Källa på det? Eller missade du skriva att du tror det?
Det var en uppskattning. Gå till vilken mataffär som helst och titta på vad folk köper, hur mycket de bryr sig om miljön och hur mycket de tar reda på varifrån deras inköp kommer. Folk skyller ifrån sig- det är inte jag det är industrins, politikernas, böndernas ansvar eller så säger man att jag är ganska duktig för i Kina pumpar de ner gift i grundvattnet. Sen kan man fundera på om det är kärlek att älska sin avbild som de flesta avkommor är eller ifall man vill ge dem en framtid. Det är kärlek för mig i alla fall.
När det gäller nationella skillnader är de ganska uppenbara när man reser och träffar mycket människor men det är tabu att påstå något sådant för det finns inte kulturskillnader. Speciellt ska jag inte få uttala mig som jobbar i hela Norden+ Baltikum och har haft så förbannat många jobb och rest så mycket som jag har. Inte kan väl jag ha märkt av dessa kulturskillnader? Tror att de tillochmed skulle kunna bevisas statistiskt. En sådan gräns har definierats för "Norrland" efter huruvida en större andel har gift sig eller inte. Traditioner lever kvar mer på vissa ställen. Jag vill vara tydlig med att dessa kulturella olikheter inte går att mäta på genetisk väg men definitivt genom att studera kulturella företeelser och det är definitivt objektivt mätbart. Här är några exempel för att anknyta till tråden.
Hur många kvinnor, procentuellt, som vill skaffa familj.
Här kommer Norge definitivt skjuta ifrån och ha en högre siffra än Sverige.
Hur många kvinnor, procentuellt, som vill gifta sig.
Skulle tro att det här utfallet blir det samma.
Hur många män som tar mina urtvättade glasburkar och flaskor för att slänga dem i restavfall istället för glasåtervinningen utan att förstå varför jag tyckte det var onödigt. Jasså- skulle du ha dom?
Norge vinner stort.
Hur många som köper en miljövidrig bil bara för att de tycker den är cool:
Hmmm...
Osv. Kan ha tokfel och det är helt ok men har rätt tills statistiken säger något annat.