Hej, falls ni undrar hur det gick: Det blev ingen Trepassled. Vi (Kilsbergaren och jag) gick upp från Vistasdalen mellan Márffigorsa och Roavigorsa till andra renvaktarstugan och vidare för att hitta en bra tältplats som vi hittade i Roavigorsas end. Vi fortsatte vidare mot Leavásvággi och Mårmastugan. Periodvis var det mycket stenigt men det fanns fina tältplatser i Leavásvággi. De första 3 dagarna hade vi jättebra väder och förutsättningar för att vandra över Mårmapasset i bästa vädret var goda. Fjärde dagen startade vi från Mårmahyttan i mer eller mindre soligt väder men precis när vi skulle uppför passet började det regna och blåsa. Väl uppe pustade vi glada ut men nerför var minst sagt kämpigt och vi tog det väldigt försiktigt. I Vistas tog vi en vilodag för att vänta ut stormen som skulle komma. Stugvärdarna i Vistas och Nallo avrådde mer eller mindre bestämt att vandra Trepassleden på grund av allt nysnö som kommit. Enligt stugvärden i Nallo så kom vandrare ner och sade att de var glada att de lever. Hmm, är det någon som gick där i slutet av Augusti och kan berätta om det var överdrivet?
Iallafall planerade vi om och delade på oss. Jag gick vidare mot Sälka, korsade Kungsleden och vandrade mot Hukejaurestugan. Där gjorde jag en dagstur till Ivarstenen och samma dag fortsatte jag mot Sitasjaure. Efter 5 km från Hukejaure mot Sitas hittade jag en bra tältplats med en sådan natt där allting stämmer, full måne och norrsken. I Sitasjaure hade jag tur och kunde åka med en Same till Ritsem och slapp därmed att gå de 20 km på grusvägen. Dagen efter fortsatte jag till Muddus NP och vandrade rund i härliga höstfärger. Lite bilder från den vandringen ser ni under tråden höstfärger i Padjelanta.
1. blick mot Vistasvággi
2. passet mot Learvásvággi
3. tältplats i Learvásvággi
4. mot Mårmapasset
5. jag vid röset
6. nerför Mårmapasset