• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Trojaner.

Torsdagen 24/11 googlade jag på "renskinn", jag gick in på en norrländsk sida när jag fick
"trojanvarning". Jag hann inte att göra något innan laptopen fick spel och kraschade.
Så jag vill varna er andra, kom inte ihåg vilket namn butiken har.

Mvh Glenn

PS. Använder nu en annan dator givetvis. DS
 
Sånt är riktigt surt, får hoppas du hade backup på det viktigaste.

Vad hade du för brandvägg och antivirus på datorn?

Jag har inte en aning om brandväggen. Jag hade heller inget som skadats, eftersom jag ogillar
datorer (läs fullständigt okunnig) så sparar jag inget på hårddisken.
Men datorer måste man ju ha idag för bankärenden o. lik.

Ett spykopatiskt beteende sabbade min laptop och jag hoppas att andra väntar med att söka
"renskinn". En tråd gjorde mej intresserad.

Mvh Glenn
 
Tyvärr säger ju inte din beskrivning nånting, att en sida är från Norrland är ju som att säga att du har sett en blå bil.

Förutom exakt url/adress till sidan du va på så är det ju intressant att få veta dels vad du har för inställningar i din browser, dels om du klickade på något på sidan och dels vad du har för browser?
 
Tyvärr säger ju inte din beskrivning nånting, att en sida är från Norrland är ju som att säga att du har sett en blå bil.

Förutom exakt url/adress till sidan du va på så är det ju intressant att få veta dels vad du har för inställningar i din browser, dels om du klickade på något på sidan och dels vad du har för browser?

Nej, jag vet. Men jag googlade efter renskinn, att jag inte vill skriva vem, är att jag känner mej
inte hundra då jag gick in på mer än en sida, jag kan ta fel.
Men ingen sameby och heller ingen sportbutik. Jag kunde ha gett tusan i att skriva detta men
efter lite eftertanke hade jag viljat ha haft reda på detta.
Inte heller tänker jag testa. Är detta dumt av mej ber jag om ursäkt.

Mvh Glenn
 
Tips är ju att ha antivirus och brandvägg. Jag vet att alla inte är slängda på datorer men idag så får man nästan skylla sig själv om man får virus. Ta t.ex. hem Avira Antivirus som jag kört hyfsat länge (gratisversion).
 
Antivirus och brandvägg är att rekommendera som grund, båda finns i fungerande olika gratisversioner på nätet, kolla också om du inte har rätt att använda jobbets antivirus på din privata dator. Då många jobbar hemma har det funnits vara ett kostnadseffektivt sätt mot att få in skit i näten på jobbet...

Sedan finns det ytterligare metoder att säkra datorn och det tänker jag inte gå in på här,
 
jag skulle nog säga att du har fullgott skydd.. man kan inte kräva mer och det ska inte behövas mer för att skydda sin dator.. tyvärr finns det alltid någon som lyckas skriva en kodsnutt som sabbar även den bästa..det får vi bevis på dagligen.. synd att vi inte kan hitta sidan som smittade dig.