Trepassleden i slutet av augusti

Hej, nu är det snart dags för årets fjällvandring. Jag undrar hur snöläget ser ut vid Mårmapasset och Pyramidpasset? Det verkar inte vara barsmält om man ska tro på alla rapporter från fjällvandrare som berättar om den dåliga sommaren, eller?
Jag kommer att vandra utan stegjärn, dumt?
Mvh Veni

Gick över Mårma ganska tidigt i somras, 29 juni för att vara exakt. Då var det inga bekymmer med snön, lite snöfält på norra sidan som snarare underlättade färden nerför.
Läget borde rimligen inte vara värre nu, visserligen läste jag i veckan att Låktatjåkka fått höstens första snöfall...

Go' tur

Senast ändrad:
Jag gick Mårmapasset norrifrån för ett par veckor sen. Den rösade leden går inte över några snöfält förutom ett litet norr om själva passet innan den riktiga lutningen börjar.

Jag tyckte rösningen var så bra att hitta bra väg bland stenarna i norra delen så jag bestämde mig för att följa den under nedstigningen med ifall jag inte fick syn på bra snölegor. Jag tittade lite men såg inga från leden så jag gick bland stenarna. När jag sen kom ner och vände mig om såg jag att det fanns flera bra snölegor i östra delen av södra sidan av passet som hade sparat tid och knän. Jag rekommenderar att ni börjar leta mer aktivt efter dessa snöfält långt österut redan direkt efter att ni kommit över krönet, speciellt med tanke på era övriga planer. Men på norra sidan finns det ingen anledning att avvika från rösningen. (Ni går sista biten upp mot passet på norra sidan om jag förstått det rätt?)

Om det inte kommit ordentligt med snö sen jag var där så kommer stegjärnen att ligga i ryggsäcken hela tiden.

Hej,
nu har jag ändrat sträckningen och tagit med Mårma.
Har ni något att tillägga på den ändrade sträckningen?
Mvh Veni

Tidigare i år gick vi upp direkt vid starten av Vistasdalen, som beskrivet tidigare i tråden, Otroligt fint däruppe och även utsikten när man kommer med vid sjöarna Vassajavri & co. Bitvs är det fantastiskt stenigt och slitig vandring, framförallt nedförs. Men jag tycker att omgivningen var värt slitet.

Hej, falls ni undrar hur det gick: Det blev ingen Trepassled. Vi (Kilsbergaren och jag) gick upp från Vistasdalen mellan Márffigorsa och Roavigorsa till andra renvaktarstugan och vidare för att hitta en bra tältplats som vi hittade i Roavigorsas end. Vi fortsatte vidare mot Leavásvággi och Mårmastugan. Periodvis var det mycket stenigt men det fanns fina tältplatser i Leavásvággi. De första 3 dagarna hade vi jättebra väder och förutsättningar för att vandra över Mårmapasset i bästa vädret var goda. Fjärde dagen startade vi från Mårmahyttan i mer eller mindre soligt väder men precis när vi skulle uppför passet började det regna och blåsa. Väl uppe pustade vi glada ut men nerför var minst sagt kämpigt och vi tog det väldigt försiktigt. I Vistas tog vi en vilodag för att vänta ut stormen som skulle komma. Stugvärdarna i Vistas och Nallo avrådde mer eller mindre bestämt att vandra Trepassleden på grund av allt nysnö som kommit. Enligt stugvärden i Nallo så kom vandrare ner och sade att de var glada att de lever. Hmm, är det någon som gick där i slutet av Augusti och kan berätta om det var överdrivet?
Iallafall planerade vi om och delade på oss. Jag gick vidare mot Sälka, korsade Kungsleden och vandrade mot Hukejaurestugan. Där gjorde jag en dagstur till Ivarstenen och samma dag fortsatte jag mot Sitasjaure. Efter 5 km från Hukejaure mot Sitas hittade jag en bra tältplats med en sådan natt där allting stämmer, full måne och norrsken. I Sitasjaure hade jag tur och kunde åka med en Same till Ritsem och slapp därmed att gå de 20 km på grusvägen. Dagen efter fortsatte jag till Muddus NP och vandrade rund i härliga höstfärger. Lite bilder från den vandringen ser ni under tråden höstfärger i Padjelanta.
1. blick mot Vistasvággi
2. passet mot Learvásvággi
3. tältplats i Learvásvággi
4. mot Mårmapasset
5. jag vid röset
6. nerför Mårmapasset

Bilagor

• IMG_6885_1.jpg
    IMG_6885_1.jpg
    55.6 KB · Visningar: 375
  • IMG_6924_1.jpg
    IMG_6924_1.jpg
    74.5 KB · Visningar: 386
  • IMG_6934_1.jpg
    IMG_6934_1.jpg
    47.6 KB · Visningar: 370
  • IMG_6967_1.jpg
    IMG_6967_1.jpg
    48.6 KB · Visningar: 370
  • IMG_7002_1.jpg
    IMG_7002_1.jpg
    53.2 KB · Visningar: 391
  • IMG_7007_1.jpg
    IMG_7007_1.jpg
    37.5 KB · Visningar: 366
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nallo_Gus Jojo-leden / Trepassleden Fjällvandring 17
Caligula1349 Jojo-/trepassleden Fjällvandring 14
Joonaka Abisko-Nikkaluokta via trepassleden(?) Fjällvandring 5
JKAbrams Sökes: Aktuella observationer (sommar 2020) för jojoleden/trepassleden Fjällvandring 11
veni Trepassleden Fjällvandring 14
veni Trepassleden med start 20 Augusti Fjällvandring 4
Jojosurf Trepassleden (Jojoleden) Fjällvandring 2
haiwa jo-jo leden / trepassleden Fjällvandring 9
Maritha trepassleden Fjällvandring 4
haiwa jojoleden / trepassleden Fjällvandring 5
kutmsta Trepassleden (Goubirvaggi-Kaskasavagge) frågor Fjällvandring 9
Mopsy Jojoleden/Trepassleden? Fjällvandring 4
nsidirop Abisko - Nikkaluokta via Mårma och Trepassleden Fjällvandring 15
brascav Is/snöfältet på trepassleden?!? Fjällvandring 1
NiklasH Trepassleden från söder i augusti Fjällvandring 8
LinusS Trepassleden Fjällvandring 9
majjen Trepassleden - igen Fjällvandring 5
majjen Ni som har vandrat trepassleden... Fjällvandring 20
nummeråtta Trepassleden Fjällvandring 3
Kristine H Trepassleden igen Fjällvandring 16
Trepassleden Fjällvandring 1
Trepassleden iår? Fjällvandring 2
Trepassleden ensam? Fjällvandring 4
Max_Wall Kebnekaise i slutet av september Fjällvandring 6
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 11
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Moga Jämtlandsfjällen slutet på sept, temperaturer? Fjällvandring 7
cloud76 Norra Lapplandsfjällen i mitten/slutet av sept? Fjällvandring 4
intelligence Val av sovsäck till padjelanta-tur mot slutet av augusti Fjällvandring 4
coffeefolder Solovandring 7-10 dagar i fjäll slutet av Juni/början av juli Fjällvandring 16
Erik.erik Tips på tur i Sarek i slutet av augusti Fjällvandring 7
OnMyWay Abisko - Kiruna i slutet av november/början av december Fjällvandring 25
camoscio Jämtland, slutet av juli Fjällvandring 5
ricksteam vandring i abisko slutet av augusti Fjällvandring 1
olofkor Fjälltur slutet av oktober Fjällvandring 7
Per-Tommy Kungsleden slutet augusti Fjällvandring 11
Benny G Treriksröset slutet av maj Fjällvandring 17
ellie82 Någon som vandrat i Jotunheimen slutet av juni? Fjällvandring 5
Christoffer Hedman Tsutsavaggijohka slutet av juni Fjällvandring 7
aventyrare69 Tips på "Snöfri" vandring slutet på maj... Fjällvandring 11
Dannepihls Kebnekaise - Abisko slutet av Augusti Fjällvandring 9
gunnargren Nikkaluokta - Kebnekaise - Vakkotavare i slutet av September Fjällvandring 12
edgran Pastavagge i slutet av augusti Fjällvandring 2
landonia Kebnekaise - Kvikkjokk slutet av jul - början av aug Fjällvandring 9
Fredrik Carlén Jotunheimen i slutet av sep/början okt? Fjällvandring 2
jgunst Tips för Kvikkjokk-vandring i slutet av september? Fjällvandring 1
nene hemavan slutet juni Fjällvandring 3
estetdrägg Abisko/riksgränsen området i slutet av oktober? Fjällvandring 6
jakobg Longyearbyen i slutet av november Fjällvandring 3

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg