Efter att i somras ha gjort premiär på IM-distansen i Kalmar så skulle jag nog säga att det är crawl som gäller. De flesta anledningar till det har nämnts av lite olika personer i den här tråden.
- simningen är den enda av de tre triathlon-grenarna där överkroppen kan belastas och med hjälp av crawl kan man spara på underkroppen, vilket inte riktigt går att göra vid bröstsimning
- försök hitta ett lugnt tempo i din crawl, och andas i två-takt som jag gjorde i Kalmar, dvs andas vid vartannat simtag/dvs varje gång du tar fram höger arm tex, vilket betyder att du andas åt samma håll hela tiden, så borde du slippa bli alltför andfådd innan du har fått i ordning på tekniken
- visst går det att klara tidsgränsen om du simmar bröstsim, men mina supporters som var på plats i somras sa att det var inte alla som klarade tiden, är dock osäker på vilket simsätt de simmade...
- få i ordning på crawlet och sen kan det vara läge att ge sig ut i öppet vatten och träna. Dels för känslan att simma i just öppet vatten och sen få lite vana av vågor. Det sades att det var ganska jobbiga simningsförhållanden på vissa sträckor i Kalmar i somras, men jag stördes inte nämnvärt av det. Kanske för att jag hade simmat en hel del i öppet vatten innan.
- jag hade inga större problem att navigera eller att jag simmade in i massa folk, håll dig på en ytterkant av startfältet i början så finns det mer space att röra dig i
Det är knappt fem månader kvar till Kalmar (om det nu är det loppet du ska köra) och om du inte har fått ordning på crawltekniken så är det nog inte helt fel att ta en lektion hos närmaste simklubb. Lokal triathlonklubb kan vara en annan källa till tips, de kan även ha gemensamma simträningar som du kanske kan joina.
vi kanske ses i Kalmar...