Treeking i Patagonien.

slob (Daniel Johansson) skrev
Gällande områden tycker jag att norra Patagonien inte är att förneka. Området från El bolson - Bariloche till Junin de los andes bjuder på spektakulär natur. Dessutom stort aktivitetsutbud. Ridning, MTB, vandring, klättring och skärmflygning är några aktiviteter vi pysslade med.

El Bolsón, ungefär 12 mil från Bariloche, lär vara det ställe i hela Argentina som har störst utbud av aktiviteter.

Se upp för arrangerade prylar

Vet inte om du kommit iväg ännu. Troligen inte med tanke på årstiden. Vill utfärda en liten varning för arrangemang som säljs där nere. Många är anpassade för "vanliga" backpackers som egentligen inte är speciellt friluftsintresserade. Tog en guidad tur på en glaciär vid Fits Roy exempelvis. En av deltagarna hade bara lågskor med sig - LITE svårt att fästa stegjärnen på =) I Bariloche så hyrde jag och en kille från israel en guide då vi skulle gå "the nahua huapi traverse" (eller hur det nu stavas). Fjärde sträckan på denna traverse var inte framkomlig enligt guiden pga för mycket snö. Denna sträcka var dock den enda vi eventuellt hade behövt guide på... De övriga fixar man själv om man har lite fjällvana och kan hantera karta och kompass. Kändes lite larvigt med guide när det gick två andra sällskap bredvid utan guide =) Traversen är dock mycket vacker. Annars kan jag recommendera Paine Circuit. "The W" är spektakulär men ganska "crowded" men på baksidan är det bättre. Var beredd på att kända treks i allmänhet kan vara ganska befolkade. Egentligen får man bara tälta på tältplatser men på baksidan av Paine finns det fina möjligheter på andra ställen. Hör av dig om du verkligen ska gå the circuit så kan jag tipsa om en grym tältplats jag hittade. På många ställen är det svårt att ta sig fram utanför lederna pga tät och taggig vegetation.

tältplats

här kommer svar från en annan, som åker mot patagonien om 1½ vecka. Framförallt för vandring. Vi har aldrig varit där, så jag läser tipsen med stor glupskhet, och tar gärna emot tips om tältplats, bara den inte är alltför krånglig att finna förstås.

tack på förhand!

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg