triathlon - att crawla eller inte crawla..

efter många års oregelbundet motionsidrottande, med några vasor, några lidingö, stockholms mara mm har jag nu siktet inställt på triathlon, iron man distans.

känns som att jag kan träna upp mig hyfsat för cyklingen och löpningen - men är lite orolig för simningen. har aldrig crawlat en meter, bröstsimmar halvhyfsat.

Fråga till er med erfarenhet därute: klarar man tidsgränsen om man bröstsimmar? hur mkt tid tappar man mot en normal crawlare? (3800m öppet vatten).

tacksam för info/råd // J
 
Jag kan väl inte påstå att jag har någon större erfarenhet, men inför Vansbrosimningen förra året tränade jag lite crawl (inte särskilt mycket, men det blev några km under veckorna innan) och även om jag inte orkade crawla hela tiden så gissar jag att jag simmade minst 20-30 % snabbare när jag crawlade jämfört med mitt bröstsim. Så det är nog värt att lägga ner lite träningstid.
 
jag är absolut ingen proffssimmare, men jag kan dela med mig min erfarenhet på temat, jag stog inför samma funderingar som dig, fast inför vansbrosimningen, det låter väl enkelt men var inte det för mig; sänk hastigheten och kraften avsevärt, så kan du crawla nästan hur långt som helst.

ofta förknippar man ju crawl, i alla fall gjorde jag det, med maximalt kraftutag, men det går att hitta en behaglig rytm som funkar över längre distanser men som ändå ligger över tempot i bröstsimmet.
 
Crawl kräver mer energi än vad bröstsim gör men samtidigt går det, i regel, snabbare. Däremot, som nämns tidigare, så måste man inte simma maximalt för att crawla utan det går att hålla ett lägre tempo men ändå simma snabbare än bröstsim.

Problemet är att crawl är teknikkrävande!
För att det inte skall krävas för mycket energi att ta sig fram så bör man ha en hyfsad teknik. Detta gäller inte bara själva simtekniken utan också andningstekniken.

Skall man simma lååångt och man inte har en bra crawl-teknik så rekommenderar jag inte att simma endast crawl men visst kan man testa en bit av vägen eller alternera mellan crawl och bröstsim.

Lycka till!

//Peter
 
Jag simmar militär sidestroke och har varit med i en SM-tävling i Triathlon i Sverige. Alla andra crawlade men jag kom faktiskt inte sist i simningen.... fast visst var det ett gäng som var rejält mycket snabbare än mig.

Har man tid att träna i bassäng skulle jag rekommendera att lära sig crawl. Däremot är crawl fruktansvärt jobbigt som nybörjare då man inte får speciellt mycket syre vid taskig teknik.
 
Har simmat Vansbro två gånger, första gången crawlade jag sista kilometern (motströms), året därpå crawlade jag i princip hela vägen. Tidsvinsten blev inte stor eftersom det var svårt att få en rytm. Grumligt vatten, vågor och folk överallt gjorde det betydligt svårare än jag trott. Hur ska man kunna simma rakt utan att titta upp hela tiden? Undvika att simma in i folk..?
 
Jag har aldrig förstått det här med att crawl skulle vara jobbigt och teknikkrävande. Jag tycker att bröstsim är helt onaturligt och otroligt jobbigt. Problemet är att det är bröstsim som de flesta lär sig först.
Crawl är det naturliga, man kan ju "fuska" med andningen och då crawla sakta och bekvämt. Inget direkt svar på frågan kanske, men jag tycker verkligen bröstsim är helt värdelöst.
 
Är också inne på att testa triathlon, dock kortare distanser. Kom på idén efter det att jag gått crawlkurs och simmat halvvansbro.

Har simtränat i snart ett år och crawl känns numer lika naturligt som bröstsim men bröstsimmet går fortfarande lite fortare.

Jag kommer ändå crawla när jag testar triathlon. Detta efter att ha läst lite på nätet om triathlon. Det jag läste var nämligen att en av de största fördelarna med crawl (förutom att det är det snabbaste simsättet) är att man främst använder överkroppen och därmed spar underkroppen till cyklingen och löpningen.

Mitt tips är att om du skall genomföra det ganska kostsamma (tid, pengar m.m.) projektet Ironman är det värt att lägga ner tiden att lära sig crawla.
 
Glasögon och näsklämma

Jag kunde inte crawla när jag bestämde mig för att ta klassikern och simma i Vansbro, det gick dock att lära sig. Om man bara tar det lugnt och försöker hitta en rytm som passar andningen så går det bra.

Börja med cyklop eller simglasögon & näsklämma. Jag får vatten i näsan vid all undervattensaktivitet så jag måste ha näsklämma. Jag har fått crawlen att funka men måste andas på varje tag med högerarmen -men det funkar!
 
Efter att i somras ha gjort premiär på IM-distansen i Kalmar så skulle jag nog säga att det är crawl som gäller. De flesta anledningar till det har nämnts av lite olika personer i den här tråden.
- simningen är den enda av de tre triathlon-grenarna där överkroppen kan belastas och med hjälp av crawl kan man spara på underkroppen, vilket inte riktigt går att göra vid bröstsimning
- försök hitta ett lugnt tempo i din crawl, och andas i två-takt som jag gjorde i Kalmar, dvs andas vid vartannat simtag/dvs varje gång du tar fram höger arm tex, vilket betyder att du andas åt samma håll hela tiden, så borde du slippa bli alltför andfådd innan du har fått i ordning på tekniken
- visst går det att klara tidsgränsen om du simmar bröstsim, men mina supporters som var på plats i somras sa att det var inte alla som klarade tiden, är dock osäker på vilket simsätt de simmade...
- få i ordning på crawlet och sen kan det vara läge att ge sig ut i öppet vatten och träna. Dels för känslan att simma i just öppet vatten och sen få lite vana av vågor. Det sades att det var ganska jobbiga simningsförhållanden på vissa sträckor i Kalmar i somras, men jag stördes inte nämnvärt av det. Kanske för att jag hade simmat en hel del i öppet vatten innan.
- jag hade inga större problem att navigera eller att jag simmade in i massa folk, håll dig på en ytterkant av startfältet i början så finns det mer space att röra dig i

Det är knappt fem månader kvar till Kalmar (om det nu är det loppet du ska köra) och om du inte har fått ordning på crawltekniken så är det nog inte helt fel att ta en lektion hos närmaste simklubb. Lokal triathlonklubb kan vara en annan källa till tips, de kan även ha gemensamma simträningar som du kanske kan joina.

vi kanske ses i Kalmar...
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.