Grattis till en trevlig upplevelse!
Däremot blir jag lite tveksam till om inte galten du såg egentligen var en större (ledar)sugga? Eller var galten en av de mindre indivinderna, men lätt ljusbrun färg (vid denna tiden syns det bäst över grisen bakre halva)? Såg du pensel under magen eller "kulorna"?
Väldigt-väldigt lätt att ta miste, i motsats till vad de flesta tror har även suggor betar, låt vara mindre än galtarnas - men ändå. Anledningen till att jag tvivlar är att galtar över ett års ålder stöts bort från flocken (anpassning för att undvika inavel). Nu
kan det , eventuellt, ha varit en stor galt med flocken, det skulle isåfall innebära att någon sugga i flocken är i brunst, men tiden är inte den mest typiska för det. Lite troligare i oktober-november, men helt omöjligt är det inte- vildsvinet kan under vissa omständigheter gå i brunst nära nog vilken tid på året som helst.
När det gäller vildsvins farlighet får jag, för en gångs skull
, hålla med KLAGER. Den är grovt överdriven och är som sagt vanligtvis förknippad med att grisen är trängd av hund/hundar eller skadad, och där verkar skadans art inte spela så stor roll, sjukdom-trafikskada-eller skottskada - sak samma. Någon sällsynt gång kan brunstskadade och hormonstinna galtar i brunsttider vara, i övrigt oprovocerat, agressiva, men det är som sagt rätt sällsynt även det. Sedan är suggor med små kultingar (precis som alla andra djur, inklusive männisan) ganska beskyddande - med individuella skillnader.
Vildsvin är ett fascinerande djur. Som friluftsfanatiker o tillika jägare kommer jag i kontakt med dessa intelligenta och anpassningsbara djur med viss regelbundenhet (första egna fällda väntar än, men det är helt ok). Bilden av vildsvinen blir väldigt splittrad. Å ena sidan kan dom uppvisa extrem hemlighetsfullhet och finnas i rika nummerär i relativt beyggda områden utan att avslöja sig för andra än dom som verkligen uppmärksamma på spår o tecken, å andra sidan kan dom precis som i detta startinlägg emellanåt uppträda istortsett helt oskyggt, eller som i vissa tristare fall där några enstaka individer kan plöja upp ett antal åkerområden - ett antal trädgårdar och golfbana inom loppet av några nätter.... Dessa vildsvin förblir INTE oupptäckta, och definitivt inte populära..!
Att jag gillar vildsvin framgår väl av längden på inlägget.. ;-)
/Jörgen