Tröja glider ovanför byxlinningen = obehagligt

Jag tror tyvärr det blir en lösning med många nackdelar. T ex en så enkel sak som när man inte vill gå i underställsbyxorna pga värmen (vilket gäller ungefär hela sommarhalvåret).

Jag har förvisso ett microfleece-underställ i sparkdräktsutförande som jag använder när jag fiskar (när jag har vadare på mig). För vandring är det som du skriver men annars fungerar det utmärkt även om det har sina nackdelar vid akut påkomna trängande behov, vilket lyckligtvis inte händer så jätteofta. Kanske skulle man enkelt själv kunna konstruera en lösning med knappar, kardborre eller liknande för att "sammanfoga" över- och underdelen i ett underställ och samtidigt bibehålla flexibiliteten det tu-delade innebär? Det vore nåt va!? :)

För övrigt läste jag nyligen att Ed Viesturs kör med hela underställ just för att undvika glipor i midjan vilket kan vara svårt att rätta till innanför en dunoverall på 8000 meters höjd. :)

Kanske skulle man enkelt själv kunna konstruera en lösning med knappar, kardborre eller liknande för att "sammanfoga" över- och underdelen i ett underställ och samtidigt bibehålla flexibiliteten det tu-delade innebär? Det vore nåt va!? :)

Jag tror att problemet är att de glipande plaggen saknar tyg, så att sammanfoga dem skulle framkalla ett stramande utan dess like.

För övrigt läste jag nyligen att Ed Viesturs kör med hela underställ just för att undvika glipor i midjan vilket kan vara svårt att rätta till innanför en dunoverall på 8000 meters höjd. :)

Ja! Resonemanget "det behövs på 8000 meters höjd - alltså behöver jag det" är tillämpbart för en gångs skull :)

EDIT: Men frågan uppstår förstås: hur gör Ed "när behov uppstår"?

Zip-Off?

Jag tror tyvärr det blir en lösning med många nackdelar. T ex en så enkel sak som när man inte vill gå i underställsbyxorna pga värmen (vilket gäller ungefär hela sommarhalvåret).

Visst! Det kan kanske bli lite varmt.
Vill man kan man kanske sy om understället till någon sorts "Zip-off" av "Filling-delen"

Mvh
Lars

EDIT: Men frågan uppstår förstås: hur gör Ed "när behov uppstår"?

Nu är vi lite OT men han förklarar faktiskt det i boken "no shortcuts to the top". Förklaringen är enkel; han hävdar att han är ganska förutsägbar på den punkten och kan klara av de bestyren på morgonkvisten och om behov uppstår är sparkdräkten försedd med en klassisk lucka. (Vilket inte min är vilket i otäckaste fallet skulle kunna leda till olycka.)

Angående tygmängden känner jag mig inte helt övertygad. Jag upplever ibland liknande problem med ett ullunderställ jag har. Underdelen har en tendens att hasa ner medan tröjan åker upp när man håller på med nån aktivitet och snart så har den där otäcka glipan uppstått. Undrar om jag inte ska göra ett försök att stävja det med några knappar och se vad som händer.

En grundorsak till frågeställning är att många byxor är för lågt skurna i midjan, dvs de når inte upp till midjan till att börja med...

Just detta är jag så trött på, byxor för friluftsbruk som är snudd på ”low cut” i midjan.

http://www.top24fashion.de/images/art-nr 4595.jpg

Min lösning är att använda hängslen på mina friluftsbyxor, de flesta (alla) är fortfarande lite väl låga i midjan men det blir bättre med hängslen.
Eftersom det saknas fästen för hängslena syr jag själv på sådana till de hängslen jag köper på ICA. De är sådana som har en liten metallklämma som alltid får för sig att lossa och snärta till en i nacken när man böjer sig rejält framåt, därför den hemmagjorda lösningen...

Fast, ett annat problem dyker upp när jag skippar livrem, eftersom det blir lite lösare i midjan kryper tröja/skjorta så sakteliga upp ur midjan under gång.

Och då är vi tillbaka till ursprungsproblemet...

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg