Tröja glider ovanför byxlinningen = obehagligt

Jag har troligen för korta skjortor/tröjor för de glider alltid upp ovanför byxlinningen vilket är obehagligt. Jag brukar lösa detta genom att dra upp kalsipperna till 'gubbläge' så kalsonglinningen är tre-fyra centimeter ovanför byxlinningen.
Hur gör ni? Långa skjortor eller höga fillingar?

Jag inser att det kan låta knäppt, men det är egentligen ganska skönt. Skjortan ligger ju utanpå det hela sedan så eventuella medvandrare drabbas inte. :-D Sen snackar vi om boxershorts. :)

Jag antar att du undrar över din klädsel i någon av friluftssammanhang. Du skriver ju till exempel "medvandrare" vilket tyder på att du vill ha ett tips för skog och mark där man ju titt som tätt måste böja sig, ta på sig ryggsäcken och annat som gärna får tröjor/skjortor att glida upp. Med detta konstaterat måste jag få säga att även om jag i sak håller med Karolina P är väl reaktionen lite stark? Om man ser ut som en vilsen pensionär från landet när han vandrar gör väl inget om han tycker det funkar?
Men som sagt, i sak är vi överens. Köp längre skjortor, det blir bekvämast också...

Vättlefjäll;312867 sa:
Jag antar att du undrar över din klädsel i någon av friluftssammanhang. Du skriver ju till exempel "medvandrare" vilket tyder på att du vill ha ett tips för skog och mark där man ju titt som tätt måste böja sig, ta på sig ryggsäcken och annat som gärna får tröjor/skjortor att glida upp. Med detta konstaterat måste jag få säga att även om jag i sak håller med Karolina P är väl reaktionen lite stark? Om man ser ut som en vilsen pensionär från landet när han vandrar gör väl inget om han tycker det funkar?
Men som sagt, i sak är vi överens. Köp längre skjortor, det blir bekvämast också...

(Jag trodde jag postade inlägget under 'övrigt' i 'vandrings'katgegorin men ser att så inte blev fallet. Dina antaganden var helt korrekta iaf.)

Tack för din medkänsla. Jag har funderat lite mer på det här och skulle nog egentligen vilja ha underbrallor som är höga i midjan, då kan jag också ha skjortan utanpå vilket kan ge lite bättre ventilation. Jag måste uppenbarligen botanisera lite i funktionsunderklädsdjungeln.

Om vädret tillåter, d v s är kallt nog för underställ kan du ju alltid dra upp långkallingarna. Svart underställ märks ju inte så mycket... Men som sagt, kolla tröjlängder innan köp.

Senast ändrad:
Korta tröjor eller lång rygg?

Hra du/ni funderat på om det är tröjorna eller ryggen det är "fel" på? Själv har jag rätt lång rygg, varför många underställströjor lätt blir lite korta. Det hela blir inte bättre av att jag är smal som en stör, så tröjor i stl L-XL sitter som smärre tält. Haglöfs underställ tycker jag t ex är helt hopplösa. Crafts u-ställströjor har rejält förlängd rygg, liksom en del av Houdinis (kolla addnatures houdini-rea!). Tar jag en Craft stl 6 (184 cm lång/73kg) så glipar den inte i midjan.

Sen får man inte vara för modemedveten när man väljer byxor. Lyckligtvis är midjan ju på väg uppåt igen, så snart kanske man kan vara både snygg och praktisk! Nä, men om byxorna sitter lågt så ber man om glipor i midjan, speciellt när man böjer sig fram med ryggsäcken på.

En grundorsak till frågeställning är att många byxor är för lågt skurna i midjan, dvs de når inte upp till midjan till att börja med. Flera av de internationella kedjornas byxor har fransk skärning (och själv föredrar jag chinoskärning, med midjan på rätt plats och byxvidd som dedger både ridning och knäböj utan stramning...).
De flesta både skjortor och undertröjor har för lite tyg i sig på längden. En riktig skjorta når ner till grenen bak och slutar en handsbredd över fram. Dylika skjortor hittas bäst hos skjortskräddaren....Men med minskad tygåtgång kan man tillverka och sälja fler varor, till dem som inte vet hur det skall vara...
Det roligaste i kråksången är midjejackor för friluftsbruk. Där glipar det när man böjer sig om man inte bär hängslesalopetters. Hur många gör det?
//J

Långa skjortor eller höga fillingar?

Jag har troligen för korta skjortor/tröjor för de glider alltid upp ovanför byxlinningen vilket är obehagligt. Jag brukar lösa detta genom att dra upp kalsipperna till 'gubbläge' så kalsonglinningen är tre-fyra centimeter ovanför byxlinningen.
Hur gör ni? Långa skjortor eller höga fillingar?

Eller kanske ett helt underställ(TPS Underställ) kan vara nåt? Ishockeyspelare använder det iaf.

God tur!
Bulingen

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg