Bara att gå ut
Som många andra varit inne på så är det bara att bege sig ut på någon led eller annan sträcka i närheten av hemmet. Friluftsliv lär man sig inte bäst från böcker, de kan dock vara bra/intressanta ändå. När du gjort lite egna turer kan du också förhålla dig till det som står i böckerna.
Ta en dagstur med liten packning. Då är du igång. Spana under dagsturen in om det finns något vindskydd. Gå sedan ut på en övernattningstur. Om du funderar själv på vad du tror dig behöva kommer det nog bli ganska rätt redan från början. Glömmer du något så är inte det hela världen, det blir som ett litet äventyr. Det är ofta misstagen man lär sig något av, och man gör sällan dödligt stora misstag så länge man håller sig i närheten av hemmet.
Sen är det bara att uppgradera succesivt till flerdagarsturer, ledad fjälltur, oledad fjälltur, norska fjällen, alperna... efter eget intresse.
När jag planerar någon mer avancerad tur utomlands brukar jag få känslan att jag vill veta alla evetualiteter i förväg - allt ska vara genomtänkt. Detta är dock omöjligt och onödigt - om jag visste allt i förväg skulle jag ju inte behöva åka dit. Snarare bör jag inse att ovisshet är en del av friluftslivet, och en del av tjusningen. Så länge du inte börjar med en Mt Everest-expedition så kan du i behaglig takt öka svårighetessgraden utan att egentligen riskera hälsan.
/Daniel