En annan alternativ väg är att gå öster om Vistasdalen. Kalle Brisland har beskrivit den vägen i två av sina turer.
Hej,
Jag gick en tur i somras där jag gick öster om Vistasdalen ungefär som Brisland beskriver.
Jag klev av bussen några kilometer innan Nikkaluota, följde leden upp igenom Visas kanske ett par kilometer och gick sedan rakt uppför den östra sidan av dalen och siktade ungefär mot renvaktarstugan. En del skog var det ju för all del, men det gick ganska fort att få det gjort, kanske tog det trekvart innan man var ur spenaten, så det gick att leva med.
Efter det var det väldigt lätt och fin vandring uppe på fjället på östsidan av dalen, jag kan varmt rekommendera det området däruppe. Efter det så fortsatte jag norrut och gick ned i leavasvaggi och följde den in emot mårma. Därefter gick jag mårmapasset (i rätt sunkigt väder) neråt vistas.
Sedan gick jag till Nallo, höll mig där en dag och tog en topptur upp på Nallo (väldigt lätt och fin tur, givande med finfin utsikt). Sedan gick jag till unna räita, sov där, tog en kort dag och gick över till kaskasavagge låg där och mådde allmänt fint, och gick sedan de två sista passen över till tarfala dagen efter.
På den turen hade jag en del korta dagar på grund av dåligt väder, någon hel ovädersdag, och någon vilodag med dagstur, och det hela tog jag 10 dagar till, så jag ser inte att det skall bli några problem för dig.
Turen på östsidan ovan vistasdalen är ett alternativ jag varmt kan rekommendera. Nu blev kanske det här lite osammanhängande, men kanske är det till någon nytta ändå
Lite bilder från turen kan du hitta här:
https://drive.google.com/open?id=0Bzp_jarSXpzKNnJPUXZURGZ4dUE