger ju motion det med.

Det jag tänkte mig är lite mysig samvaro, kravlös paddling, fikakokande ute på nåt isflak eller på nån ö eller nånstans där det känns bra och naturligtvis klockorna hemma då sånt här tar den tid det tar.

Glatt humör, utrustning efter väderlek och vattentemperatur och gärna torrdräkt då jag inte tänker mig nåt tävlingstempo då det inte funkar för mig.

Är det nån som hänger på???

självklart!!!
du har telefonnumret. jag har dålig datorkoll.
ska åka å lämna bort min sista glasfiberkajak nu. men tillbax till kvällen igen.

det är öppet vatten i oxelösund. kollade nyss. mindre vind på söndag å från rätt håll, dvs norrifrån. så det ska inte vara några som helst problem med is. kanske lite att ta sej över närmast land bara.

bra ide! vi kör!!! då blir vi alla fall 2.

har gått att paddla här flera dagar men det har tyvärr inte blivit av.

ses på söndag : )

Det låter skoj, jag blev dock just förkyld och vet inte riktig hur jag mår på Söndag.
Avvakta alltså lite med svaret...

det blev en rätt okej tur : )

Bilagor

• P1060210.jpg
    P1060210.jpg
    27.8 KB · Visningar: 525
  • P1060249.jpg
    P1060249.jpg
    29.2 KB · Visningar: 776
  • P1060217.jpg
    P1060217.jpg
    33.7 KB · Visningar: 688
  • P1060219.jpg
    P1060219.jpg
    31.7 KB · Visningar: 510
  • P1060223.jpg
    P1060223.jpg
    17 KB · Visningar: 526
ser skönt ut det där. planerar något liknande för den 16 eller 23 feb men då gå från mälarhöjden till öppet vatten vid stadsgården/hammarby.

Kul att se en Hobie trotsa vintern!

Det är inte bara Fischers VKV-kajaker och jazzmatsas Prijon som tål minusgrader alltså...
Jag har lite svårt att tänka mig själv paddla runt i isen men det verkar som de flesta kajakerna klarar det, men alla paddlare är väl inte spantade för traden.

thomas

Hobien funkar i -22 också, bad och simning i torrdräkt likaså,lite "lätt" nedisning bara (över 3 cm) men en fikarast med kajaken uppochner löser det problemet också så länge vattnet är över nollan.

Vinterpaddling är ett underskattat nöje.;)

ja tänk om alla hade varsin yukon, då skulle världen vara bra mycket bättre : )

sea pearlen går fakstiskt väldigt bra som vinterkajak åxå. den går lättare genom isen än yukon.
yukon har ju lite fel vinkel på fören för att gå lätt genom is. sea pearl med sin långa sluttande spetsiga för glider upp väldigt fint på isen, så den får ofta vara isbrytare. funkar utmärkt. å den glider lätt på isen åxå.
men den är alldeles för rank för mej. man vill ju ha det stadigt å varm å gött ombord. inte trångt å vingligt å fuktigt.

men det är ganska kul att så totalt olika kajaker kan funka i stort sett lika bra på vintern.

så sno på ut å paddla nu. om 5 veckor är isen borta å sen börjar den tråkiga delen av paddlingsåret. varmt, svettigt, folk på sjön, motorbåtar, mygg å fästingar, fågelskydd, ja mest elendes elende faktiskt.

(Ironi) Det var ju kul att uppslutningen blev så fantastiskt stor men problemet var ju var alla som kom skulle göra av sina bilar så vi inte blockerade hela Oxelösund. (/Ironi)

Vinterpaddling är som sagt ett underskattat nöje och känslan när man, likt en säl, glider upp på ett isflak och bara kliver av kajaken är ganska oslagbar. :)

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg