Nu har vi lagt upp en Abiskorutt för augusti!
Oklart om det är genomförbart i praktiken, därför postar jag den här för att se om det dyker upp några utropstecken eller frågetecken.
Vi tänkte ta tåget till Björkliden, för att sedan gå upp mot Låktatjåkka fjällstation, eventuellt slå läger däromkring.
Dag två var planen att gå till Trollsjön/Rissajavri och sedan därifrån till Kårsavagge. Det är här frågetecknen uppstår för mig,
Är det smartast att gå ner till Låktatjåkka by och gå leden till sjön söderut och sedan ta den tillbaka och gå samma väg tillbaka över Låktatjåkka fjällstation och vidare söder mot Kårsavagge och isf vilken led väljer man från Låktatjåkka - Kårsavagge? Finns det skyltat?
Eller kan man ta en väg rakt från Trollsjön mot Kårsavagge utan att riskera fallolyckor? Vi är 7 personer med mycket packning och bristfällig fjällvana.
Vidare från Kårsavagge till abiskojaure under dag 3.
Och under 4e dagen följa kungsleden från abiskojaure mot alesjaure men ungefär halvvägs mot alesjaure svänga av på en led som går in i dalgången mot öst, för att till slut komma upp genom lapporten.
Från dess att vi lämnar kungsleden så har vi 3 dagar på oss att oss till Abisko för hemresa. Alla de "leder" som vi planerat att ta finns utmärkta på olika kartor, men de skiljer lite åt, vissa är med på vissa kartor och andra inte, därav viss tvivel.
Om någon som känner området väl kan ge oss något tips i detta vore det mycket vänligt!
Har läst igenom majjens upptäcktsfärder och insett att han/du verkar välja väg helt själv, oberoende av var "lederna" bär. Det tror jag inte att vi vågar göra.