Tror Du nån vill hyra i tex. Misterhult???

Funderar på att dra igång en liten hobbyverksamhet med kajakuthyrning m.m. Tror du det finns underlag för ett sånt företag i en ort mellan Kalmar och Västervik?
Vilka havs/långfärdskajaker är mest attraktiva på hyresmarkaden? Själv dras jag till glasfiber och gärna svenskt. Har det nån betydelse vilka märkan man hyr ut om det är moderna grejer? Svara gärna
tack
D.

Området som sådant tror jag är helt ok, detta antagande helt utan att ens varit där förvisso.

För uthyrning tror jag nog att du skall tänka hållbarhet framför prestanda, dvs. platskajaker och inte glasfiber.

Sedan kommer ju nästa avvägning. Hur anpassar du kajakflottan till kundens erfarenhets nivå?

För att till sist ta upp den marknadsmässiga tråkigheten med existerande konkurrens, lönsamhet, lokaler, inköp osv.

Lycka till.

Välkommen till våra hemmavatten. Om du kikar på kartan så upptäcker du snart att du hamnat i en glesbyggd. Tjusningen med tjust är just det att vi har perfekta paddelvatten dvs hur många egna öar som hällst att välja som sin egen och dit motorbåtarna inte kan ta sig så lätt samt att man inte behöver paddla i oskyddade förhållanden och altid inom simavstånd till land. Dvs gott om plats men lite kundunderlag lokalt.

I V-vik finns det 7st mer eller mindre hyrverksamheter samt någon i Mönsterås om jag minns rätt. Så i den södra halvan av skärgården bör det vara mera armbågsutrymme. Kajaker och service kan vi erbjuda lokalt. Ups jag gjorde reklam :)

Val av kajak beror nog på till stor del vilken kundkrets man vill möta. Firmafest och skolklasser eller finsmakare med säkerhetstänkande etc.

Välkommen till området.

Mvh Kåre

Det kommer ju varje år en hel del tyska och hollänska turister till Sverige som hyr kanot. Men hittills har de till stor del hållt sig till sötvatten i Småland och Värmland. Men även skärgård + havskajak borde vara attraktivt för turister från Europa.

Ett bra skyltat erbjudande, i en unik terräng kan, med rätt människor som motorer, kan locka. Ger man sen vad man lovar eller lite mer, kan det bli än mer kunder. MF och finansiering jämte j----r anamma brukar kunna lyckas ihop.

Go tur

Jaa! Här har du en kund! ;)

Området är ju jättefint att paddla i, men Misterhult (samhället alltså) som bas för verksamheten blir väl lite avigt eftersom det ligger en halvmil från vattnet.

Figeholm? Precis i södra skärgården. Litet samhälle med välbesökt gästhamn. En mycket aktiv båtklubb, och en campingplats som redan har uthyrning av kanot (kanadensare). Kanske möjligheter för samarbete och spinoff-effekter här?

Vad gäller plast eller glasfiber, om du vill bygga upp en kundkrets av entusiaster som kommer tillbaka och inte bara möhippor/svensexor och företagsarrangemang, så satsa på kvalite och inte på baljor som folk tröttnar på efter en eller två paddlingar.

Fick tipset från min paddlande arbetsgivare; ”misterhult måste du bara besöka med kajak någon gång”. ”Borde stå på världsarvslistan”. Så nog verkar det vara ett trevligt ställe att upptäcka. I övrigt håller jag med om att skaffa bra kajaker som inte upplevs som pråmar. För det är så tråååååkigt...

Jag tror absolut på det. Klintemåla tycker jag skulle vara ett ypperligt ställe. Har själv startat paddlingar där, och med uthyrning skulle det vara ännu lättare för alla kajaklösa. Några saker som nog är viktiga:

* Lokalisering nära vattnet. Man skall kunna lägga i direkt.

* Bra ytor för packning av kajaker. En stor gräsmatta eller så där man kan sortera upp en veckas packning.

* Bra väg, parkeringsmöjligheter. Inte 8 km på dålig grusväg för att ta sig sista biten...

När det gäller kajaker så tror jag på stabila modeller med stor sittbrunn, det funkar för alla. Personer med speciella önskemål har ofta egen kajak.

Misterhult

Jag håller med om klintemåla.
Hela den omkringliggande skärgården är fantastisk ur paddlingssynpunkt.Korta avstånd till fina vatten.
Mycket öar som ger lä med tillgång till öppen havspaddling på nära håll.
Med sina grundfyllda vatten är övrig båttrafik mycket begränsad förutom den stora farleden som går i nord sydlig riktning som är smockfull med båtar semestertid.
Även området söder Kråkelund från kärnkraftverket ner till Oskarshamn är fint.

tack

för alla inlägg. Nej, Misterhults samhälle är nog ingen idé, men för mig är Misterhult Sveriges vackraste skärgård. Jag vill erbjuda bra grejer till de som vet vad de vill ha samt kunna erbjuda nybörjare en bra förstaupplevelse. Som jag skrev är det en bisyssla vilket innebär att det inte blir någon stor flotta till att börja med, om det nu inte finns någon välvillig tillverkare...

I en nedisad Lisa, mellan frostiga skär, drömmer jag vidare...

Fick STFs årsbok på posten idag. Den har tema Skärgård, och ett av kapitlen är just kajak i Misterhults skärgård. Verkade ju hur trevligt som helst! Man kanske skulle ta sig dit...

Nu är vi igång1

Tack för era tips. Nu är vi igång i liten skala med stora drömmar. Påskallavik Kajak heter vi och länken till oss finns här på utsidan.
Välkommen!!!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
torger Nån som testat Nelo Viper 60 (eller motsvarande)? Paddling allmänt 3
LillaElin Kapsejsat nån gång? Paddling allmänt 15
ljaw Nån som vet vad detta är för kajak? Paddling allmänt 18
Anna på G Säveån - nån som har paddeltips? Paddling allmänt 19
torger Nån som testat Valley Rapier 18? Paddling allmänt 2
ÄventyrsCompaniet Kajakexpedition - Nån som vill hänga på ? Paddling allmänt 3
sxefan Nån som varit i nordnorge?? Paddling allmänt 0
Sallle Nån som paddlat en Voyager? Paddling allmänt 0
fernvik Nån som vet nåt om dessa ? Paddling allmänt 0
Mezzner Nån fler som hade GPS på STHLM Kanotmaraton? Paddling allmänt 11
uffe-puffe Nya Point modellerna - nån som har provat? Paddling allmänt 6
Shakespeare Nån som paddlat runt Öland? Paddling allmänt 3
andersb Nån här som har erfarenhet av North Shore Atlantic? Paddling allmänt 0
Nån som testat VKV Rush ? Paddling allmänt 0
JimmyB. Hyra packraft i närheten av Kalmar Paddling allmänt 3
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
lawe Hyra packraft Paddling allmänt 1
erikssou Hyra VKV Seagull Paddling allmänt 2
såg Hyra kajaker i stockholm Paddling allmänt 5
elgen88 Hyra kajak i Småland (Emån) Paddling allmänt 1
nomadliv Hyra och paddla kajak i Finland? Paddling allmänt 6
elgen88 Hyra kanadensare och vara ute över en helg Paddling allmänt 0
bigfoot Kajakval för innerstaden: luft-, falt-, hyra? Paddling allmänt 28
buzztr Hyra surfski i Malmö Paddling allmänt 1
ElinAnk Hyra kajak.Kungälv Paddling allmänt 0
Kennan423 Hyra ally kanot Paddling allmänt 5
gerritholl hyra packraft Paddling allmänt 1
ecsrigu Hyra K2 i södra Sverige Paddling allmänt 2
moon rider Hyra / låna Grönlandskajak Paddling allmänt 7
henrich Var hyra kajak i Stockholm? Paddling allmänt 8
salgo60 Hyra kajak i London Paddling allmänt 2
Charles.Cassino Hyra kajakplats? Paddling allmänt 0
NordenJolt Hyra/låna vingpaddel i göteborgstrakten Paddling allmänt 0
guhj Hyra uppblåsbar (eller möjligen falt-) kajak? (Sthlm) Paddling allmänt 2
Hedman Hyra kajak i Norge? Paddling allmänt 0
DrChris Hyra Alpacka Raft? Paddling allmänt 8
Calidris Någon som har en havskajak att hyra ut i sommar? Paddling allmänt 5
Melkor Hyra kajak nära Käringön Paddling allmänt 4
apfaktor Hyra kajak i Bergen... Paddling allmänt 2
mabo Hyra K2 m stabilisator...barn Paddling allmänt 0
avslutad160118 Amalfi-kusten? Paddling allmänt 1
Breddan1 Hyra barnkajak Paddling allmänt 1
lortopalt Hyra i Patong Paddling allmänt 1
marie82jonsson Hyra havskajak GBG - tips!?! Paddling allmänt 1
NorthernLight Hyra kajak i Finland? Paddling allmänt 10
johan01 Hyra kajak bolmen eller åsnen?? Paddling allmänt 6
Unis Vart hyra solokanadensare i Stockholm Paddling allmänt 1
olmar Hyra kajaker i Nådendal-Åbo Paddling allmänt 1
Nordmans Forskajak önskas hyra Paddling allmänt 3
fullrulle Hyra Anas Acuta? Paddling allmänt 9

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg