Trimma Barracudan!

Paddelvänner! Jag kollar än en gång för att ta del av era goda råd- denna gång gäller det min nyinköpta Trapper Barra-q. Härlig kajak, och Lettmanns pedalställ känns helt rätt.
Men vingarna i sittbrunnen kommer lite i vägen, och jag vet att andra har kapat ner dem.
Hur mycket har ni kapat dem, det vore bra om det fortfarande finns stöd att rolla. Några tips om själva kapningen, bågsåg eller? Samt sitsen lurar jag på, skulle vilja höja och luta något mer framåt. Några reflektioner om höjd/vinkel som är lämplig, jag vill få till kraftfullare paddling med wingpaddel men fortfarande ha god sittkomfort och stabilitet för långa paddeldagar i sjögång.
mvh Fredrik

Paddelvänner! Jag kollar än en gång för att ta del av era goda råd- denna gång gäller det min nyinköpta Trapper Barra-q. Härlig kajak, och Lettmanns pedalställ känns helt rätt.
Men vingarna i sittbrunnen kommer lite i vägen, och jag vet att andra har kapat ner dem.
Hur mycket har ni kapat dem, det vore bra om det fortfarande finns stöd att rolla. Några tips om själva kapningen, bågsåg eller? Samt sitsen lurar jag på, skulle vilja höja och luta något mer framåt. Några reflektioner om höjd/vinkel som är lämplig, jag vill få till kraftfullare paddling med wingpaddel men fortfarande ha god sittkomfort och stabilitet för långa paddeldagar i sjögång.
mvh Fredrik

Har sågat av ca 2/3 delar av vingen,använde vanlig bågsåg+ sandpapper. Höjde upp sitsen 1,5cm i dom bakre hålen.... å då blir det himmla bra ;)
Ps har oxå Lettmanns pedalställ!

/Janne

Inga problem med att det fransade sig eller sprack när du sågade? Jag grunnar på om det vore idé att tejpa där man ska såga som man kan göra med träfanér för att slippa sprickor.. Och du har stöd kvar om du vill rolla när du tagit så pass mycket som tvåtredjedelar?

Barracudans vingar är ganska rejäla. Kapa bort 10mm och testa hur det känns. Känns dom fortfarande för stora kapa bort 10mm till. Obs gör en pappersmall så att vingarna blir symetriska. Använd maskeringstejp så att det inte flisar ut så mycket. När du är nöjd med vingarna runda till dom med ett grovt slippapper. Vill man kan man också lägga på ett tunt lager polyester på den råa ytan.

Barracudan är väldigt lätt att rolla. Hur stora vingar man behöver är individuellt och även hur duktig man är på att rolla.

Att höja bakkant sits är också en bra grej dock prova först med dyna eller liggunderlags bitar i sitsen så att du vet hur det kommer att kännas.

Om det går kan det också vara ett bra tips att flytta fram sitsen. Detta gör också att den blir lättare att rolla speciellt om man har lite kortare ben man kommer också närmare vingarna. Jag vet inte hur din sittsinbyggnad ser ut det finns olika varianter verkar det krångligt strunta i att flytta fram sitsen

Hans Friedel

Inga problem med att det fransade sig eller sprack när du sågade? Jag grunnar på om det vore idé att tejpa där man ska såga som man kan göra med träfanér för att slippa sprickor.. Och du har stöd kvar om du vill rolla när du tagit så pass mycket som tvåtredjedelar?

Nä det var inga problem med sågandet gjorde som Hans beskrev maskerade först med maskeringtejp å jag kan fortfarande få bra stöd med knäna!

/Janne

Jag tackar så mycket för tipsen, Janne och Hassex! Min kajak är från -09, svart sits, det borde inte vara några problem att flytta fram sitsen. Några rekommendationer på hur långt fram? Jag är 1.85 lång själv.

Jag tackar så mycket för tipsen, Janne och Hassex! Min kajak är från -09, svart sits, det borde inte vara några problem att flytta fram sitsen. Några rekommendationer på hur långt fram? Jag är 1.85 lång själv.

Har själv haft några Barra-Q(har nu en Royal i kol) men tycker sitsarna suttit lite olika monterade i längsled! Men upplever du att din sits sitter långt bak så att du nästan får kontakt med sargen så tycker jag du ska flytta fram den så långt det nästan går(ca 4-5cm) Men du får kolla så att det går med fastsättningen i sidan å även den bulten du har på durken i sitsens framkant!

/Janne

Hur blir det med kajakens fallgirighet/ lovgirighet om man flyttar sitsen?

Har själv haft några Barra-Q(har nu en Royal i kol) men tycker sitsarna suttit lite olika monterade i längsled! Men upplever du att din sits sitter långt bak så att du nästan får kontakt med sargen så tycker jag du ska flytta fram den så långt det nästan går(ca 4-5cm) Men du får kolla så att det går med fastsättningen i sidan å även den bulten du har på durken i sitsens framkant!

/Janne

Om man flyttar sitsen och borde kajakens tyngdpunkt när man sitter i kajaken flyttas. Hur påverkar detta fallgirigheten/ lovgirigheten?

Per

Sitsen sitter i original egentligen något för långt akteröver. Kajaken har också en väldigt lång vattenlinje så att flytta sitsen några centimeter hit eller dit har väldigt liten betydelse. Viktigast är egentligen att man sitter bra.

Tycker du att rollen funkar bra finns det förstås ingen anledning att flytta fram sitsen.

Hans Friedel

Barran har ju som sagts lång vattenlinje å är kursstabil! Har oxå tidigare märkt att den går mkt bra med lite packning fram så jag inbillar mig att farten ökar nån 1/10 dels km/h med vikten något mer framskjuten ;)

/Janne

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg