Trevligt cykelområde

Trakterna kring Gränna ær fina. Man kan åka øver till Visingsø eller upp mot trakterna kring sjøn Bunn. Du har cyklat runt Vættern så kanske blir det lite dubbelt. Kinnekulletrakten ær redan næmnd och en pærla i Væstergøtland. Øster om Hornborgarsjøn kan man åka søderut øver en ås och få utsikt øver sjøn. Intressanta bergarter ser man också.

Før att ge ett konkret tips som inte ær næmnt skulle jag åka till Åstorp med nærhet till Hallandsås, Søderåsen, Ængelholm och fina vægar kors och tværs i varierad natur. Stanna en natt på Dahlbergsstugan i Søderåsens Nationalpark. Elda och grilla lite, kanske ta ett dopp i Odensjøn.
Parallellvægen till E4 ær bitvis vacker trots att man hør trafiken. Nu ær jag tyværr vældigt dålig på att dokumentera mina resor men østra delen av Hallandsås, søder om Hishult har en skog med speciell atmosvær. Halland ær fint.

Stræckan på Væg 134 mellan Eksjø och Åtvidaberg ær en av de vackraste vægarna jag varit på i Småland. Trakterna kring Kinna ær också något som jag kommer ihåg extra bra.

Skåne är såpass vägtätt att triangelbanor är lätta att cykla, men med hänsyn till hav på tre sidor blir det lätt att motvinden kan följa en om man inte är flexibel vid vägvalen.
Kartunderlaget är gott liksom krogtätheten. Så packningen kan begränsas utan avkall.
go tur

Ja, det är som danskarna säger: Det är endast vinden som generar oss!

Annars lär Lund vara den mest kuperade staden i hela landet.

Man borde kunna köpa en mjuk cykeltransportväska för att bära ombord cykeln på tåget
och sen.... ja var gör man av den sen när man inte har pakethållare.
Läst i en i äldre tråd att man kan svepa ett lakan över cykeln, vips så har man ett emballage, men går SJ på den lätte?!
Ja, att ta med cykeln på allmänna transportmedel är en ämne i sig som också finns i en annan tråd.
En idé är ju förstås att cykla till det trevliga cykelområdet, och hem igen, om man har gott om tid.

Tack Jan och Seobserver för tips!

/Christer

Dela på tråden eller spinn vidare på befintlig. Sj räknar cykel som cykel hur man än gör. Många tåglinjer i södra Sverige tar cykel på tåg.

Det är ju så att jag kan cykla mycket där jag bor, har alltid gjort det och Lindesberg är en bra utgångspunkt. Ifjol cyklade jag nästan 500 mil häromkring + 12 mil i Halland.
När jag och min sambo skulle flytta från Sunne 2002 så graderade vi tänkbara flyttorter efter bl a hur cykelområdet var. Västerås, Umeå, Linköping och Lund fick höga poäng av oss, m jag minns rätt.
Efter en stund så kan jag tröttna på en ort när man har vandrat och cyklat här/där så mycket.
Det kan ge ny energi att flytta till en ny ort. Såg ett TV-program om/med den kurdiska musikern Ciwan Hacan? som sa just detta, ny ort ger ny energi. Det är som bekant resan som är målet här i livet!
Trevligt cykelområde= trevlig boplats några år?!

/Christer

Det gäller att hålla igång tråden för att folk ska upptäcka den!

Nu fick tråden en liten annan inriktning, eller kanske två parallella:

- Trevligt cykelområde för en vecka.

- Trevligt cykel- och vandringsområde för boende permanent, jaja dvs några år.

Försöker övertala min sambo att hon ska sluta vara "gift med jobbet", att hon ska
säga upp sig som jag gjort och "bygga sin framtid på sin fritid".

/Christer

Norra Ålandsarkipelagen

Vi hyrde stuga på Brändö ett år, vi hade cyklarna med. Det går att göra finfina turer på utmärkta asfalterade vägar på Brändö och öarna närmast. Sedan drar man vidare till "fasta" Åland och hyr stuga där några dagar.
I övrigt kan jag rekommendera Göta kanal, sträckan Sjötorp-österut, samt norrut mot Södra råda-Kristinehamn. Hyggliga vägar, vacker natur och miljö, och få fordon.
/Peter

Tittat på Google Earth och Brändö med omkringliggande öar ser trevligt ut. Kan man ta med cyklar gratis mellan Ålands "fastland" och Brändö?
Från Sjötorp och norrut mot Kristinehamn har jag inte cyklat, något att utforska!

Pågatågen lovar gott!

/Christer

"Man borde kunna köpa en mjuk cykeltransportväska för att bära ombord cykeln på tåget
och sen....

Är fortfarande inne på att ta med cykeln på tåget och då i en mjuk cykeltransportväska att bära över axeln!!!
T ex från Lindesberg till Varberg med tåg, färja till Grenå och sen cykla i området kring Silkeborg i Danmark där det lär vara ett trevligt cykelområde enl en forumtråd på www.funbeat.se.
Vad tror ni?

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg